När kan man börja rida???

H

HeroSpeed

Min häst har fått fång och min vet. skrev ut Fenyl Butazon till honom och han har genast blivit mycket bättre men min fråga är när kan man börja rida en häst som går på butazon??

Sv: När kan man börja rida???

Du kan inte börja rida din häst förren den är frisk, dvs när du vet hur hoven ser ut efter röntgen.

Normalt sett brukar hästen gå att sätta igång efter 3-6 månader, men det är väldigt individuellt.

Fullt igång brukar det inte var förren ett år efter, om man har tur.

Tar det så långtid??? för han skulle ha butazon i sju dagar!! Ska jag sedan vänta så länge??

han kommer att verka bättre när han inte har ont. Men hovarna är inte åtreställda för det.

Man ska ALDRIG rida en häst som går på Butta. Det är bl,a amsärtstillande så om din häst verkar bättre så beror det bara på att den är amärtlindrad, inte att den är frisk.
Fång är en allvarlig sjukdom som kan ta månader att bli frisk ifrån

Så jag kan börja lite försiktigt efter han jag har slutat med butazon och jag märker att han går bättre??

Senast ändrad av en moderator:

Nej, efter att du röntgat honom. Har hovis gjort några ingrep nu efter fången? Det räa lltid läge att be hovis kolla på det så fort som möjligt.

Jag kanske ska tillägga att han var på första stadiet av "fångstegen" gör det någon skillnad??

Min häst har fått fång och min vet. skrev ut Fenyl Butazon till honom och han har genast blivit mycket bättre men min fråga är när kan man börja rida en häst som går på butazon??

Jag skulle aldrig sitta upp på hästen förns jag fått tummen upp av veterinär. Även om han har slutat äta butta så är inte faran över. Jag skulle röntga hovarna också, för att totalt utesluta att det har påbörjat en hovbensrotation.

Instämmer med föregående talare!

Fång är inte att leka med. Du kan ABSOLUT inte rida förrän hästen är bra efter fånganfallet. Sedan är det mkt annat än ridning att tänka på med en fånghäst vad gäller foder p g a risk för nytt fånganfall.

Du kan bereda dig på månader innan du kan rida igen. Min häst blev "friskförklarad" efter ca 10 månader, men det är ju beroende på om den fått hovbensrot. eller ej. Oavsett hur kraftig fång din häst haft måste den behandlas som en fånghäst resten av sitt liv, tyvärr.

Jag tror att du kanske bör försöka ta reda på ordentligt vad fång är för något. :)

Ett tips är att titta på gamla (och nya) fångtrådar här på Buke bl a- Finns massor med erfarenhet och kunskap där.

Det smärtstillande preparaten är ju bara till för att hjälpa hästen att slippa ha ont - det botar ju inte :).

Själva skadan i hovarna finns ju kvar och i hur hög grad de är skadade kan man omöjligt veta om man inte röntgat dem.

Din veterinär - vad säger h*n?

det är såååå svårt att säga hur lång tid det tar...Fång...är skit
och så olika från häst till häst.
min ponny fick fång för 4 sommrar sedan, har inte haft sedan dess.
men jag kunde börja rida efter en månad. och hon hade inga problem med hovarna.
hon kom i "sin vanliga" form ovanligt snabbt vad jag förstår..
som sagt det är så olika...

Tar det så långtid??? för han skulle ha butazon i sju dagar!! Ska jag sedan vänta så länge??

Jag kan bara "varna" dig för att det är ett jäkla jobb med en fånghäst. Man får försöka lära sig så mycket som möjligt och så fort som möjligt för det är mycket som måste förändras såsom hovar och foderstat. Man kan inte längre göra som alla andra utan måste ändra sitt sätt att ha häst. Jag hade en fånghäst för mycket längesedan då man både trodde att det berodde på annat än man gör idag och behandlade annorlunda än vad man gör idag, men omställningen och mängden arbete för att få hästen frisk och hållbar är den samma. Min häst klarade bara sju år hos mig, hon hade haft fång redan innan jag köpte henne och då hade hon i och för sig inte fått rätt behandling, men fång är en MYCKET allvarlig sjukdom. Allt du gör nu har du igen senare!

Nu blev det ett allvarligt och "hotfullt" inlägg men det är bara för att hjälpa dig. Du måste ta detta på fullt allvar för hästens skull.

Lycka till!

Jag håller med om vad övriga skrivit, och undrar även om det verkligen räcker med såpass kort buttakur?

Min häst fick utskrivet för 10-15 dagar (minns inte exakt just nu.), men var inte smärtfri efter det, så jag fick för ytterligare 30 dagar... Hon hade iofs rejält ont, vilket din kanske inte hade från början?

Hon ställdes först på boxvila i ett par veckor, sedan i minimal sjukhage i ca 3 månader (juni-augusti). Röntgen gjorde vi ca 1 månad efter insjuknandet (kunde inte transportera henne tidigare pga smärtan), och den visade en minimal rotation i ena framhoven, vilket var överraskande lite med tanke på hur pass ont hon hade. Man anade ju det allra värsta, liksom...:crazy:

Klinikveterinären ordinerade sedan vidare sjukhage utan motionering fram till i början av september, då jag fick börja med små promenader. Ingen ridning förrän framåt jul, och absolut ingen stötande påfrestning (hoppning etc) förrän fångranden på hoven vuxit bort. Först då kan man räkna med att hovbenet "vuxit tillbaka" på rätt plats igen, enligt honom och även min hovis.

Så nu, nästan ett helt år senare kan hon anses vara fullt frisk och tränas maximalt igen.

Fång tar tid!:(

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
173
Senast: jennylu
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: Freazer
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 124
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 298

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka