När debuterar ni?

karmandi

Trådstartare
Ja, när debuterar ni med er unghäst/en ny klass?

Vad vill ni att unghästen ska kunna innan ni gör er första start? Eller hur vill ni att det ska ha gått innan ni bestämmer er för att gå upp en klass?

Tänkte att det kan vara lite intressant att höra hur alla andra tänker ;) Vissa går ju upp i klasserna efter att ha kommit runt en lägre höjd medan vissa ligger kvar på samma höjd efter flertalet vinster och placeringar, så hur gör ni? :)

Sv: När debuterar ni?

Innan unghästen går sin första start ska den med lätthet träna på minst tävlingshöjden under en tid. Den ska gå att reglera så pass att den inte behöver hoppa ur skitlägen, men på lägre höjder är felmarginalen ganska generös.
Jag går upp en klass när det känns lätt och okomplicerat i klassen under och reder ut nästa nivå på träning.
En del fäster sig vid ett visst antal nollrundor/placeringar men i mitt tycker kan en 4-felsrunda med en kantrullare vara långt bättre än en felfri- eller placeringsritt.
Man får vara lite objektiv mot sig själv, se vad man själv och hästen faktiskt klarar av och inte ha för bråttom.

Sv: När debuterar ni?

Jag tränar ungefär 20 cm högre än jag tävlar, men har svårt för att gå upp i klasser ändå. Min anledning är att vi aldrig får framhoppningen att fungera, och även om vi placerat oss på höjden flera gånger tycker jag ändå inte att det känns "klockrent". Vi har en hög högsta-nivå och en väldigt låg lägsta-nivå. Jag tävlar inte så jättemycket, kanske max 8 ggr per år, och har nu legat på samma höjd i ett år.
Jag vill alltså ha en BRA känsla inne på banan, och att allt ska flyta runt omkring, vare sig det är en nollrunda eller inte. Och det ska hålla ett tag, inte som för oss nu när vi kan placera oss i en start med en superfin känsla och rytm, för att två veckor senare vägra ut oss. När man höjer höjden blir det ju också högre krav på att hästen lyssnar som den ska och att allting fungerar rätt. Därför rider jag bara 1m-klasser och drömmer om 1,10.. :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 055
Senast: Presto
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
494
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 654
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar