När går försäkringsbolaget in och hjälper?

Ridtjejen

Trådstartare
varit inne med en unghäst som är lite halt, enl veterinär inflammation... fick räkning på 2000kr+ köpa medicin för 800kr. Ska in på återbesök om 2-3 veckor, antar att summan blir 2000 igen.
Försäkringen har självrisk på 2500kr.... kommer jag att kunna utnyttja försäkringen? regleras det automatiskt via kliniken,el anmäler man det själv i så fall?

Sv: När går försäkringsbolaget in och hjälper?

Försäkringsbolaget kan gå in & hjälpa när du kommit över din fasta självrisk & förutsatt att det är något som är ersättningsbart i din försäkring.
Om man betalar själv eller direktreglerar beror på kliniken, då ersätter försäkringsbolaget direkt till kliniken. Medicin kan du få ersatt om ditt bolag erbjuder det/du har det tillägget.
Men som sagt, du måste komma över din fasta självrisk. Det bästa är att kolla igenom din försäkring & dess villkor för att det ska bli rätt alt kontakta ditt bolag.

jag har A1 vet 50.000kr ,så jag har den fasta självrisken+ 15% rörligt på det som överstiger....vad det nu menas med det?
så dessa 2 besök kommer att kosta ca 4500kr, och då ska väl bolaget gå in och täcka upp för det som överstiger 2500(självrisk)?
eller fattar jag helt fel?
på kliniken fick man uppge försäkringsbolag, men det känns inte som att de fixar med reglering av kostnaderna? så jag tänkteatt jag betalar denna räkningen och får jag nästa så betalar jag den också...så får man väl kontakta försäkringsbolaget? satt 1 timme i telefonkö, och så föll jag på nåt lustigt sätt ur kön....blir så trött på sånt.

För en direktreglering måste du säga till i förväg när du skriver in er på kliniken.

15% rörligt innebär att du står för din fasta självrisk + 15% av den kostnad som överstiger, försäkringsbolaget går in med 85% av den kostnad som överstiger fasta självrisken.
Vet inte hur alla bolag ställer sig till "när" man kommit över den fasta vet jag inte men vanligast är att du måste betala den fasta/komma över den vid ett tillfälle för att kunna utnyttja försäkringen.

jag har A1 vet 50.000kr ,så jag har den fasta självrisken+ 15% rörligt på det som överstiger....vad det nu menas med det?
så dessa 2 besök kommer att kosta ca 4500kr, och då ska väl bolaget gå in och täcka upp för det som överstiger 2500(självrisk)?
eller fattar jag helt fel?
QUOTE]

I ditt räkneexempel är det 2000kr som överstiger den fasta självrisken. Du har också 15% rörlig självrisk vilket innebär att försäkringsbolaget täcker 85% av det som överstiger 2500kr vilket blir 85% av 2000kr vilket i sin tur blir 1700kr.
Om jag räknat rätt.

Så den verkliga självrisken vid en kostnad på 4500kr blir 2800kr för dig, resten tar försäkringsbolaget.
Antagligen täcker de inte alls läkemedel utifrån den information du gett.

ok,tack för era svar! men då får jag ta det med försäkringsbolaget direkt när hästen är friskförklarad opch jag har alla betalda räkningar att skicka in som underlag.... dock tycker jag att kliniken borde upplyst el erbjudet direktreglering...det är ju inte alla som känner till sånt,speciellt inte om man som jag haft tur i 25 år med skadefria hästar.

ok,tack för era svar! men då får jag ta det med försäkringsbolaget direkt när hästen är friskförklarad opch jag har alla betalda räkningar att skicka in som underlag.... dock tycker jag att kliniken borde upplyst el erbjudet direktreglering...det är ju inte alla som känner till sånt,speciellt inte om man som jag haft tur i 25 år med skadefria hästar.

Jag bad om det men dom glömde bort det så jag fick en chock när jag fick räkningen då jag trodde att det var den summan dessutom :o

Så se till att dom gör det också!

Alla kliniker erbjuder inte direktreglering, och gör de det tar de en avgift. För så "små" summor som du har är det enklare att skicka in allt eftersom tycker jag. Skicka in en kopia på det du har redan nu, så är det inskrivet hos dem. Beroende på f-bolag så efter 2,5-3 månader kommer du att få betala en ny självrisk om hästen blir skadad på nytt.

Alla kliniker erbjuder inte direktreglering, och gör de det tar de en avgift. För så "små" summor som du har är det enklare att skicka in allt eftersom tycker jag. Skicka in en kopia på det du har redan nu, så är det inskrivet hos dem. Beroende på f-bolag så efter 2,5-3 månader kommer du att få betala en ny självrisk om hästen blir skadad på nytt.

120 dar på Agria

Nä . Det förutsätts automatiskt på de flesta kliniker att man vill ha direktreglering.

Senast ändrad:

Inte klinikerna i Sthlmsområdet eller exvis Ultuna iaf, där ska man ange vid inskrivningen om man vill ha direktreglering om de inte ändrat nyss, de har däremot skyltat om det.

Nä . Det förutsätts automatiskt på de flesta kliniker att man vill ha direktreglering.

Inte där jag har varit här i skåne. 5 olika kliniker. Senast jag var i väg stod det tom att man skulle säga till innan om man ville direktreglera. Jag brukar inte direktreglera för Folksam har varit snabba med att betala ut men senast förra hösten tog det 2 månader så den här gången får det nog bli direktreglering.

På min klinik finns det blanketter för direktreglering i väntrummet. Fyller man inte i en sån så får man ingen helt enkelt.

Även om man har haft skadefria hästar, så är det alltid bra att fråga sånt innan. Det är inte klinikens ansvar att upplysa dig om olika sätt att betala, det får ju du som kund ta reda på själv. Det är heller inte alla som har möjlighet att direktreglera.

125 dagar...

Kl

Ang DR är det bästa att man uttryckligen säger det när man kommer in, brukar stå att man ska be om det.
Alla tar inte en avgift, dom flesta gör det & den kan variera från klinik till klinik.

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 385
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 044
Senast: Lobelia
·
Hästvård ...och finns det chans att ändra beslutet?! Ska ta det från början och skriva så kortfattat det går! Häst med konstaterad...
Svar
12
· Visningar
2 493
E
Hästmänniskan Jag är totalt novis med försäkringar på hästen. Har haft häst i många år, men har haft den stora turen, att ingen har någonsin gjort sej...
Svar
1
· Visningar
849
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka