När jag ändå håller på att skriva här... tips om bra pad!

G

Geshira

Om ni kommer ihåg sedan tidigare så hade jag problem med renfällarna som annars är bra att ha under sadeln när man rider distans.

Min häst tycks vara lite känslig på ryggen, särskilt vintertid, så hon fick inflammerade hårsäckar (små knölar på ryggen, särskilt utmed bakre vojlocks/renskinnskanten) av renskinnet.
Man kan ju inte tvätta skinnet och för min prinsessan-på-ärtenhäst så fungerade det inte att bara borsta av skinnet för att hålla det rent.
Fick till slut klippa hästen och tvätta ryggen ofta + vara jättenoga att ha ren vojlock - adjöss renskinn och hejsan ländskav...:cry:

Nu har jag testat en tjock lammskinnspad istället och det fungerar kanonbra! Man kan man tvätta lammskinnet i maskin och den är minst lika tjock och fin som renskinnet. Under Nybyggetritten märkte jag dessutom att det absorberade svetten, så hästen var knappt svettig på ryggen alls när man tog av sadeln.
Vet förstås inte om det blir likandat under en varm sommarritt, men den här gången var det iallafall så.

Bara ett tips för er som kanske också har problem med renskinnet eller helt enkelt inte vill ha ett sådant.
Min lammskinnspad är gjord i "bomlös form" och har dessutom kardborreöppning för att lägga in paddar. Jag hade den dock direkt under equalizerpadden.

Sv: När jag ändå håller på att skriva här... tips om bra pad!

Vad är det för pad? Var hittar man den? Pris? Är den lång? Har oxå problem med ländskav.

Hej! Kan tipsa om bra lammskinnsprodukter. Har köpt pad och gjord genom Bonanza Westernstore. Märke Mattes (tyskt). Mycket bra kvalitet. Hyfsade priser. har tvättat min pad massor, lika fin och tjock. Har aldrig haft problem med skavd päls. gjorden är kanonbra. Man kan välja färg och modell ! Kolla in deras hemsida<!

Osså nyfiken vart du hittat den padden, varit ute efter en sådann.

Bilder på padden finns på :http://www.lammfelle.de/en/default.asp
Klicka på "For horse and rider" och sedan på "endurance pads" - finns två modeller.

Mia (www.distansritt.nu) kan ta in produkterna till bra pris. Vilket vet jag inte riktigt för jag har inte betalt min än :o ! Maila henne och fråga...

Jag har även sadelgjordstunneln och den har jag tvättat i maskin flera gånger (använder skinntvättmedel som man brukar ha till helskodda ridbyxor) och den håller sig tät och fin. Borstar igenom den med glestandad borste efter tvätten så fluffar lammpälsen upp sig igen.

Min häst tycks vara lite känslig på ryggen, särskilt vintertid, så hon fick inflammerade hårsäckar (små knölar på ryggen, särskilt utmed bakre vojlocks/renskinnskanten) av renskinnet.

Måste bara få fråga vad för renskinn du använde? Det är stor skillnad på de olika skinnen & jag använder bara förstaklass, beredda skinn.

Jag använde ett jättefint, jättetjockt och säkert första klassens renskinn.
Tror inte problemet var renskinnets kvalitet, utan att renskinnet av naturliga skäl inte kan tvättas och därmed riskerar att gnussa in smuts i min (-vintertid-) känsliga hästs rygg.

Jag måste bara få fråga en sak! Om man använder en bomlös sadel, som ju inte ligger lika stadigt när man kliver upp som en bomsadel, funkar det då att klämma in ett renskinn alt. en fårskinnspad under skitopad och sadel utan att sadeln glider runt? Det känns som att det skulle bli för tjockt och klumpigt under och liksom "runda av" sadelformen ännu mer.

På min Sports Saddle har det fungerat. Men det är nog bara att prova hur det går på din häst med din sadel.
// Linda

Då borde det ju funka med min med för hästen är inte så rund över ryggen.

Det var verkligen fina produkter! :) Blev sugen på lammskinnet till bomlös sadel :d

Jag har haft renskinn under Knights och TN. Tyckte inte att det blev ostabile.

Har du någon bild på paden? :) De visade inte hela på hemsidan du länkade till, bara en del av den.

Har den kanal för ryggraden? Följer det med padd-inlägg? Hur tjock är paden?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka