När kiropraktorn varit här....

lillaana

Trådstartare
... och knackat och haft sig... hur vanligt är det då att hästen har ont efteråt några dagar?
Hade kiropraktorn ute igår som knackade loss ischiasnerven på min pålla (hon hade redigt ont och blev alldeles tossig när han tryckte på henne). Idag ville hon INTE gå in från hagen (har ALDRIG hänt förut att hon försökt smita undan) och när jag sedan red så var hon ovillig och slog efter skänkeln i galoppen (hon är aldrig dum när man rider - strular det så beror det på något specifikt) så jag satt av ganska direkt och släppte henne istället i ridhuset lös. Då kutade hon järnet och bockade och brallade och verkade inte ha ont, men då hade hon ju ingen ryttare på såklart och det är ju skillnad...
Vill så gärna att det ska bero på att hon blivit justerad i ryggen så jag vet vad det är...

Sv: När kiropraktorn varit här....

Brukar låta hästen stå i 4 dagar, vad det gäller ridningen. Men det går att promenera alt tömköra oftast. Vore jag fundersam över hästen som du nu blivit så ring ET och berätta o hör om tips. :)

Lämnade inte kiro några rekommendationer på hur du skulle göra med hästen de närmsta dagarna efter behandlingen?

När jag haft ute så har de sagt att hästen bör vila dagen efter och sen ta det lite lugnt ett par tre dagar innan rider fullt igen. Just för att kroppen ska "vänja" sig, de har ju blivit manipulerade.

Nä, han sa inget, men har hört runt lite och det verkar som att det ska tas lite lugnt.
Hoppas verkligen att det är det detta beror på.
Hon är sååå underbar så jag längtar efter hennes gamla jag igen... :love:

När vi hade kiroprktorn till vår häst,så rekommenderades det att dels promenera några dagar och sen lätt longering i någon dag,för att sen återgå till normal ridning efter en vecka!

Det har berott lite på hur illa låsningen har varit om hästen har haft vidare ont efteråt eller inte, vanligtvis inte märkbart. Men det är alltid några dagars promenad efter en behandling - oavsett. Så om hästen skulle ha haft ont med ryttare vet jag inte eftersom det aldrig varit aktuellt att rida direkt efteråt.

Vid ett tillfälle när en låsning var riktigt illa och behandlades kiropraktiskt av (utbildad!) veterinär så fick hästen antiinflammatoriskt i några dagar efteråt som smärtstillande, men det hör nog inte till vanligheterna.

Nä, han sa inget, men har hört runt lite och det verkar som att det ska tas lite lugnt.
Hoppas verkligen att det är det detta beror på.
Hon är sååå underbar så jag längtar efter hennes gamla jag igen... :love:
'
Konstigt att han inte sa ngt efteråt, man brukar få tips på strechning, osv om det nu hittats ngt och som sagt, ring honom igen och hör. Är han utbildad et?

Man ska alltid låta hästen vila 4 dagar efter en sån behandling. Att promenera för hand går dock bra.

Allt detta för att kroppen blivit manipulerad och behöver tid att ta igen sig utan belastning.

Jag kan förstå varför din häst betedde sig så då om den fick lov att ut och galoppera med ryttare dagen efter. Det är dock inte lätt att veta om inte kiropraktorn upplyser om det.

som sagt, tveka inte att slå en signal och säg att du red, och att det kanske finns strechövningar o dyl du kan göra för att underlätta för din häst. Min fick två behandlingar, med 10 dagars mellanrum och sen gick han jättefint. Så tappa inte hoppet. :)

Man ska alltid Det är dock inte lätt att veta om inte kiropraktorn upplyser om det.

Nää, det är ju inte det... jag känner mig som en bov, men när jag själv varit hos kiropraktorn så vilar ju inte jag dagen efter så jag kunde inte veta det.... Tycker också det är konstigt att man inte upplyser om nåt sånt.:confused:
Nu är hon i alla fall i fin form igen :bump: - provade lite idag (5 dagar efter beh.) och hon känns helt OK. *puh*

riktigt otroligt oproffsigt att inte upplysa om ngt sånt. jag skulle alvarligt ifrågasätta personens trovärdighet och kompetens, om du inte fick ordination på att ta det lugnt dagarna efter. MYCKET märkligt.

Jag går ut med min häst 3-4 dagar i skogen och promenerar, så att hästen får "känna in" sin sk. nya kropp. Det blir trots allt nya rörelser den kan göra. Efter det longerar jag någon dag innan jag rider honom, mycket lösgörande och lugnt de första dagarna.
Tycker, som de flesta andra, att det är konstigt om inte KP sagt hur du ska göra.
/K

... och knackat och haft sig... hur vanligt är det då att hästen har ont efteråt några dagar?
Hade kiropraktorn ute igår som knackade loss ischiasnerven på min pålla (hon hade redigt ont och blev alldeles tossig när han tryckte på henne). Idag ville hon INTE gå in från hagen (har ALDRIG hänt förut att hon försökt smita undan) och när jag sedan red så var hon ovillig och slog efter skänkeln i galoppen (hon är aldrig dum när man rider - strular det så beror det på något specifikt) så jag satt av ganska direkt och släppte henne istället i ridhuset lös. Då kutade hon järnet och bockade och brallade och verkade inte ha ont, men då hade hon ju ingen ryttare på såklart och det är ju skillnad...
Vill så gärna att det ska bero på att hon blivit justerad i ryggen så jag vet vad det är...

DET får jag hoppas att han inte gjorde. :crazy:

När en häst får en behandling behöver den normalt, som alla andra kroppar, 48 timmar på sig att återhämta sig.

Som hästägare får man i normala fall en instruktion om och hur och vad man ska göra med sin häst de nästkommande 2 - 3 dagarna, ridning brukar inte stå på det schemat.

Efter 3 dagar brukar man sitta upp och fråga hästen...är detta ok?

Om hästen skulle gått igenom en lite våldsammare behandling som det låter i din beskrivning kan jag tyvärr inte yttra mig hur lång tid din häst behöver för återhämtning, det låter underligt och våldsamt i mina öron. (Ögon)

Har aldrig märkt att hästarna haft ont efter ET-behandling, att de däremot varit lite mer bralliga än vanligt har jag märkt! :p
Om man släppt dom lös på ridbanan, tittat på dom i hagen eller ridit en tid efteråt. Inbillar mig att det är för att ryggen känns ovan eller att de känner sig ovanligt "fria"! :)
Däremot så brukar andra krämpor komma fram tydligare när ET gjort grovjobbet känns det som. Så man kan märka något nytt helt plötsligt.

Precis som de flesta andra sagt - ingen ryttare på ryggen ett par dagar efter behandlingen! Om behandlingen haft med ryggen att göra ffa. Däremot tror jag inte på att man måste skrittpromenera hästen 4 dagar efteråt, longering/tömkörning så länge man inte tar det hårt brukar vara ok, bra att ryggen får röra på sig lite och att man får bort lite överskottsenergi om det är en sån som annars tar ut det i hagen!

Har ingen erfarenhet av kiropraktik på egen häst, men väl på mig själv och fick senaste behandlingen i onsdags och har idag måndag fortfarande så ont att jag inte kan rida. Jag tror att hur öm man blir efter behandling (både häst o människa) beror på hur stort problemet var som behövdes rättas till.

Har ingen erfarenhet av kiropraktik på egen häst, men väl på mig själv och fick senaste behandlingen i onsdags och har idag måndag fortfarande så ont att jag inte kan rida. Jag tror att hur öm man blir efter behandling (både häst o människa) beror på hur stort problemet var som behövdes rättas till.

Kvittar hur många problem man har, det ska inte bli stora problem efterråt, i max 48 timmar balanserar kroppen sig och då kan det bli märkbart försämrat men under en väldigt kort stund.

I övrigt ska en behandling lätta upp och göra dig mer flexibel, inte låsa dig.

I mitt fall blev lederna han fick rätta till inflammerade (fick feberfrossa samma kväll som behandlingen) och det är väl därför jag fortfarande har ont, antar jag. Han sa annars så som du skrev - att det skulle ta ca 48 h för kroppen att stabilisera upp sig. Jag tror inte han räknade med att jag skulle vara så känslig (inte jag heller).

RED du hästen dagen efter behandling?

Snedhet påverkar både muskler, ligament och annat. Att rida en häst i alla gångarter direkt efter korrigering är helt galet. Chansen att snedheten går tillbaka är stor, även om du inte rider. Och när du då anstränger hästen så drar muskler, lugament (rörelsemönstre hästen har) tillbaka snedheten igen väldigt lätt, och dessutom har hästen med största sannolikhet ont både pga behandlingen men OCKSÅ av att korrigeringen påverkar hur den belastar sina muskler - dvs annorlunda än innan. Detta kan skapa träningsvärk om inte annat.

För min del står hästen i minst 1 vecka efter behandling, sen rids han försiktigt - ej på ridbana! - ut på raka spår i minst en vecka till i skritt. En snedhet innebär snedmuskling och det tar tid att jobba med allt så att hästens blir liksidig igen, även om skelettet lagts tillrätta.

Mitt råd är: Låt hästen nu stå i minst 1 vecka. Känn sen efter om du hittar ngn reaktion genom visitering. Om du gör det - rid inte förrän den ömheten är helt försvunnen. Rid sen ut i skritt i ngn vecka, sen de övriga gångarterna på rakt spår. Ta det lugnt och känns efter.

Min häst har behandlats av div kiropraktorer och annat, och jag anser att behandlaren ska informera hästägaren om såna här saker. Annars upplever jag honom/henne som ytterst oseriös. :crazy: Du kanske ska prova ngn annan.

inte lätt att veta om du inte blivit informerad.

Däremot så behöver inte hästen alltid så lång vila som vissa påstår (beror naturligtvis på vad som lagts tillrätta) men är vi har kiropraktorn ute så brukar han rekommendera några dagars skrittpromenader, i vissa fall att hästen ska stå kvar i boxen några dagar. (hagen är kiropraktorernas bästa vän :grin:)

Men i vissa fall säger han bara "inga restrektioner" och då är det bara att köra på. Självklart är detta om hästarna inte haft något allvarligt, utan kanske något litet som han rättat till.

Skönt att din häst kändes normal igen, nästa gång kommer du nog självmant fråga hur du ska göra de närmsta dagarna ;)

Liknande trådar

Ridning Jag har aldrig haft problem med knäna, eller andra leder (utöver ett bråkande bäcken och därtill rygg). Däremot har jag så långt jag kan...
Svar
16
· Visningar
2 302
Senast: Ponnytant
·
Hästvård Jaha, då var det dags igen. :cry: Min häst har dassig hovkvalitet och har haft problem med tappskor förut. Nu har jag en ny...
2
Svar
23
· Visningar
3 209
Utrustning Eftersom min förra tråd blev låst och sedan hänvisad till igångsättning efter bete, konvalecent bla bla bla så lägger jag den här...
Svar
1
· Visningar
713
Senast: Domino_s
·
F
Träning Har en nordsvensk fd travare på foder för senare köp. han är född 91, sluta på travet 98. gått som ridhäst hos ägaren innan den som äger...
Svar
18
· Visningar
1 370
Senast: Sablar22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur