När är det för långt mellan starter?

Sv: När är det för långt mellan starter?

Jag har ingen maxgräns, utan det beror på vilken häst jag har med mig. Är det en yngre häst är 180 minuter maxgräns, om det är en coolare typ vill säga. Är det en stökigare unghäst hade nog 120 minuter varit fullt tillräckligt.

Längsta jag varit med om var ca. 11 timmars mellanrum för båda starterna, men dåvarande hästen var rutinerad och vi bodde såpass nära tävlingsplatsen så det var faktiskt värt att åka hem ett tag och låta henne få gå hemma i hagen.

:eek: Jag som tyckte det var hiskeligt långt när jag hade 9 timmar mellan mina starter!

Mer än tre timmar tycker jag är för långt, men det beror lite på häst också. Gamlingen kan lätt sova i transporten ett par timmar o ladda om, medan de yngre inte hade fixat det. 2 timmar är helt okej, och även 2½ för det mesta, om det inte är vinter och för kallt så det är svårare att ladda om och hålla värmen.
Längsta vi haft mellan starterna på vanlig tävling (meeting borträknat) är 6½ timme. Det gör vi inte om.

Det är svårt som arrangör att veta vilka hästar som klarar vad.

TS - jag funderar också på sånt, sitter ibland med startlistor och försöker få till det bra för ryttarna, men det är inte enkelt...nån vill bara ha en liten paus så hästen kan pusta (möjligt när man har två banor) andra vill kunna sadla av, låta hästen vila i transporten, dricka mm.

Så jag följer med intresse diskussionen:)

Det är roligt med olika arrangörer också. För det mesta brukar det vara mellan 1 h och 3 h mellan starterna om vi rider två klasser som går efter varandra (annars kan det ju så klart bli betydligt längre).
På en tävlingsplats så var det en gång då hade vi fått fasta starttider med en kvart mellan starterna, vilket vi sa ifrån redan i sekretariatet. Det ändrades inte eftersom "det löser sig säkert" enligt arrangören. Så klart drog det ut på tiden också så jag blev inkallad till collecting på bana 2 innan jag ens hunnit lämna bana 1, dvs mindre än 7 minuter, det var inte så jättekul.
På nästa tävling på samma tävlingsplats hade vi 6½-7 timmar mellan starterna. Jag har inte tävlat där sen dess om man säger så..

Ja, en kvart emellan var ju lite optimistiskt... Vi brukar försöka hålla 1-2 timmar, men ibland är det inte enkelt...

Har nog ingen direkt max tid, min häst slappnar av bra i transporten och vilar så det gör inte så mkt. Så klart är det drygt om det blir för långt mellan starterna och lite stressigt om det blir för tight. Brukar undvika tävlingsplatser med en bana då det alltid blir långa dagar. Tycker det är bra om man hinner sadla av och låta hästen käka, fika själv och titta lite på protokollet men jag anpassar mig efter hur det är. Men då har jag ju en snäll häst som finner sig i det mesta.

Fast, säga till i sekretariatet? Samma dag? Varför sa ni inte till tidigare? Tiderna måste ju funnits iaf kvällen innan? Sen står det ju i tr att man ska ha minst 8 starter emellan.

Starttider hade dykt upp sent på kvällen dagen innan, vem skulle jag ringa mitt i natten?? Dessutom hade tiderna ändrats innan vi var på plats på tävlingen och det var ännu tightare, det är svårt att veta på förhand.
Det hade varit svårt även om jag ringt nån stackare mitt i natten o klagat på tider som ändå var fel.

Senast ändrad:

kl

Om man är en van tävlingsarrangör så kollar man igenom startlistorna för att se att det inte blir galet lång väntetid mellan klasserna för ett ekipage. Dessutom går det att superlätt att reglera detta redan när man lottar startlistorna. Samma sak om det är tävlingar på dubbla banor, man ser till att ett ekipages starter inte kolliderar med varandra, och om de nu skulle göra det - så löser man det på plats!

Det är ju verkligen värdelöst att starta bland de första i första klassen och bland de sista i andra klassen, om klasserna är stora. Jag tycker gott att man kan påpeka detta för arrangören om det skulle hända, de kanske inte alls har tänkt på den saken, så att de inte behöver göra om samma miss på nästa tävling.

Liknande trådar

Fordon Som rubriken säger, är det något ni gör med era bilar? Jag försöker hålla liv i min kära bil så länge som möjligt och funderar på om...
Svar
4
· Visningar
270
Senast: Saigon
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdag startar unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Här är alla svenska deltagare.
Svar
0
· Visningar
109
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Idag startade Breeders Trophy i dressyr på Flyinge Kungsgård. Med nytt format för de yngsta hästarna, testridning och clinic för...
Svar
0
· Visningar
104
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyrens framtid diskuterades när ryttare, tränare och representanter från flera länder samlades vid ett möte som FEI kallat till på...
Svar
0
· Visningar
111
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVI

Hund, Katt, Andra Djur