När binda upp föl vid transportering?

lakrits

Trådstartare
Visst är det så att man inte binder upp fölet vid transportering?
När kan man börja göra det?
Hur gamla ska de vara?
När börja ni transportträna era föl?

Sv: När binda upp föl vid transportering?

man binder inte föl vid transport, jag börjar binda upp dom första gången dom åker ensamma utan mamman och det brukar bli vid frysmärkningen och då är dom mellan 10-12 månader...tränar aldrig, bara lastar o åker.....

Vi binder inte föl och oftast inte 1-åringar heller. Vi tränar aldrig lastning utan gör som Martha, vi lastar och åker. Det är aldrig några bekymmer med de som är födda här. Om vi har problem att lasta någon häst så är det äldre hästar som vi har köpt in, men efter ett par gånger så fungerar det bra med dem också.

Jarrah skrev:
Vi binder inte föl och oftast inte 1-åringar heller. Vi tränar aldrig lastning utan gör som Martha, vi lastar och åker. Det är aldrig några bekymmer med de som är födda här. Om vi har problem att lasta någon häst så är det äldre hästar som vi har köpt in, men efter ett par gånger så fungerar det bra med dem också.

Blir era ettåringar aldrig rädda första gången de åker själva, när bakluckan - framförallt den övre luckan stängs? Min ville över frambommen och ut genom den lilla dörren. Inte kul. Är det kanske bara min ettåring som är nervig. Hur löser du i så fall detta utan att binda ner hästen så att den inte kan komma över frambommen?

Hälsning Maja

det är såklart olika beroende på hur hästar är.....men tror du att det skulle vara bättre att ha en nervig ettåring lös??? ettåringar binder man om dm ska åka själva, är mamman med så är dom lösa, men vid den åldern brukar hon ju inte vara det...man får binda relativt kort ...jag har inte varit med om att dom skulle bli livrädda o få panik och jag har haft en hel del uppfödningar som åkt ensamma......har man en häst som är väldigt nervig o osäker kan man ge den lite lugnande första gången/arna, men inte så mycket att den inta känner att den kan kontrollera sig själv i finkan....

...Jag har ju travare :D och vi brukar stoppa bomull i öronen nör vi transporterar, mycket skrammel och oljud sorteras bort då....

Vi körde våra 1åring lös första gången han åkte själv. Fungerade gör bra.
La hö balar framme vid bommen . Då kom han inte under eller över.

men varför?? är det inte meningen att dom skall lära sig vara uppbundna?? ju tidigare man börjar, ju bättre är det.....

Binder upp dem efter 7 mån ålder om bommen går att ställa så lågt. Nu är mina vana vid att vara bundna i stallet innan. Min föl är dessutom vana att åka transport då det körs till utställningar och betesbyten under sommaren. Tränar aldrig att last. När de är små så tar man bara in dem och när de blir större så brukar de bara gå rakt på. Har en som står inne i transporten medan man stänger överluckan. Sätter inte fast dem förrän allt är stängt bakom.

Stopek skrev:
Blir era ettåringar aldrig rädda första gången de åker själva, när bakluckan - framförallt den övre luckan stängs? Min ville över frambommen och ut genom den lilla dörren. Inte kul. Är det kanske bara min ettåring som är nervig. Hur löser du i så fall detta utan att binda ner hästen så att den inte kan komma över frambommen?

Hälsning Maja

Vi kanske har lugna hästar för det är aldrig någon som reagerar på det viset. Om 1-åringen varit bunden innan, så binder vi upp dem även i transporten, men om de ej varit bundna så brukar de få stå löst, iallafall fram tills de fyllt 1 år. Ska vi köra två st så binds de upp. Våra föl åker en hel del så det är inget dramatiskt för dem sedan heller.

Vi transporttränar aldrig.
Fölungarna hinner ändå åka med mamma till och från hingsstationerna.
Sedan åker dom släp till betena.
På hösten åker dom släp till lösdriftarna. (ej bundna)

Däremot hösten året efter, då dom är ett år så binds dom när dom ska iväg till tränarna.

Inga problem. Vid den tidpunten har dom blivit vana med transporter och uppbindning.

AM

Liknande trådar

Hemmet Vilken bank har ni ert huslån på? Vad betalar ni ränta? Är de klokt att binda räntan och isåfall hur länge? Är ny på detta då jag ska...
Svar
17
· Visningar
615
Senast: Eurydome
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Mia_R
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka