Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man seminerar när ett ägg är tillräckligt stortNär inseminerar man stoet? Tänker om den börjar brunsta dag 1, sedan är brunstig 6-7 dagar. Är det under denna brunst tid eller när brukar man inseminera?
När inseminerar man stoet? Tänker om den börjar brunsta dag 1, sedan är brunstig 6-7 dagar. Är det under denna brunst tid eller när brukar man inseminera?
Jag köper dock ett strå enbart så antar att det vara blir en gång så hoppas hon tar sigAlla ston är inte brunstiga så länge. Tar man dem till station brukar de beställa sperma första dagen stoet brunstar och sedan inseminerar man varannan dag tills ägget släppt.
Jag köper dock ett strå enbart så antar att det vara blir en gång så hoppas hon tar sig
Det verkar dumsnålt. Mina ston, som är mor och dotter, har brunstat så länge att de blivit seminerade 3-4 gånger på en brunst.
Det gör aldrig vi (ingen jag känner iaf) som seminerar med utomlandsskick.... Är det färsk sperma så ges det en ägglossningsspruta om inte ägget gått inom 12-24 timmar efter seminering. Med frusen sperma avvaktar vi tills ägget precis släppt och lägger i sperman (djup semingering) då.
Det gör aldrig vi (ingen jag känner iaf) som seminerar med utomlandsskick.... Är det färsk sperma så ges det en ägglossningsspruta om inte ägget gått inom 12-24 timmar efter seminering. Med frusen sperma avvaktar vi tills ägget precis släppt och lägger i sperman (djup semingering) då.
Jag har bara använt svenskstationerade hingstar till mina ston så jag tyckte det lät väldigt ogenomtänkt att satsa allt på ett enda strå.
Japp fryst strå. Ägglossningen är under brunst eller direkt efter brunst?Köper man ett strå är det fryst och semineras i samband med ägglossning.
Det var vad seminststionen rekommenderade till att börja med då sperman var så pass bra med hög dräktighetMen det är fryst, som sagt.
Seminstationen som rekommenderadeJag har bara använt svenskstationerade hingstar till mina ston så jag tyckte det lät väldigt ogenomtänkt att satsa allt på ett enda strå.
Japp fryst strå. Ägglossningen är under brunst eller direkt efter brunst?
Fast med en ”ägglossningsspruta” släpper ägget normalt sett inom spannet 24-48 h. Det verkar väldigt osäkert att ge den 12-14 h EFTER seminering?
Tack!I slutet av brunsten.
Mja, det kanske beror lite på hur ägget ser ut när man seminerar... när du säger det så har jag nog varit med om att man sprutat direkt vid seminering med.
Vid utlandsskicken sprutar vi så snart vi fått ok på skicken. Alltså dagen innan seminering.
Händer vid enstaka tillfällen att det krånglar med nåt skick trots ett ok men värt att riskera istället för att det slutar med att stoet ovulerar 36 timmar efter att man seminerar med 30 timmar gammal sperma.
Vid utlandsskicken sprutar vi så snart vi fått ok på skicken. Alltså dagen innan seminering.
Händer vid enstaka tillfällen att det krånglar med nåt skick trots ett ok men värt att riskera istället för att det slutar med att stoet ovulerar 36 timmar efter att man seminerar med 30 timmar gammal sperma.