När blir hästen gammal?

N

nässla

Snart är det nyår och hästen blir ett år äldre, och som vanligt blir jag lite stressad och tänker "hjälp, är min häst gammal nu?"
Min häst är född -89 och blir således 17 nästa år, hon är frisk och fräsch, är mjukare och finare i kroppen än vad hon var när jag köpte henne för snart 9 år sedan, men visst har hon fått ett och annat grått hår...

Så, hur resonerar ni kring det här med åldrande, när börjar ni trappa ner era hästar från träning etc.?

Min häst har inte tävlat något mer än klubbtävlingar på flera år (pga. min ekonomi), men tränar däremot på Msv-nivå i dressyr samt hoppas regelbundet (dock sällan högre än 1 meter).

Är det okej att fortsätta träna, galoppera i skogen, hoppa terränghinder etc. så länge hästen är pigg och fräsch? Jag är rädd att driva henne "ett steg för mycket", så att jag ber henne om något hon inte längre kan utföra...

Sv: När blir hästen gammal?

tycker inte man ska trappa ner på träningen pga ålder..hästen mår bäst och håller längre av att hållas igång..tror ja iallafall.

:) Utmärkt svar tycker jag. Du känner själv på din häst när det är dags att trappa ner.
Jana Wannius Tredje Mannen gick i pension vid 18 års ålder. Hans hästskötar tog över honom, hon red honom varje dag. När han var ca 24 flyttade han ut på landet för att bli hel pensionär. Han var pigg och glad men tyckte inte riktigt om pensionärs livet till att börja med. Han dog i sin hage två år senare tror jag. Förmodligen hjärtat.

Du kan bara köra på som vanligt. Min blir 21 nu och har varit helt okej... Rider ungefär som du, hoppar nån meter och övre LA dressyr typ.. Hon har dock haft en skada av en olycklig vrickning i hagen, som man får tänka lite på. Men är din fullt frisk skulle jag rida på och strunta i åldern, bara känna av hur hästen känns.
Man måste inte "pensionera" eller trappa ner om hästen inte verkar behöva det.

nässla skrev:
Snart är det nyår och hästen blir ett år äldre, och som vanligt blir jag lite stressad och tänker "hjälp, är min häst gammal nu?"
Min häst är född -89 och blir således 17 nästa år, hon är frisk och fräsch, är mjukare och finare i kroppen än vad hon var när jag köpte henne för snart 9 år sedan, men visst har hon fått ett och annat grått hår...

Så, hur resonerar ni kring det här med åldrande, när börjar ni trappa ner era hästar från träning etc.?

Min häst har inte tävlat något mer än klubbtävlingar på flera år (pga. min ekonomi), men tränar däremot på Msv-nivå i dressyr samt hoppas regelbundet (dock sällan högre än 1 meter).

Är det okej att fortsätta träna, galoppera i skogen, hoppa terränghinder etc. så länge hästen är pigg och fräsch? Jag är rädd att driva henne "ett steg för mycket", så att jag ber henne om något hon inte längre kan utföra...

så länge hästen inte tar skada av det så är det ju bara att fortsätta.
och så är det ju lite olika på dom olika raserna också när dom blir "gamla"
men det är ju bara att köra på så länge hästen är pigg och glad :)

Instämmer med de som svarat redan! Måste bara tillägga att en gammal häst som trappas ner eller blir stående ett tag lättare faller ur och blir stel, trivs de med att gå så är det bättre att de rids och tränas.

Min dam blir 22 nästa år och hon är inte gammal. Så länge hon är pigg och glad och inte ha några problem kommer hon få fortsätta tävla hoppning, vilket är hennes liv...
Gör det din häst tycker är roligt! :)

Mitt sto blir 18 i juni nästa år.
Visst blir hon äldre, men hon beter sig som en
unghäst och känns verkligen inte trött.
En kompis valack blir 29 nästa år.
Han rids fortfarande, inte hårt, men
han går några ggr i veckan. Och han är
fortfarande rätt pigg och stark av sig.
En annan kompis har en 31 åring som också
är pigg och fräsch.

Så tänk på hur hon känns och inte på åren...

Min madame är också född 89, och nästa år har jag planerat att komma ut och tävla, skulle gärna lyckas komma ut och tävla LA dressyr innan hon "tacklar av"...

Men så fräsch och pigg som hon är skulle man kunna tro att hon bara är en 6-7 år. :bump: Hon har utvecklas enormt de tre åren jag haft henne.

Så jag håller med de övriga, tänk på hur hästen känns, inte på hur gammal den är.

Skulle INTE trappa ned pga 'ålderssiffra', nedtrappning sker när hästen verkar behöva det.

I stallet där jag har min häst står en häst som är född -79, han har gått på ridskola från det han var 5 år tills han var 20, därefter reds han aktivt ett par år innan han de sista 2-2,5 åren har gått kanske 5-15 gånger per månad anpassat efter hästen. Nedtrappningen börjades på den här hästen pga ägarens familjeförhållanden snarare än att hästen absolut behövde ta det lugnt. Hästen hade nog kunnat arbeta som 'hobbyhäst' (ni vet, uteritter lite dressyrträning och några skutt över lägre hinder) till han var minst 25, innan han behövt nedtrappning.

/trassel

Jag tror inte att man kan säga att hästar blir gamla vid en viss ålder. Det är högst individuellt och en del hästar blir gamla väldigt fort (som min förra, två månader från toppskick till avlivning) Hon sa ifrån själv och rasade totalt. Hon blev 21 år.
Andra hästar blir sakta men säkert gamla från 12 års ålder, den som känner hästen bäsr känner också när h'sten kasnke bara ska hoppa 70 cm, eller när den ökade traven får hamna på hyllan...

Min älsta madam Tonetta:love: är 25år hbl sto på 165cm. Hon motion rids bara nu... men om hon själv fick säga hur gammal och i villket skick hon va, så skulle nog svaret bli. 10årig fältävlans häst i full tävlingskondition.
Hon är varken stel el svankig och travar ut hela vägen från boxen till hagen (Hon går ut utan ledare)
:bump:

På ridklubben jag red när jag va liten hade vi en ponny som blev 32år gammal. Han gick med på ridlektionerna och tävlade klubbmästerskapen ända tills han dog.
En riktig trokänare. :idea:
/Linnea

Hej
Jag började tävla mitt varmblod i distans när han var 18 år. Han fick avlivas nu vid en ålder av 25 år med hedern i behåll. Hans tänder var dåliga. Men jätte pigg och fräsch och fullt ridbar in till sin sista dag!!

Kram

Det går 3 hästår på 1 människoår, alltså blir din häst 51. Ingen ålder.
Jag kommer hålla igång mina hästar så länge det går och inte trappa ner bara för att dom blir äldre. Dom lever troligtvis längre om dom är igång, det är iaf vad jag tror.

tror inte man kan säga när hästar blir gamla, det e helt olika för varje individ, precis som med människor! en del blir gamla vid 40, andra e unga hela livet.
sen beror det ju på om de håller sig skade- och sjukdomsfria också..
vi hade en häst i stallet som va 25 o pigg som en lärka, verkade inte det minsta gammal.

jag fick själv lite panik när min häst fyllde tio o tänkte "herregud, nu e han tvåsiffrig o gammal!" men så e det ju inte...o ävn om man vill att ens älskling ska leva så länge man själv lever, så går ju tyvärr inte det..

*hugger en knapp*

Va skönt det är att läsa en sådan här tråd och få höra om "äldre" hästar som fungerar bra. Jag har ett sto på foder som är född 1991 och allså blir 15 nu snart, det finns ev chans att jag får köpa henne och jag velar hela tiden fram och tillbaka om hon är för gammal, jag vill ju satsa på hoppningen :D men 15 är ju egentligen ingen ålder... Ffa inte på ett sto, tänkte betäcka också sedan.

Ullis

Min pålla fyller 27 efter nyår, och det är dags för henne att somna in snart.
Hon är pigg och glad, men bakbenen har ändrat form så hon nästan stryker bakknäna och hovarna släpar lite i marken. Hennes tänder är dåliga med, drog ut 2st för 2 år sen och de nuvarande är kassa. Hon fäller inte heller vinterpälsen och den är alldeles grådassig.

En häst kan ju vara pigg och glad till sista dagen, men när en häst är så gammal att den inte kan rulla sig osv., då tycker jag personligen att det gått för lång tid.

Njut av era hästar medan ni kan! Äldre hästar är underbara!

mitt halvblod sto blir 18 nästa år, hon har tävlat hoppning i 12 år i rad (hela tävlingsäsonger).... i yngre dagar 140 hoppning. Jag har haft henne i ett år och det året som jag haft henne har hon varit frisk och fräsch, hon har haft två överansträningar i sitt liv, men jag har ridit henne lagomt och mycket varierande ridning och då har hon varit helt fräsch... hon blir lite stel om hon vilat eller inte rids ordentligt på ett tag, så jag tror det bästa är att hålla igång som vanlig, bara vara lite nogrannare med uppvärmining och sånt. Däremot så har jag inte pressat henne fullt ut på tävlingar det här året jag tävla henne. Hon går aldrig mer än 3 klasser/meeting... detta för att spara på henne och för att hon ska fortätta hålla motivationen uppe under hela säsongen. Hon ska tävla hela nästa säsong också om hon är fräsch... hade tänkt debutera 130 då :crazy: :D sedan får vi se hur det blir, troligtvis kommer hon gå till avel eller lånas ut som lärmoästare

Då jag köpte henne sa veterinären att denna hästen är nog en av de bästa man kan köpa ur en veterinärs synvinkel...

På många tävlingar är hon den äldsta hästen och tävlingsveterinärerna brukar säga att hon känns och ser yngre ut, torr och fin i alla ben :banana:

Jag tror att det bästa är att hålla igång så länge hästen klarar av det... även en riktigt gammal häst som är frisk och fräsch tror jag mår ättre av måttlig ridning än ingen motion alls :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 852
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 833
Träning Hej! Har en äldre häst på 19 år som jag skulle vilja börja hoppa igen efter att den inte hoppat på ca 1 år. Hästen har tidigare gått...
Svar
3
· Visningar
891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka