När hästen byter stall

Lindsen

Trådstartare
Skall flytta min häst i veckan och ligger och grubblar på om jag är hemsk mot min häst. Han trivs väldigt bra där han är nu med sin lilla flock i hagen.

Aledningen till att jag flyttar är att ridmöjligheterna är noll där han är nu och han tycker det är tråkigt när inget händer. Han har bott där i flera år tidigare och stortrivts.

Hur upplever hästar flytt?? Saknar de sina kompisar och längtar tillbaka, eller lever de i nuet och tänker inte på det som varit? Vad tror ni?

Sv: När hästen byter stall

Skall flytta min häst i veckan och ligger och grubblar på om jag är hemsk mot min häst. Han trivs väldigt bra där han är nu med sin lilla flock i hagen.

Aledningen till att jag flyttar är att ridmöjligheterna är noll där han är nu och han tycker det är tråkigt när inget händer. Han har bott där i flera år tidigare och stortrivts.

Hur upplever hästar flytt?? Saknar de sina kompisar och längtar tillbaka, eller lever de i nuet och tänker inte på det som varit? Vad tror ni?

Intressant frågeställning... Har själv funderat över det där. Jag tror absolut att du tagit rätt beslut under förutsättning att hästen får det bra på nya stället med mkt utevistelse och helst en hagkompis. Hästar vill arbeta (de flesta) och det är jätteviktigt att det går att rida ordentligt.

Samtidigt tror jag att hästar saknar sina kompisar i början när dom flyttat men att det är ännu värre för dom som blir kvar kanske. Det är viktigt att hästen får det väldigt bra på ett nytt ställe så den får positiva vibbar. Då går längtan över mkt fortare tror jag. Försök att göra det så bra och roligt för din häst som möjligt på nya stallet. Rida de flesta dagarna till exempel. Du ska se att det löser sig.

Min erfarenhet är att hästarna verkat ledsna om dom kommit till ett nytt tråkigt ställe, framförallt med små hagar utan bete eller ngt att göra. Då stod min häst i hagen och gnäggade åt alla människor som gick förbi. Ungefär som "hjälp mig härifrån". När han släpptes på bete med en annan häst ett par veckor senare gick det hur fint som helst.

Om hästar längtar efter sina gamla vänner, eller längtar överhuvudtaget har jag ingen aning om, min häst svarar inte när jag frågar honom;), men när vi åkte hem över jul och han fick gå med sin gamla "bästis" var det ganska ljumma känslor. Inte något kärt återseende direkt. Fast jag antar att om några dagar kommer den här tråden vara full av solskenshistorier som berättar om hur gulliga återträffar som helst. Och minne har de ju, de ståtliga djuren...

Ofta upplever ju hästarna en flytt som stressig, men det går över när de lär känna den nya miljön.

Om ditt nya stall är bra och han dessutom får möjlighet till mer varierad träning tror jag dock att han kommer trivas alldeles utmärkt.

Tack för era svar, nu känner jag mig inte lika hemsk som river upp min häst :)

I det nya stallet har han bott i många år tidigare och trivts väldigt bra. Där finns även hans gamla kompis som han får gå tillsammans med i hagen, vilket kommer vara väldigt roligt tror jag.

Och vi får komma igång med ridningen igen efter en lång konvalecenttid, vilket jag tror att han kommer tycka är jättekul!:D

Rapporterar senare i veckan hur det har gått!

Spännande tråd.
Jag har lite ångest för jag kanske måste flytta vår häst till ett annat stall. Han har en bästis nu som han har hur kul som helst med i hagen. Har funderat mycket hur han kommer ta det. Han har bara stått där i ett halvår dessutom. Och innan dess bara ett och ett halvt år på stallet innan.

Kan du inte skriva och berätta hur det gick :bump:

Jag vet inte hur hästar upplever flytt. Men jag har iakttagit två hästar väldigt noga och här är vad jag såg.

1. Stoet jag tog hem på foder. Hon är livrädd för att åka transport så själva resan var jobbig. Väl framme konstaterade hon att jag var där (jag hade ju varit medryttare åt henne ett tag så vi kände varandra) och började därefter äta. Hon tydde sig till mig väldigt mycket i början men valde vartefter mer och mer sina hästkompisar.

2. Samma sto men vi flyttade från betet till stallplatsen på höstkanten när det blev klart att jag skulle ha henne kvar. Inga orosmoln alls. Hon trivdes från första sekunden. Återigen konstaterade hon att jag var med och då var det liksom lugnt. Gnäggade glatt (inte skrajset utan verkligen glatt) åt alla hästarna på gården och funkade omgående med sina nya kompisar.

3. Köpte egen häst som kördes upp från Skåne med transportfirma. Då var jag orolig. Hästen och jag kände ju inte varandra. När han kom ur lastbilen såg han rädd ut och stegrade lite. Fick gå in i en box och jag satte mig utanför och pratade lugnt med honom. Sedan tog jag en bok och satt och läste en stund. När han var lugn gick jag ut en sväng (skulle bara hämta kaffe) och då levde han rövare alldeles hemskt. Men så fort jag kom tillbaks och satte mig utanför boxen igen så blev han lugn och lade sig faktiskt och sov.

Summeringen för mig var att jag visst det tror att det är stressande för en häst att flytta men att om man som ägare är med och verkligen tar sig massor av tid att bara finnas i närheten så kan man dämpa stressen väldigt mycket och hjälpa hästen att känna sig trygg fortare.

Hej!

Nu har vi flyttat och jag har varit där sedan kl 8 imorse tills nu.

Imorse när jag kom skrek han när han såg mig *HEEEEEIIIIJ!!*
och var rätt orolig och skrek så fort han inte såg mig...

Men när vi släppte ut honom var han var jätteglad åt att se sin gamla kompis som han har gått med tidigare :) De bara rusade ut och satte igång att leka, inga tveksamheter om de verkligen kände varandra! De har inte setts på 1 år och var jätteglada att ses! :D Vilket minne de har ändå!!

Sedan red vi och det tyckte han var jättekul eftersom han har vilat länge, efter allt detta var han jättetrött och sov hela eftermiddagen i sin box och verkade mycket lugnare hela kvällen.

Det kommer nog att ta några dagar innan han finner sig till ro, men jag hoppas vi har kommit över det värsta.

MEN det verkar faktiskt som han längtar hem litegrann, där allt är tryggt och han vet alla rutier. Tror att det är ganska jobbigt för dem att flytta mentalt. Han har tappat lite i vikt fast han äter.

Kommer att spendera några fler hel-dagar tillsammans med honom nu, då jag märker att det ger honom väldigt mycket trygghet.

Tänk vad jobbigt för hästarna egentligen när de säljs och inte känner sin männsika heller! Något att tänka på!

Fortsätter att rapportera om hur det går! Hoppas ni gör det också!

Kram

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 448
Senast: Smurfoff
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka