NÄR KAN FÖLET FLYTTA tycker ni???

F

frenja

Jag brukar vänja av fölet från mamman när det är ca 4.5-5 månader och sedan får det flytta när det är 6-7 månader men nu har jag en köpare på mitt föl som vill hämta det tidigare, ja, när det är ca 5 månader. ÄR DET FÖR TIDIGT tycker ni? Hur gamla brukar era föl vara när de flyttar?

Sv: NÄR KAN FÖLET FLYTTA tycker ni???

Enligt nya rön så bör förlet ej avvänjas före 6 mån ålder om inte särskillda skäl finns (tex att stoet inte klarar av att ge fölet di så länge). 5 mån är helt klart lite tidigt.

Naturligt avvänjer stoet först då det är högdräktigt igen, dvs då fölet är ca 8-10 mån gammalt.

Min fölunge jag hade förra året skildes från mamman om nätterna i 1 månad från 5 mån till 6 mån då hon avvandes helt och flyttades.

Mitt föl ska avvänjas i god innan hon flyttar hem till nya ägaren, dvs hon ska stå i box nattetid ca 3 v före flytten. Dagtid får hon gå ihop med mamman och de andra hästarna. Stoet har redan börjat vänja av så smått, hon är äldre och dräktig igen. Fölis äter bra både av gräs, hö och kraftfoder så jag tror inte det blir nåt problem med den biten. Men jag räknar med gråt och tandagnisslan när det är dags att skilja dem nattetid! Även om de står i boxar bredvis varandra med galler emellan.

6 mån får väl räknas som minimum tycker jag, speciellt som ny forskning visar på fördelarna med att inte vänja av för tidigt. Kan förstå att köparen vill ha hem fölet så snart som möjligt, det ville min med, men man får ju poängtera vad som är bäst för fölet helt enkelt.

Jag skulle ALDRIG Släppa iväg mitt föl före 6 mån ålder! Ett absolut kriterium för avvänjning är att fölet orkar och kan äta sitt energibehov själv, och det har 4-5 mån föl knappast någon möjlighet att göra. Magen är inte redo fullt ut förrän fölet är 8 mån, så varför skynda på. Köparen ska väl ha fölet i många år?

Läste om flockhästars beteende i det vilda och där var forskarna eniga om att fölen inte blir avvänjda förrän de är ca 9-10 månader gamla och när de är nästan ett år blir de helt bortstötta från mamman, som då strax ska föla igen. Är det en hingst blir han utstött ur flocken ganska omgående för att börja sitt egna liv, men stoföl får gå kvar med flocken. Har inte fött upp någon häst själv, men den dag det sker så kommer jag hellre vänta med att sälja den än att avvänja för tidigt.

Tycker du att man borde ta någon viss hänsyn vid avskiljningen ifall det är första fölet, för stoets del tänker jag?

Bör sto och föl stå helt avskiljda eller kan det räcka med en boxvägg/galler imellan dom två?

I senaste Ridsport, kom till pren. i går stod det en artikel om hur viktigt det var för fölet att få gå med mamman så länge som möjligt. (TROR det var Ridsport, så jag inte läste nån annan stans.)

Där rek . inte avvänjning för 6 mån.....

Jag kommer låta min gå med mamma till efter jul allra minst, eftersom den kommer av födas i slutet av maj - 05

Varför har köparen så bråttom??? Om de inte bor så lång bort kan de ju komma till dig och pyssla med fölisen.

;) Embla

Jag funderar på att lämna bort både föl och sto till nya ägaren som får vänja av dem i fölets nya hemma miljö de sista tre veckorna och sedan hämtar jag hem stoet. Rent logiskt känns det som en bättre lösning för fölet som med sin trygghet (stoet) får aklimatisera sig...

Har inte läst/hört om ngn som gjort så här, bra eller dålig idé?

ecssory skrev:
Jag funderar på att lämna bort både föl och sto till nya ägaren som får vänja av dem i fölets nya hemma miljö de sista tre veckorna och sedan hämtar jag hem stoet. Rent logiskt känns det som en bättre lösning för fölet som med sin trygghet (stoet) får aklimatisera sig...

Har inte läst/hört om ngn som gjort så här, bra eller dålig idé?

Har man möjlighet till detta tycker jag detta låter som den ultimata lösningen! Själv är jag av den åsikten att man inte bör skilja sto och föl förrän vid 9-10 månader. Stona själva bör väl ändå veta bäst, eller? Detta förutsätter förståss att man har STORA fölboxar om sto och föl inte kan gå ute på bete dygnet runt. Stoet brukar visa när det börjar bli dags att skilja dem nattetid. Succesiv avvänjning brukar funka bra. I hagen tillsammans dagtid - i varsin box nattetid. Ta dock in fölet till stoet det sista du gör på kvällen för att dia, för stoets skull.

Detta är min "tro" men det finns säkert många andra som har andra, och mer, erfarenheterer än mig. Klart intressant att diskutera hur som helst.

att flytta både sto och föl låter jättebra!! jag brukar aldrig vänja av fölen innan ca 8 månader. har dem dock åtskilda under nätterna efter ca 6 månader. det brukar uppskattas av stona som får sova ifred :-) och då passar jag på att ge fölet extrafoder (annars äter morsan upp allt eftersom jag inte har creepfeeding).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
996
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 727
Senast: fixi
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama