När en av två katter dör...

Corax

Trådstartare
Jag har en nära vän som nyss blivit av med en av sina två katter, 13 år (burma)).
De var kullsyskon och har levt ihop som yin/yang i hela sina liv.

Katten som gick bort var den trygga, stabila och kvar är brorsan som alltid hållt sig lite bakom utan att för den delen vara skygg. Han är bara inte lika modig...

Vi har diskuterat lite löst om hur hon ska göra framöver då de är borta rätt mycket på dagtid. Vännens tanke var att kanske skaffa Två nya (kattungar)samtidigt då katten som är kvar ju ändå är 13.
Men jag tänkte om det kanske inte gynnar den ensamma katten att få två ligister att 'hålla sig undan för' utan kanske de skulle skaffa en i taget? Just för att underlätta för relationen?
Vad har ni för erfarenheter?
Dela med er!

Inte en bra ide´med en ny katt att alls,när inte tiden finns så hjälps det varken med en eller två! Låt den gamle få sin tid i fred,då dess tid snart är ute,eller ge mer av er tid . 9.

Snart och snart, mina katter har levt i 20 år, och då är det en hel massa år kvar i ensamhet.
Jag vågar inte riktigt råda i antalet nya katter, men jag hade definitivt skaffat ny kompis .

Usch, det är min mardröm. Mina två är syskon och bästisar, en kille och en tjej.
När killen var sjuk och inlagd slutade tjejen äta, inget gick ner.
Var tvungen att lägga in henne med dropp tillslut, hon fick diagnos anorexia (även om jag tycker sorg skulle passat bättre, men det kanske inte finns :idea:). När killen kom hem låg tjejen fortfarande inne, han kissade ner ALLT, flera gånger om dan, varje dag tills hon kom hem. Sen blev allt som vanligt. Så ja, jag vet inte hur jag gör när den ena går bort. Killen gillar andra katter men inte tjejen.

Det är skitsvårt! Fungerar tjejen själv skulle jag inte skaffa en ny. Är hon apatisk så.. alltså, det kan ju göra det ännu sämre.
Jag vet inte :angel: Skitkasst svar, förlåt.

Inte en bra ide´med en ny katt att alls,när inte tiden finns så hjälps det varken med en eller två! Låt den gamle få sin tid i fred,då dess tid snart är ute,eller ge mer av er tid . 9.

"När tiden inte finns..." Hur menar du där?
Och jag förstår inte riktigt hur du kan veta att katten snart dör? Den kan ju leva 7 år till. Eller tio för den delen...
Alternativt dö av sorg om en vecka förvisso.

Usch, det är min mardröm. Mina två är syskon och bästisar, en kille och en tjej.
När killen var sjuk och inlagd slutade tjejen äta, inget gick ner.
Var tvungen att lägga in henne med dropp tillslut, hon fick diagnos anorexia (även om jag tycker sorg skulle passat bättre, men det kanske inte finns :idea:). När killen kom hem låg tjejen fortfarande inne, han kissade ner ALLT, flera gånger om dan, varje dag tills hon kom hem. Sen blev allt som vanligt. Så ja, jag vet inte hur jag gör när den ena går bort. Killen gillar andra katter men inte tjejen.

Det är skitsvårt! Fungerar tjejen själv skulle jag inte skaffa en ny. Är hon apatisk så.. alltså, det kan ju göra det ännu sämre.
Jag vet inte :angel: Skitkasst svar, förlåt.

LaMirage och Zorba, tack för era svar!

Ja det är jättesvårt.
Och det kommer in så mycket kattpsykologi i frågan också så det blir ännu svårare. Självklart är det individuellt från katt till katt men på något sätt vill man ju vara lite förberedd.
Jag som uppfödare har ju liksom alltid ett antal katter i olika åldrar så jag har inte behövt tänka på det men är definitivt intresserad av frågan.

Varför skull det inte hjälpa med en till katt om "tiden inte finns" :confused: (vilket är taget lite ur luften dessutom, TS har enbart skrivit att vännen är borta dagtid vilket inte betyder att det inte finns tid på kvällar eller helger).

Våran katt blev super glad när det kom en ny katt, trots att han bott som ensam hela livet. De har enormt stort utbyte av varandra. Det är ingen hemma dagtid och den katten var som ett plåster och behövde mycket aktivering på kvällar och helger förut, nu aktiverar han sig mycket med att retas och jaga den andra katten istället :D När jag var hemma dagtid så var han inte särskilt intresserad av aktivering på dagen utan det kom på kvällen, likadant nu med de båda.

Till TS

Ingen aning faktist, jag skulle nog prova med enbart en kattunge till en början. Mest för att den gamla katten faktist ska få ordentligt utbyte av en ny katt. Jag skulle kunna tänka mig att det lätt blir att två kattungar håller ihop och så får den äldre katten ändå inte tillräckligt med utbyte av en annan katt.

Det beror som tidigare sagts på individerna. Jag har siames som är en väldigt sällskaplig ras.

När den ena i mitt syskonpar dog blev den andre väldigt olycklig. Jag tog då en vuxen omplacering och de älskade varandra efter en gnisslig start på tre dagar. När så den andre av syskonen dog skaffade jag en kattunge till omplaceringen och hon hatade honom i månader! Jag höll på ge upp men de växte ihop till slut.

När sedan omplaceringen dog hade jag hunnit flytta ut på landet så det blev en bondkatt som sällskap.Det fungerade bra men min andra katt blev sjuk och dog och jag tänkte då att det fick räcka med en katt. Nu blev det jag som saknade siames så efter en tid köpte jag en ny och det fungerade men han fick inte det sällskapet han ville ha av bondkatten och i samband med separation köpte jag efter en tid en oriental och de sitter ihop som ler och långhalm. Det har även flyttat in en vuxen omplacering och inatt har vi som vanligt legat och trängs allihopa i sängen, så vuxen eller kattunge, sällskap eller ej, det beror på individerna. :heart

Jag har en nära vän som nyss blivit av med en av sina två katter, 13 år (burma)).
De var kullsyskon och har levt ihop som yin/yang i hela sina liv.

Katten som gick bort var den trygga, stabila och kvar är brorsan som alltid hållt sig lite bakom utan att för den delen vara skygg. Han är bara inte lika modig...

Vi har diskuterat lite löst om hur hon ska göra framöver då de är borta rätt mycket på dagtid. Vännens tanke var att kanske skaffa Två nya (kattungar)samtidigt då katten som är kvar ju ändå är 13.
Men jag tänkte om det kanske inte gynnar den ensamma katten att få två ligister att 'hålla sig undan för' utan kanske de skulle skaffa en i taget? Just för att underlätta för relationen?
Vad har ni för erfarenheter?
Dela med er!

Jag hade gett det lite tid och kollat hur katten tar det och tagit beslut utefter det. När våran innekatt blev ensam kvar efter att ha överlevt både sin kusin som hon levt ihop med hela livet och sin kompis så blev hon en helt annan katt. Hon har alltid varit undfallande och lägst i hierarkin bland katterna men sedan de dog blev hon modigare och vågade ta för sig på ett helt annat sätt. Hon har levt upp helt enkelt och det märks mycket väl att hon trivs med att vara ensam katt. Hon busar med hunden ibland och det räcker tycker hon.

Vi förlorade en av två kattbröder (fem år) i våras. Det märktes på den kvarvarande brodern att han var mycket mer rastlös och sällskapssjuk, så vi skaffade en kompis till honom. Det kändes utmärkt i början, just nu är det lite trassel, men sådär som princip så tror jag det var rätt sak att göra. Jag skulle nog inte skaffa två kattungar på en gång, dock, utan en ny, som kunde ty sig till den gamla katten.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 555
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Hej! Vår ena katt har tyvärr gått bort och tänker nu på den katt vi har kvar och hur vi kan göra det så bra som möjligt för honom och...
Svar
15
· Visningar
2 471
Senast: KNUTEN
·
Katthälsa Jag bor på landet, mitt ute i skogen långt från trafikerade vägar och har två katter. Dom har kattlucka i bakdörren och går in och ut...
Svar
4
· Visningar
1 487
Senast: Sol
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • WE-tråden