När kan man söka hjälp av psykolog?

chiliconcarne

Trådstartare
Hur går man tillväga? Är det vårdcentralen som gäller eller söker man sig själv till psykolog på vårdcentralen eller privatpraktiserande? Vad menas med privat psykoterapeut med landstingsavtal?

Jag har inte tidigare haft kontakt med psykolog, men känner att det nog skulle behövas. Jag har en del i ryggsäcken som behöver bearbetas, tror även jag har vad 1177 definierar som lättare depression m.m.

Finns det olika former av terapi och psykologer?
Eller kan en och samma psykolog arbeta med olika former av terapi beroende på vad som passar respektive patient?

Jag kan tänka mig att bekosta det själv, om det inte går genom landstinget, men hur hittar man en bra och seriös psykolog? Vad kan det kosta?
Är det psykolog man borde ha i första hand? Det finns ju psykiater och psykoterapeut också.... skiljer det sig mycket hur dom jobbar?

Hur fungerar det när man besöker en psykolog? Vad gör hen och jag vid första tillfället?

Hur går man tillväga? Är det vårdcentralen som gäller eller söker man sig själv till psykolog på vårdcentralen eller privatpraktiserande? Vad menas med privat psykoterapeut med landstingsavtal?

Jag har inte tidigare haft kontakt med psykolog, men känner att det nog skulle behövas. Jag har en del i ryggsäcken som behöver bearbetas, tror även jag har vad 1177 definierar som lättare depression m.m.

Eller kan en och samma psykolog arbeta med olika former av terapi beroende på vad som passar respektive patient?

Jag kan tänka mig att bekosta det själv, om det inte går genom landstinget, men hur hittar man en bra och seriös psykolog? Vad kan det kosta?
Är det psykolog man borde ha i första hand? Det finns ju psykiater och psykoterapeut också.... skiljer det sig mycket hur dom jobbar?

Hur fungerar det när man besöker en psykolog? Vad gör hen och jag vid första tillfället?
Du kan söka dig till vårdcentralen eller till en privatpraktiserande psykolog. Psykologer och terapeuter sköter samtalsbehandlingen medan psykiatern som är en läkare oftast diagnostiserar vilka problem du kan tänkas ha och vilken behandling som krävs. Det är också psykiatern som skriver ut eventuell medicin, skriver sjukintyg etc. Det kan även en vanlig läkare göra, men terapeuter och psykologer kan inte skriva ut medicin eller sjukintyg.

Det finns olika typer av terapier, en psykolog kan vara utbildad på flera olika former av terapier men de kan också bara vara intriktad på en typ.

Om man går via landstinget så kostar det som ett vanligt läkarbesök annars kan det nog kosta runt 800-1000kr per gång beroende på vart man går. De flesta psykologer är nog seriösa men huruvida man passar ihop med sin psykolog eller ej kan ju variera. Man får helt enkelt känna sig för.

Vid första tillfället går ni för det mesta igenom vad det är som du upplever som problem vad du vill uppnå med terapin och gör upp en plan för hur ni ska gå vidare. Men det kan givetvis variera beroende på vilken form du är i när du kommer dit.

Jag TROR att om man söker och får psykolog genom vårdcentralen så är det i första hand KBT man får och då inriktat på att på kort sikt lösa mer eller mindre akuta problem.

Personligen hade jag hellre letat upp en egen psykolog som jag tyckte verkade bra för ett mer långsiktigt arbete.

Då har man chans att välja utefter kompetens och personkemi och slipper dessutom väntetid. Tror kostnaden kan ligga på ca 800/timme så det är såklart en kostnadsfråga.

Psykiater är en läkare med specialitkompetens i psykiatri, inte så inriktad på samtalsterapi utan arbetar mer med psykiska sjukdomar inom sjukvården.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama