När får hund skda människa?

R

Rebby

Jag satt och tänkte på en sak i bilen igår då jag var på väg hem från stallet. Är det nånsin tillåtet att en hund skadar en människa?

JAg har ingen hund själv men började typ tänka mina konstiga tankar som jag gör ibland :p
Å då tänkte jag att om jag skulle ha en hund å vara ute och gå. Sen kom det en gubbe/kille och slår ner mig/våldtar mig eller liknande.
Får min hund då anfalla om jag ber den om det?
Alltså om jag ropar på hjälp till hunden, om ni förstår hur jag menar?

Eller får den hoppa på utan att man säger till den (eget initiativ då den ser att matte/husse är illa ute)?

Nu menar jag från lagens synpunkt. Om det är lagligt alltså.:banana:

Sv: När får hund skda människa?

Det är ALDRIG tillåtet att ha en hund som skadar en annan människa, inte ens i självförsvar.

Egentligen är det väl inte tillåtet att en hund skadar en annan människa, MEN blir man överfallen, våldtagen osv så får man ju använda sej av nödvärn...
personligen skulle jag fullständigt skita i om det är lagligt eller inte om nån försöker våldta/misshandla mej och jag inte kan göra nåt. :crazy: Betalar hellre skadestånd till den hunden biter än o blir ihjälslagen.

Nu har jag ingen anning, men jag skulle hellre låta hunden anfalla än att bli våldtagen själv å sedan stå för dom konsekvenserna om det blir några. Frågan är ju om dom vågar anmäla när man har en bra anledning att busa hunden efter dom.

Ja det var just det jag tänkte. Om det gäller ens liv då borde man ju få ta till alla medel för att försöka skydda sig..?
Jag menar ju inte att hunden ska döda människan men den borde ju få bita och jaga i väg den? Eller kanske inte FÅ men skulle verkligen polisen tvinga en att typ avliva hunden om det hände för att den då är en fara för samhället eller nått?

Enda gången man behöver avliva hunden är ju om den attackerar utan anledning och om den attackerar flera gånger, vissar upp ett beteende för att kunna attackera.

Om hunden bara har attackerat en gång så behöver man anmäla det som hänt å på så sätt säga att hunden är en fara, sedan görs det en utredning å vid fall där det finns lite oklarheter över varför hunden har attackerad så kan det hända att man gör en utredning på huden alltså kolla hur den beter sig när en främande kommer in och håller på med hunden som har uttbildning för sådana här fall.

S¨å för att hunden ska avlivas så behövs alltså en utredning. Desvärre vet jag en å annan hund som har blivit avlivad när den inte ska ha behövts avlivas. Tillexempel en unghund har blivit lämnade ensam med två okända barn som inte träffat hunden tidigare. Som sedan inte låter hunden vara ifred å hunden blir irreterad för att den vill vara ifred å ha det lung å ro som sedan har bitit till ungarna för atyt dom inte låtit hunden vara. Där anser jag att det är fel utav föräldrar att lämna barn ensamma med hunden från första början och att dom har missat att man lämnar en hund ifred om den ligger ner och inte vill bli störd. I detta fall hade hunden morrat å sagt till att han velat bli lämnad ifred vid flertal tillfällen vilket barnen hade ignorerat.

Rebby skrev:
Jag satt och tänkte på en sak i bilen igår då jag var på väg hem från stallet. Är det nånsin tillåtet att en hund skadar en människa?

JAg har ingen hund själv men började typ tänka mina konstiga tankar som jag gör ibland :p
Å då tänkte jag att om jag skulle ha en hund å vara ute och gå. Sen kom det en gubbe/kille och slår ner mig/våldtar mig eller liknande.
Får min hund då anfalla om jag ber den om det?
Alltså om jag ropar på hjälp till hunden, om ni förstår hur jag menar?

Eller får den hoppa på utan att man säger till den (eget initiativ då den ser att matte/husse är illa ute)?

Nu menar jag från lagens synpunkt. Om det är lagligt alltså.:banana:

Enda hundar som får bita folk är Tjänstehundar typ Väktar/polishundar samt militärens vakthundar/skyddshundar.

Det var ett fall i kristianstad (tror jag det var) där en tjej hade vart ute med sin hund och blivit överfallen, då hade hunden gått till attack och motat bort den som överföll matte. Den hunden hade polisen nästan gett tapperhetsmedalj... ungefär.

_husmusen_ skrev:
Det var ett fall i kristianstad (tror jag det var) där en tjej hade vart ute med sin hund och blivit överfallen, då hade hunden gått till attack och motat bort den som överföll matte. Den hunden hade polisen nästan gett tapperhetsmedalj... ungefär.

''***raderat***''

Senast ändrad:

_husmusen_ skrev:

ja givetvis tycker polisen så det skiter ju dom i dom är ju trots allt bara människor dom också, utan va dom tycker är ju totalt o intressant, det är vad åklagaren o lekmännen tycker i domstolen o domaren.

DU har strikt ägaransvar över din hund så bita folk som överfaller dig är straffbart så enkel är lagen.

Gör nån inbrott hos dig o hunden biter den så får du stå för skadorna.
Är det nån som klipper ditt lås i hundgården o går in o hunden biter får du stå för skadorna, så jävla snevridna regler har vi i detta Land

_husmusen_ skrev:

Det borde göras en ny lag att hundar får hjälpa sina hussar/mattar i nödsituationer typ liv och död!

Men iofs så skulle väl kanske den lagen utnyttjas på ett dåligt sätt av en del hundägare!:crazy:

Å andra sidan har jag aldrig hört talas om vare sig inbrottstjuv eller våldtäktsman som anmält hundbett till polisen, så man behöver nog knappast oroa sig för det.

Teoretiskt sätt så ska man kunna hävda nödvärnsrätt, OM man blir utsatt för något aöövarligt och hunden försvarar. På samma sätt som man får försvara sig med annat våld/verktyg.
Men för att det ska gälla så krävs det att det är ett reelt hot.

Skulle inte min hund anfalla någon som attackerar mig skulle jag nog börja fundera på om min jycke hade alla löss på plats...

Mycket få hundar i Sverige står pall för en regelrätt attack. Flertalet sällskapshundar skäller och morrar och kanske fegbiter, men mer vågar de inte göra. Skarpare bruks- och arbetshundar vågar ta ställning och stå pall för några sparkar och slag, men till slut viker de också. Ett fåtal går hela vägen och försvarar sig och sin förare med ett riktigt slagsmål. Det är dock dessa hundar som många påstår inte passar i dagens samhälle eftersom de har så mycket drifter i sig.

Man invaggas i en falsk säkerhet gällande sin hund. Ofta klarar de inte alls sås tora hot som man kan tro, speciellt inte om föraren dessutom visar rädsla. Det är bara att inse, Sveriges svensson-hund är ingen hjälte. Det ser man på vilket MH som helst och även i vardagen.

Men den kan se väldigt skräckinjagande ut :angel:

Oh ja, 42 glimmande tänder och djupa morr och skall brukar kunna skrämma bort de flesta. Ett enda fegbett brukar också räcka för att få bort eventuella angripare.

Man ska dock inte lura sig själv och tro att hunden skulle gå i döden för en.

Men det vet inte galningen som kommer! Bara hunden håller tills de är kanske 2 meter ifrån och dessutom gör lite utfall samtidigt så :devil:

Ja, inte ens kompisar ville komma fram till mig när jag hade en (rädd) hund som gjorde utfall :p

Och ingen ville komma på besök när vi hade Fila. Sammanlagt kom 3 olika personer på besök, och dom satt på soffkanten och darrade mestadels, trots att hunden var i en annan del av huset. Fast han gjorde visserligen inga utfall, han bet direkt.

Vår gamla Lizzie hade garanterat stått pall i en hotsituation, hon visade det mer än en gång, men lillknas och miniknas tror jag aldrig hade grejat det trots mkt bra MH.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 290
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 967
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 383
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 351
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama