Nån som vet lite om jakt.

D

diartistakasha

Då jag inte har nån koll på nåt när det gäller jakthundar och att jaga med dem så kanske nån annan här har lite mer kunskap.
Syrran har ju en hund som behöver ha mega mycket mer aktiverig. Funderar på om nån jägare vill låna eller ta henne:devil:
Vad kan man jaga med en tax/foxterrier. Går det att göra det till en vildsvinshund? När bör man börja utbilda? Hunden i fråga är 1½ år snart är det försent? Finns det nåt intresse för en sånhär korsning i jaktsammanhang tro?

Så här ser åbäket ut:

Bilder%20fr%e5n%20Frida%20%28332%29.JPG-for-web-normal.jpg

Sv: Nån som vet lite om jakt.

Ehum... Enligt vad jag har förstått är "vildsvinshund" ett annat ord för blandrasbyracka, så kör på bara! :devil: :angel:

he he ja det låter ju bra. Men det har väl lite med att göra hur de är utförmade med vikt och sånt eller? vi har ju oehört mycket gris i skogarna så det är ju många som vill ha en tuff grishund och tuff är hon ju ialla fall ;) hård som granit i skallen.

Ser nästan ut som en tjt;) det är svårt att veta men kanske en kombinerad rådjur- grythund. Vad används hundens föräldrar till? Hur är de jaktmässigt?

Ja och jag kan ju säga att den även är lik i temperamentet!
Tyvärr att detta en klassisk tjuvparning och jag vet inte mycket om föräldrar djuren så, men jag tror att i alla fall pappan (taxen) jagas det en del med. Man skulle kanske höra med uppfödaren lite.

Finns det nåt intresse för en sånhär korsning i jaktsammanhang tro?

Bilder%20fr%e5n%20Frida%20%28332%29.JPG-for-web-normal.jpg

Med tanke på raserna, så lär den nog funka som allroundhund skulle jag tro, men det är ju bara av intresse för ägarna och inte för andra jägare.

Vi jägare är inte så mycket för att lägga ner den tiden det tar att få till en bra och fungerande jakthund, på en hund vi inte äger ;)

Vill de jaga, så är det bara att testa vad den funkar att jaga på när jaktsäsongen börjar igen. Vill de inte jaga, ska de inte jaga in den på nått.

Spår, agillity, rallylydnad etc. kanske vore nått?

Min tanke är väl igentligen att hon skulle lämna bort henne till nån som kan använda henne till det som hon är avlad till då tror jag ju jycken skulle trivas bäst, om hon nu fungerar till det. Men visst på lydnads kurserna vi gick (jag var där med min grandis och syrran med sin) så tycket ledarna att den hunden skulle vara super att tävla lydnad med:) men intresset från ägaren måste ju finnas då...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 547
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Hej på er! För ett tag sen vädjade jag efter råd här på buke om min jaktgalna blandrastik. En del har hänt! Inte jättemycket, men en...
2
Svar
21
· Visningar
2 055
Senast: OUL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka