Pearls hovar fläks sönder på ett par timmar utan skor, han är väl medveten om underlaget och anpassar sig därefter. Vi har 14 hästar i stallet och jag har haft min häst där i 2 vintrar och INGEN har skadat sig till, från eller i hagen utan brodd, däremot har vi haft ett flertal trampskador med brodd under ridning. (jag är ensam om westerninriktning, resten rider dressyr/hopp).
Min häst trampar sig inte i hagen, och under ridning gäller det enbart vid sidepass övningar och då har jag skydd. I transport har han problem med balansen såvida han inte står själv och utan mellanvägg. Innan vi kom underfund med detta fick han ett antal trampskador och trasade sönder skydden helt, ensam och brett står han still.
Han klarar sig utmärkt med obroddade skor och snowgripsulor till/från och i hagen. Rider jag ut när et är halt broddar jag, likaså till och från ridhuset, ibland rider jag även där med brodd, men då tränar jag inte sidvärts.
Jag tror du missuppfattar mig, jag har definitivt inga problem med/utan brodd överhuvudtaget, jag diskuterar, liksom övriga här för och nackdelar, samt personliga vanor gällande brodd.
Varför skulle jag sko av min häst så att jag inte kan rida honom när vi har ett fint ridhus, välsandad stallplan och jag inte har några som helst problem med vårt system?
Han må vara gammal, men just därför är han klok och far inte omkring när det är halt, han är dessutom fräsch i både ben och kropp.Att låta honom stå skulle däremot innebära döden för honom! Just pga sin ålder behöver han röra på sig, MYCKET, varje dag.
Dessutom halkade vår oskodda ponny omkull på is ett flertal gånger, innan jag skaffade stor häst, så jag anser INTE att barfota skulle vara särskilt bra eller ohalt.
/TIGERHEART