När börjar ni inridning

Rotterö

Trådstartare
Vilken ålder börjar ni rida in?
Lämnar ni bort eller rider ni in själva?
Bra ställen som rider in hästar?

Ge gärna råd och tipps för en som är okunnig på detta plan.

Sv: När börjar ni inridning

Red in min som 3 åring
Jag lämnade faktiskt i väg henne tre veckor, och kommer nog att göra det i framtiden med övriga hästar som skall ridas in. Jag gjorde det pgr av att jag hade himla mycket på jobb att göra. Jag har själv ridit in mina gamla hästar. Men jag kände att jag gjorde helt rätt genom att länma i väg henne.
Lämnade till ett par där hon varit beridare hos Tinne Wilhemsson och han beridare hos Maria Gretzer. Super duktiga

När jag rider in dvs vilken ålder på hästen beror helt på vad som gjorts med hästen tidigare,hur pass hanterad den är, hur färdig i kroppen och i huvudet den är för uppgiften. Har haft häst som jag "hängde" in och satt på vid 3, och ett par som jag inte började med förrän vid 3,5. Men nånstans däromkring.

Har aldrig lämnat bort mina men har nära bekanta som gjort det med blandade resultat. Så mitt råd är att kolla upp stället väldigt noga innan. I ett par fall har hästarna tagits för hårt för snabbt och kommit tillbaks endera överansträngda fysiskt eller mentalt. Men ett bra ställe funkar kanon, så välj bara noga.

Lycka till!

När vi har börjat rida in har haft mycket med hästen i fråga har varit kroppsligt, mentalt och i övriga träningsområden. Men det brukar bli runt 3-4 år. Galopphästarna rids in mycket tidigare så när jag var liten red jag fullblod som skulle börja tävlas som treåringar redan när dom var två om jag inte minns helt fel.

Men min egen häst som jag har nu kommer nog att ridas in vid tre fyra års ålder beroende på hur långt kommen han är i dom olika faserna :).

Galoppörerna rids in när dom är 18 månader, dvs ett och ett halvt år.
Förhoppningen är att dom ska kunna starta på våren som tvååringar (sen kanske jag personligen inte tycker att dom behöver komma ut så tidigt).

jag började in min connemara i höstas då var han 3 1/2 år, jag har bara ridit honom själv än så länge. Han är jättesnäll och allt fungerar jättebra :) . Anledningen till att jag inte vill lämna iväg honom är att jag tycker att det är så högt tempo hos beridare, det är säkert olika på olika ställen men jag har inte fastnat för något av de ställen jag har pratat med. Jag har istället hjälp av en duktig tränare och vi skyndar väldigt långsamt.

*lånar knapp*
Nova skrev:
Vid 2,5 år
Gör det själv
Hos mig :angel: :angel: :D

Sommaren då hästarna fyller 3
Själv. Eller 2 pers per häst. en håller å en hänger
Bra ställen som rider in hästar? Ute.

Beror på individen. Vad den gjort innan, hur den är i sättet osv...
från 2½ år till ca 4 års ålder...

Ridit in mina hästar själv i stort sett.
Min nuvarande tänkte jag faktiskt lämna bort på inridning, men då jag har så bra kontakt med hästen har jag istället valt att göra jobbet själv. Som ngn skrev kan inridningen gå för fort på kort period annars. Jag tänkte lämna bort henne runt maj månad och bli inriden under några veckor, men har istället valt att börja sitta/skritta lite nu och göra det under en längre period istället. Det har gått bra.
Min häst fyller 3 år den 1 april. Jag har skrittat på henne 2 ggr, en gång på bana och en gång i skog...med ledare.

jag har inte så stor erfarenhet inom det men vet ett ställe där hästarna sköts om väl.

För min del börjar inridningen tidig och med det menar jag inte själva uppsittningen utan att man börjar i god tid och vänjer hästen vid alla möjliga grejer.

Ju mer träning och hantering som är förberätt ju lättare blir det....

Vill gärna ha min klar och visa på treårstestet, beroente på hur hon växer mm

Kör in henne nu i vår som tvååring.

Rider in henne själv här hemma på grusvägarna där hon är van att vara och har en stadig förlöpare med mig...

Gott om tid, sunt förnuft och så naturligt som möjligt..

Jag jobbar på inridningstall coh där rids dom in mellen 2.5-3 års åldern beronde på vilken och hur mogen den är för uppgiften

Jag undrar bara om du skulle vilja pm:a mig om var det var du lämnade din häst för inridning, priser och om 3 veckor var lagom tid att få hästen inriden etc.

Jag har en tvååring(hbl) som är stor och har vuxit fort och mycket. Många börjar ju sitta på dem som 2,5-åringar på hösten, men jag är osäker på om jag ska göra det, just eftersom han är så stor, eller om jag ska vänta till nästa vår.

Har en kompis som har en lika gammal häst, och den tänker han börja sitta på lite försiktigt redan nu om någon månad, då hästen är 1 år och 9 månader. Jag tycker det är alldeles för tidigt, och inte vet jag riktigt varför han har så bråttom heller. Vet ju att man ofta börjar tidigt med fullblod, men detta är ett halvblod utan ens inslag av fbl. Dock är han liten och väl i fas med sitt växande, så förhoppningsvis tar han väl ingen skada. Någon mer som brukar börja så tidigt?

Jag tänker rida in min själv men med hjälp av tränare när det blir så dags.

När jag jobbade som hästskötare hade vi många inridningshästar, i olika åldrar. Det vanligaste var väl dock att de skulle ridas in för visning på treårstest eller kvalitetsbedömning, så 2,5-3,5 år generellt. Det värsta var när vi fick en helt ohanterad 5-åring, hade bara gått på lösdrift hela sitt liv, knappt haft grimma på sig. Det tog en månad innan vi ens kunde hänga på henne, en månad till innan man kunde sitta på. Sen tyckte ägarna att det tagit för lång tid så dom tog hem henne igen......

Nu när jag har en egen unghäst tycker jag att jag har såpass mkt erfarenhet att jag ska klara av att rida in honom själv. Blir det problem kommer jag självklart att ta hjälp, antingen av duktig hippologkompis eller så skickar jag iväg honom till mina fd arbetsgivare. Uppfödarna till min häst har även samarbete med dom så det blir kanske inte så dyrt ;) . Har suttit på min häst två gånger, han är född i juni 02 och ska enligt planen visas på treårstest i vår. Än så länge funkar allt toppen, får se om det håller i sig!

Jag föredrar att rida in hästar på våren det året dom fyller tre då bara i skogen och sedan vinter vila för att sedan sättas i gång på våren som fyraåring och hoppas i på sommaren det oxå ute, allt som görs så här långt görs med ledar häst och en till tre unghästar.
Till hösten börjar finslipnigen på marken och över hinder.

Dom jag har ridit in har inte varit mina utan tillhör en som föder upp hästar, men jag kommer inte att lämna bort min när han skall ridas in, men om man inte har någon som kan hjälpa en tyker jag det bästa är att lämna bort den.

Vet en till som rider in hästarna ute som jag föredrar men kommer inte på vad han heter, men det bästa om man skall läman bort är om man åker och hälsar på innan och här vad den personen tycker och tänker om inridnig.

Lycka till med inridnigen.

Rotterö skrev:

Ge gärna råd och tipps för en som är okunnig på detta plan.

Jag tänker rida in min tjej när hon är 4år. Men före det kommer hon vara inkörd. Jag tänker "göra det" själv men sen ta hjälp av instruktör.

Har bara haft en egen häst, de andra har jag ridit in åt bekanta. Men min red jag in när jag fick honom, då var han 5 år. Jag skulle inte välja att skicka iväg min häst för inridning. Jag vill själv utveckla och lägga upp träningen enligt min filosofi och hantering.

Rida in gör man när hästen är redo - mentalt och fysiskt. Man kan börja träningen långt innan man kan sitta upp på den. Och man kan sitta på den långt innan själva inridningen. Inridning(alltså riktig ridning) skulle jag iaf vänta med tills hästen är minst 3 år.

Liknande trådar

Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 532
Senast: miumiu
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama