När kan hästarna börja gå ute?

L

LuddeLump

Jag bor i mellansverige och har en fin skogshage till mina hästar. Nu är det torrt och fint i backen och varmt på dagarna, och jag tänkte ev låta dom gå ute på nätterna (bara när det varit varmt ute på dan och ska bli fint nästa dag).
Tror ni att de kommer att kunna sova ordentligt som de gör inne? Eller är det fortfarande för fuktigt i marken, så att de blir kalla när de ligger ner?
Kan tillägga att det är en fullpälsad shettis, en B-ponny med rätt mkt päls och en halvblod/welshkorsning som inte har så mycket päls.
Jag kan ju täcka korsningsponnyn på natten.

De har stått i kallstall hela vintern så de är ju vana vid utetemperaturen.

Mina hästar har gått ute sedan påskhelgen, de fodras dock 5 gånger per dygn (lika som stallperioden). Jag har unghästar och ponnyer.
De går i en skydad hage intill skogen och blir det dåligt väder så tar jag in dem på nätterna.
De får även halm ute ett tag till, så att magen hålls igång, eftersom gräs inte riktigt har tagit fart ännu och att de fortfarande inte ska blir konsitga i magen om de behöver stå i halmad box någon natt.

Mvh Sofia

Jo det tror jag skulle gå bra. Det är ju födda till att leva ute och om de ståt i kallstall i vinter så blir det nog inga problem

Det är inga problem alls vad gälle rlufttemperaturen, utan det är som du säger just att det är kallt och fuktigt i marken som ärproblemet. Men vuxna hästar brukar anpassa det där rätt bra så de sover mer på dagarna (när marken är soluppvärmd) istället. Unghästar däremot vill jag inte ha ute utan ligghall än, de har sådant stort behov av att verkligen ligga och vila och jag vill inte ligga på kalla marken.

Mina har dock varit ute en natt förra veckan, de vägrade helt sonika komma när jag ropade. Ingen av dem hade dock legat och nästa kväll stod de och i princip trampade på varandra vid grinden för att få komma in. Så än tycker jag det är för kallt i MARKEN.

Jag har också kallstall, samma temp där som ute, men bäddarna är ju varmare än kalla marken.

Sen, det finns ett luddigt begrepp i djurskyddslagen om att man INTE får ha hästar ute 12 h eller mer per dygn utan ligghall under den period då grästillväxt ej sker. Och gräset växer ju faktiskt nu så man borde klara sig undan, men det kan vara värt att tänka på om du bor så några grannare eller liknande skulle kunan 'tycka synd om de stackars hästarna' eller nåt, så du åker på en inspektion.

Men är det vuxna hästar, det finns vind och regnskydd i form av skog i hagen och vuxna hästar och de själva vill vara ute så skulle jag låta dem vara det. De lägger sig på dagen om det är för kallt nattetid är min erfarenhet. Och är du oroad så lägg på dem ett tunt täcke eller så, det hjälper ju lite. Eller så HALMAR du upp en rejäl liggplats i hagen.

/Alexandra - som inte vill ha sina ute dygnet runt än men det är pga åringens behov av att vila, men som har slängt ut vuxna individer i april. Och som då bodde i sydligaste Norrland ;)

Eftersom hästarna enbart ligger och såver ca 10 - 20 minuter om dygnet så borde hästen lägga sig ned på dagen för att få sin rem sömn om de tycker att det är för kalt i backen om dagen,,
Våra hästar går ute och det är inga problem med det..

Min kille har gått ute sedan mars,men då täckades han och så har han fri tillgång till hö.
Nu är ju hästar smart han har inte haft täcke på en månad och de verkar gå jätte bra,nu är de blött i hagen men han har gjort sig en egen bädd :D
Där ligger han å sover både dagen /natten å inget verkar bekomma honom,så visst kan du ha dem ute spec om du har en fin skogshage :D

mvh anna

Eftersom hästarna enbart ligger och såver ca 10 - 20 minuter om dygnet

Fast det där stämmer inte på mina hästar ;) Om man räknar bort unghästar så ligger även vuxna hästar mer än 10 - 20 minuter. De kanske inte sover så djupt, men de ligger och vilar mer tid än sådär. Både när de ligger i box inne och ute på t ex betet.

mina går ute dygnet runt och dom klippta hästarna täckas på nätterna

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 066
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 465
Hästvård Har en liten fundering kring min häst. Ett kallblod, pigg och kry och alltid matglad, har aldrig lämnat ett strå i hela sitt liv...
Svar
6
· Visningar
1 567
Senast: Dandylinn
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 234
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka