När är det dags för eksemtäcke?

Muninn

Trådstartare
Jag har ju en importerad grabb som kom i oktober. Har varit nitisk med en perfekt uträknad foderstat, ner på minsta lilla mineral, för att se till så han får allt han behöver. Har tagit det lugnt med honom så hans immunförsvar inte stressas. Han är en cool kille dessutom, vilket känns skönt.
Just nu har vi någon minusgrad på nätterna, och c:a 6-8 plus på dagarna. Sol. Bor på skånska slätten, utan träd och utan vattendrag, så vi har sällan mycket knott.
Men, när är det dags att slänga på det där eksemtäcket egentligen? Finns det någon bra riktlinje?
Hur gör ni?
Kommer att se till så han är insektssprayad hela tiden, samt så ren som möjligt. Väntar med badet tills värmen kommer på riktigt förstås.

Jag är också av den nitiska typen och förra året åkte täcket på den 20/4, men luvan väntade jag med tills jag faktiskt såg kryp och/eller svansviftningar. Bor i Småland kan tilläggas. Tror våren var något tidigare förra året dock? Men det beror ju helt på i vilken del av landet man bor i och vilket insektstryck man har. På skånska slätten kanske det är senare? Men generellt förespråkar jag hellre för tidigt än i sista minuten. :D

Jag har lagt på eksemtäcke på min islandsimport (som iofs har visat eksem) samtidigt som jag vågar ha ute dygnet runt (fungerar bra så länge hon inte har sönder täcket; inga eksem trots utomhusvistelse).

Tror det är OK utan så länge det är minusgrader på nätterna, för då har jag svårt att tro att knott och andra insekter frodas.

Brukar sätta täcke på min eksemhäst i samband med att de får börja gå på gräs (vanligtvis någon gång i maj). Det finns säkert ett och annat flygfä även innan dess, men min häst har aldrig visat några eksemsymptom förrän en bra bit in på sommaren, så jag brukar vänta tills jag ser svansviftningar och andra tecken på att det finns knott, mygg mm - och det brukar sammanfalla med betessläpp.

Riktlinjen brukar väl vara att täcket ska på efter X antal frostfria nätter i följd, kan hända det är 5. Om inte annat så när dagstemperaturen kryper upp mot 10 grader. Det är vad jag hört i alla fall, med mina egna importer blir det dock något senare, jag ser gärna att de fällt den mesta vinterpälsen först, innan jag packar in dem i eksemtäcken.

Liknande trådar

Islandshäst Ny häst (och hästras efter alla år som inbiten dressyrhästägare) och nya frågor som uppstår, hoppas någon kan hjälpa mig med...
Svar
3
· Visningar
2 011
Senast: Silvery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama