När flugspray inte fixar biffen

Pancakes

Trådstartare
Min medryttarhäst börjar bli galen på mygg eller knott som biter honom, på magen eller vid skapet men det är lite svårt att se. Det är såpass att han börjar bli svår att hantera och rida och så ska han ju inte behöva ha det :( så vad ska vi prova? Ultrashield har hittills inte hjälpt. Jag tänker att någon kanske har erfarenhet av sånt man stryker på?

Får hjorthornsolja säljas i Sverige nu igen?

Jag blev nyfiken efter jag svarade dig och har googlat massor - jag kan inte hitta något alls om att det någonsin skulle varit förbjudet heller ? Snarare verkar det vara en myt?
Det fanns rön för ett drygt decennie sedan att det kunde vara cancerframkallande, men inga studier på det?

När jag googlar ytterligare på de gris och fjäderfä butiker som säljer det idag i Sverige, så verkar det som nånting just runt aerosol/sprayprocessen förbättrats utifrån ev tidigare misstänkta risker osv. Dvs inte själva medlet i sak.

Som sagt - det säljs lagligt i Sverige sen decennier. Att det inte säljs i hästbutiker eller på apoteket är dock ett faktum , men nej - det är inte förbjudet eller har varit det de senaste 15 åren jag köpt i Sverige.

Årtiondena innan dess kunde man dessutom köpa det ”överallt” .

Jag blev nyfiken efter jag svarade dig och har googlat massor - jag kan inte hitta något alls om att det någonsin skulle varit förbjudet heller ? Snarare verkar det vara en myt?
Det fanns rön för ett drygt decennie sedan att det kunde vara cancerframkallande, men inga studier på det?

När jag googlar ytterligare på de gris och fjäderfä butiker som säljer det idag i Sverige, så verkar det som nånting just runt aerosol/sprayprocessen förbättrats utifrån ev tidigare misstänkta risker osv. Dvs inte själva medlet i sak.

Som sagt - det säljs lagligt i Sverige sen decennier. Att det inte säljs i hästbutiker eller på apoteket är dock ett faktum , men nej - det är inte förbjudet eller har varit det de senaste 15 åren jag köpt i Sverige.

Vad jag minns men kan ha fel, var att det blev förbjudet att använda i flugsprayer för häst och att det förbudet kom för att det var cancerframkallande för både häst och människa. Att sälja det däremot har vad jag vet inte varit förbjudet men man har fått leta på andra ställen än i hästsortimentet.

Vad jag minns men kan ha fel, var att det blev förbjudet att använda i flugsprayer för häst och att det förbudet kom för att det var cancerframkallande för både häst och människa. Att sälja det däremot har vad jag vet inte varit förbjudet men man har fått leta på andra ställen än i hästsortimentet.

Låter troligt utifrån det jag även googlade på nu utifrån frågan som kom som jag kommenterade.

Ja, jag kommer ihåg att 'alla' använde det, detta är runt 20 år sedan. Men att sedan gick det inte att få tag på längre och ville man köpa det så fick man åka till Danmark, sas det. Man strök på det på hästarna med en trasa. Hästarna såg ut som zebror för det var en mörk vätska. Jag ville inte använda det för min ponny jag hade då var en skimmel och så lätt gick inte oljan bort

Jag har oxå problem med mygg, tjärsalva och ultran hjälper bara på kallblodet medan russet får agera smörgåsbord:( han blir ordentligt biten när vi kör och nu när vi precis börjat köra med vagnen vill vi inte att han ska förknippa det med jobbiga myggor. jobbiga är att det finns många smådammar så vi har många myggjävlar:rage:

hört att lavendelolja ska funka, nån som provat?

Ja, jag kommer ihåg att 'alla' använde det, detta är runt 20 år sedan. Men att sedan gick det inte att få tag på längre och ville man köpa det så fick man åka till Danmark, sas det. Man strök på det på hästarna med en trasa. Hästarna såg ut som zebror för det var en mörk vätska. Jag ville inte använda det för min ponny jag hade då var en skimmel och så lätt gick inte oljan bort

Nä som sagt så det har inte förbjudits allmänt .
Fläckar på kläder går INTE bort ....
däremot att dutta med svamp på hästarna så upplever jag inte att det är problem alls. Lukten sitter i och insekter skyr det !

Aldrig upplevt att pälsarna blir fläckade osv faktiskt - men jag har bara använt det mellan bakbenen och i ansikten med som sagt bara torr svamp för att få lukten att fästa .

Om man dränker någon svamp med oljan så lär det bli ränder på en skimmel .😎

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 275
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 838
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25