När blir det för trångbott?

Trollslända

Trådstartare
Jag har två katter och bor i dagsläget i en tvåa på 54 m2. De är innekatter och fungerar mycket bra tillsammans. Leker, putsar varandra, ligger bredvid varandra fast ibland kan de brottas.

Tänker börja studera till hösten och kollar lite på studentlägenheter. De som tillåter husdjur är endera på 28 eller 23 m2. Är det för litet?

Finns det någon tumregel att gå efter vad gäller m2/katt? Eller är det för olika för att kunna mäta?

Hur jag ska få plats är en annan historia... :D
 
Sv: När blir det för trångbott?

Skulle inte tro det. Katter gillar väl mera kubik än kvadratmetrar..dvs hålla till på höjden.
 
Sv: När blir det för trångbott?

Jag bor i en etta på 25 kvm med mina katter men ska inom några månader flytta till en betydligt större 2a.
Det funkar gör det, men när dom rejsar så rejsar dom ju in i väggen i princip.
Tycker detta funkar för en kortare period, men att bo så i flera år skulle jag inte rekomendera. Se till att ha mkt höga saker, hyllor, klättträd, möbler etc.
 
Sv: När blir det för trångbott?

Jag har också planer på att studera och har som absoluta minimiyta tänkt flytta till 35 kvm. Och det är om jag absolut inte hittar något annat.
Jag har 47 nu, 3 katter och jag skulle gärna erbjuda dem mer yta.

Kan man erbjuda dem mycket klättringsmöjligheter är det klart att en liten lägenhet är bättre än en "kal" stor lägenhet. Missar vill ju klättra :)
Frågan är ju dock hur mkt sånt man kan få plats med i en så liten lägenhet.
 
Sv: När blir det för trångbott?

har en vän som har tre innekatter i en etta på 40 kvm. funkar kalasbra sålänge en av hankatterna får klättra i garderoberna och en annan hona har sin hylla på väggen att klättra upp på. Ett bra tips är att köpa breda hyllor man kan fästa höjdmässigt på väggen. värdens bästa katträd som de kan ligga och lura på varandra. ett bra tips är att ha dessa över sängen utifall att de skulle busa mellan dem - så landar de mjukt.

som någon längre upp skrev, använd utrymmet uppåt också :)
 
Sv: När blir det för trångbott?

Jag bor i en etta på 35 kvm med mina tre katter. Ingenting jag planerar att göra så hemskt länge till då även min pojkvän flyttat in så det blir väldigt trångbott. Vi har en hel del klättervänliga möbler men det känns endå för litet när dom startar rallyt. Det viktigaste när man bor litet är att katterna verkligen fungerar ihop till 100 procent. Som sagt, de funkar, men det är TRÅNGT!
 
Sv: När blir det för trångbott?

Jag har haft katt på allt från 25 kvm. Jag rekommenderar det inte om det inte är ganska stabila katter som trivs bra ihop och gärna leker där man vill att de ska leka. Mina är klätterdjur, har de möjlighet att vara högt är de nöjda och därför går det bra för mig. Jag skulle sagt; sikta på den på 28 kvm, det gör stor skillnad med några få kvm när det är så trångt. Och var beredd att anpassa hela hemmet efter katternas behov.

Idag har jag fyra på 35 kvm. Det kan låta omöjligt, men det är det faktiskt inte. De har flera klös/klätterplatser, flera sovplatser, flera toaletter, matplatser och vattenskålar. Det gör deras värld "större" eftersom de mer räknar "funktioner" är faktiskt yta. Har man katter som helst leker på golvet eller gillar att springa mer än att klättra/hoppa avråder jag helt och hållet från så små bostäder, deras värld blir för liten då :(
 
Sv: När blir det för trångbott?

*delvis kl*

Tack för alla svar och åsikter. Svårt det här. Antar att man får se hur lägenheterna är byggda innan man kan bestämma om det fungerar eller inte. Känns som att en smart planlösning kan hjälpa mycket med stimulering.

Spontant känner jag att det viktigaste är många gömställen eftersom de gillar att smyga på varandra. Tänkte även köpa ett "riktigt" stort klätterträd så de kan klättra och klösa ordentligt.

Men som sagt, måste fundera mera, tur att det inte är dags förrän i augusti isåfall. :)

Fick en "smart" idé om att man skulle kunna hänga upp en boll i ett långt snöre (uppe i taket i mitten av rummet ) eftersom de älskar att leka med "fiskelinor" men insåg att det skulle vara lagom roligt om de sätter fart på bollen, hänger fast i den och flyger runt runt i lägenheten. :eek: Eller lär sig sprätta bollen i ansiktet på mig när de inte får så mycket mat de vill ha. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp