När betäcker ni 3åringar som gått test?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tigerofswe
  • Startdatum Startdatum
T

tigerofswe

Hej! När betäcker ni era treårsston som gått treårstestet? Vilken månad går testet i skåne? :confused:Jag vill ju betäcka så tidigt som möjligt för att få fölet i tid så att jag kan köra dem till sitt sommarbete när fölet växt till sig. Det ska tilläggas att jag talar om att betäcka nästa år, alltså 2010;) En följdfråga på detta är, när ert sto är dräktigt vill ni ha dem på lösdrift (med god uppsikt naturligtvis) eller uppstallade under dräktighetsperioden?
Hoppas på kloka svar och råd!:cool:

Sv: När betäcker ni 3åringar som gått test?

Jag har mina dräktiga ston på box.
Men tycker det är helt ok att ha dom på lösdrift, men tycker dock dom bör få föla i box (så dom får vara ifred).

Har betäckt mina 3-åringar i maj, så dom helst fölar i april.

Sv: När betäcker ni 3åringar som gått test?

Jag brukar börja betäcka i maj för att få föl i April, ibland är det "krångel" år så då blir dom kanske inte dräktiga direkt på första semineringen och då kan det ju dra ut på tiden om man har otur...Min ena 3-åring påbörjades i början av maj, men blev dräktig i mitten av Juli och fölade i juni året därpå (2v. för tidigt oxå)

Liknande trådar

Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 028
Senast: Karro-Lina
·
Avel Jag har ett 14årigt sto som jag vill betäcka. Hon har gröna papper, Stanford-Any Questions och har haft ett föl tidigare. Jag tävlar...
Svar
1
· Visningar
776
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka