När är en häst gammal?

movi

Trådstartare
Nu ska jag försöka precisera frågan,och medveten om att det skiljer sig från häst till häst.

Men generellt,när säger man att hästen är gammal?

Under 5,ja kanske 7-8,så är den ung,där runt 10 i sina bästa år,men 15? Är man på gränsen till "gammal" då?

Min undran är just över min egen häst,en dam på 15,som vi haft i 10 år,pigg och glad,frmåt och älskar att hoppa..Tills i höstas..

Då kom en hovledsinflammation,behandlades och blev frisk,sattes igång succesivt,pigg och glad och framåt.

Till slut var hon helt igång och vi provade att hoppa lite nu i vårdagarna,och totalt tappat intresset.

För att utesluta ev skador,så togs hon till klinik i dag,och hela hästen inkl mun är genomgången,och det finns inget,hon är pigg och glad.

Veterinären sa (kanske på skoj,vet ej)"Hon kanske börjar bli gammal och vill bli pensionär"

Är man gammal när man är 15? Skiljer ju från häst till häst,det vet jag,men jag hoppas ni förstår hur jag menar.
Obs att vi har ej tävlat henne på högre,mest på klubb nån gång och hemma och i skogen,så hon är ej sönderhoppad,"hobbyhoppning"!

Jag går inte ihjäl om hon inte vill hoppa,det är inte hela världen för mig,finns mycket annat roligt,jag är 46 och jag klarar mig utan hoppning,man blir ju höjdrädd med åren:D

Sv: När är en häst gammal?

Personligen ser jag inte en häst som "gammal" förrän den passerat 20 år. 15 år hör till den gyllene "medelåldern" ;) ... Har råkat ut för nåt liknande med en av mina tidigare hästar. Han hade problem vid 15 års ålder och vid kontroll tyckte veterinären att han borde "pensioneras"...eh, oavsett hur gammal han är ska han inte ha problem så utred! Veterinären ursäktade sig genast... I den hästens fall visade det sig vara olösligt så han fick somna vid 17 års ålder.

Jag tycker inte att 15 år är gammalt men det kanske beror på att min häst är i den åldern. Han är pigg som attan och beter sig för det mesta som om han var 4 :D. Jag har till och med fått frågan ett par gånger om han är unghäst och då brukar jag svara: -Ja, i huvudet :rofl:.

en häst är gammal när den känns gammal. :D Bättre svar har jag inte;)

sen är väl alla hästar över 25 gamla i mina ögon, men en 15-åring? ABSOLUT INTE! Du har många roliga år kvar med din häst!!

20+ är hästen gammal.

15 tycker jag inte alls är gammalt, många hästar i 15-16 års ålder tävlar ju på elitnivå!

Ja absolut,jag hade inte tänkt avliva henne för att hon ej vill hoppa,hon är halvgalen att rida i skogen,så där är hon som en unghäst..men på banan är hon allt annat än unghäst..

Jag har en fullblodsvalack på 16 år... frågar man honom är han fortfarande 4 och hingst...

Sen har vi en ponny född 1977 alltså 33 år iår, han var inte gammal tills i höstas, då började han bli stel. Men innan dess, hade man frågat honom...Gammal!? absolut inte...;)

Hästen är gammal när den känns gammal...:laugh:

Mvh Domino_s

Det tror jag ar jatteindividuellt. Min fux fyllde 23 igar (grattis! :love:) och han tycker fortfarande det ar dunderkul att ta langa rundor pa falten och att fa umgas med sina manniskor och hastkompisar. Sedan rids han ju inte sarskilt hart och tavlas inte alls langre, men han ar karnfrisk, glad och lycklig, och jag tror att mycket av hans energi kommer fran att han ar glad och mar bra. Det finns ju manga hastar som ar tio ar yngre som har helt kopplat bort livsgnistan.

Min f.d. tranare hade ett arabsto som dog for tre manader sedan, da 37 ar fyllda. Hon tavlade aktivt tills forra hosten, och ALSKADE att ga pa lektion med de nagot duktigare barnen. Visst var hasten gammal, hon hade inte manga tander kvar, men hon var en riktigt kaxig gammal dam vid god halsa.

I nya stallet star en 31-arig hingst som har varit pensionar sedan han var 18. Om du fragar honom ar han fortfarande storst, bast och vackrast, och aven om han inte har haft sadel pa sig sedan 90-talet, blaser han upp sig som sjutton och tindrar med ogonen nar tavlingslastbilen kommer krypande in pa gardsplanen. :bow:

Sa ja, jag haller med Domino_s; hasten ar gammal nar den kanns gammal och den kanner sig gammal.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
938
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 276
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama