När börjar ni ha era hästar ute dygnet runt?

G

gookie

Tänkte höra hur ni gör med era hästar.Jag är för att låta de vara ute dygnet runt så tidigt som möjligt så länge det är fint väder.Verkar väldigt ensam om det.Ser folk som i och för sig har rakade hästar har en dag som denna med strålande sol och flera plusgrader två tjocka täcken på sina hästar.Min ena är också rakad men en dag som denna har han enbart haft ett fleecefodrat täcke på och han fryser absolut inte.Tycker synd om de hästar som man ser har täcke på sig när en annan går med t-shirt.Och då menar jag inte de hästar som bär eksemtäcken

Sv: När börjar ni ha era hästar ute dygnet runt?

Mina hästar går ute 24 h om dygnet, året om. De mår kanon av det!!:banana: Ena hästen är en arab på 2 år, den andre en shettis. I vinter när det var som kallast var jag tvungen att sätta täcke på araben, sen var det frid och fröjd igen!

Hade helst haft dem ute året runt, men eftersom jag har inhyrd och inte hemma o de andra inte vill ha sina ute finns det inte så mycket att göra. men jag släpper kanske om 1 månad, om vädret är bra och det har ploppat upp lite gräs. Ska i alla fall börja ha dem ute längre om dagarna nu.

Hästfrälst skrev:
Hade helst haft dem ute året runt, men eftersom jag har inhyrd och inte hemma o de andra inte vill ha sina ute finns det inte så mycket att göra. men jag släpper kanske om 1 månad, om vädret är bra och det har ploppat upp lite gräs. Ska i alla fall börja ha dem ute längre om dagarna nu.

Jag brukar ha mina ute minst 12 tim per dag nov-mars (om de står stallade, annars föredrar jag lösdrift), sedan får de vara ute när vädret tillåter ofta från April till okt nov. Mina hästar stormtrivs med det!! Vilken lycka när man släpper ut de!! Förhoppningsvis får jag lösdrift med jättehage till hösten så de slipper stå o ladda energi på natten:D !

Vi släpper alltid ut våra hästar vid 05 tiden på morgonen oavsett årstid (sommar går dom ute dygnet runt) och kommer in när de va som kallast 17-18. Nu när de blir varmare får dom som vanligt gå ut vid 05 men kommer inte in förens 20-22. Vi förlägger då fodringarna ute istället för i stallet. Hästarna trivs och så får dom ju mindre tid inne. Och sen är de ju de underbara sommmarkvällarna och nätterna som dom tillbringar ute. Ju mer frisk luft och rörelse desto bättre (om dom har mat att tillgå)
Våren är ju sen men vi brukar släppa dom i maj någon gång...
//Camilla

Hej!
Våra pållar går också ute dygnet runt året om. Varmblod, halvblod, arab, kallblod, spelar ingen roll. Så länge du har bra liggmöjligheter och skydd kan du släppa ut dem när som helst nu. Då de inte är vana kan man ju hålla lite extra koll på om det blir superkallt eller massvis med nederbörd. Se bara till att det finns fri tillgång till foder och vatten.
MVH Madde

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Unafraid
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 307
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur