När fodrar ni innan högprestation?

HerrKantarell

Trådstartare
Två timmar innan ska man ju inte... Läste i Kra**ts foderhäfte att hästen presterar som sämst om man fodrar 3-5 timmar innan högprestation. Logiskt bör alltså 6 timmar vara den perfekta tajmingen?? Hur gör ni?

Sv: När fodrar ni innan högprestation?

Så här har kunnige spaderÄss skrivit i tråden om Matildahavre!

Principen för utfodring vid träning/arbete är att man fyller på glykogenförådet så att det är fyllt före träning och sedan fyller man på det igen efter träning. Precis före träning bör man dock inte utfodra hästen då gör det ingen nytta utan fodra ca. 2 tim före arbetspasset (det tar minst ca. 2 tim för fodret att passera magsäck och tunntarm).

Så här har kunnige spaderÄss skrivit i tråden om Matildahavre!

Principen för utfodring vid träning/arbete är att man fyller på glykogenförådet så att det är fyllt före träning och sedan fyller man på det igen efter träning. Precis före träning bör man dock inte utfodra hästen då gör det ingen nytta utan fodra ca. 2 tim före arbetspasset (det tar minst ca. 2 tim för fodret att passera magsäck och tunntarm).
Det där kanske man skulle börja tänka på. Och när jag gör det så är det nog allt från 3-5,6 timmar sen hästen fick kraftfoder. Men jag har alltid hönät i trailern, och erbjuder lite hö när vi kommer fram.
Jag gillar när hästar kommer in ska hästen gärna rulla sig (med det gör ju ingen häst här i Sverige med det pyttelilla spånet..de vågar knappt ställa upp sig och pissa) kissa dricka, sen kolla läget lite...se äta lite hö sen ställa sig i ett hörn och vila (ladda)
gulan

Jag har varit rädd för att fodra 2 timmar innan prestation, det har liksom blivit inpräntat :) Ska posta frågan under foder också och se om foderexperterna vill utveckla lite mer.

*KL*

Ofta när vi tävlar så åker vi härifrån två på em, han har då fått mat hö+kraft någonstans mellan ett o två tiden, sen så tävlar han på kvällen, ibland har vi hö i transporten, beroende på hur långt han åker, han tar aldrig ut sig i lopp och kommer aldrig in o blåser, så han brukar få betfor+kraft efter dusch o träcking. Det funkar bra för honom, han är alltid vrålhungrig när han kommer hem också.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
517
Senast: Elo
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 022
Senast: Ketrawzc
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 170
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 167
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka