nån som rider western i ridhus?

I

Icebabe_1

isåfall,hur gör ni med broddar i ridhuset?
jag har nyligen fått tillgång till ridhus och tränar western
der inne,men nu vet jag inte om man borde ta av broddarna der inne eller om man kan rida med dom.
nån som vet?

Du ska ju inte träna slidestopp med broddar!
Annars kan du ju träna som vanligt om du rider sansat.
Ska väl vara försiktig med extrema rörelser öht när hästen är broddad.

Jag tränar western i ridhus. Tränar jag sidvärts, och liknande där trampningsrisken är hög eller stopp där jag inte vill ha tvärstopp på alla 4 hovarna så tar jag av broddarna innan jag rider, men om jag bara rider framåt, ryggar och på voltspår så låter jag dem sitta kvar.
Tar dock oftast av dem innan jag rider.

/TIGERHEART

tackar så mycke,då blir det nog att jag broddar av innan ridhus träningen

Jag har aldrig i hela mitt liv träffat nån som skruvat ur broddarna bara för att denne ska rida i ridhus. Men det är väl samma människor som skruvar ur broddarna när hästen ska transporteras.

Jag skruvar i broddarna på hösten och skruvar ur dem till våren. Rider i ridhus, åker transport mm med broddar på. Men nu tränar jag ju inte slidestops heller. Är man orolig för att hästen ska slå sig så kan man använda skydd.

En intressant detalj är att sen jag bytte till utbildad och duktig hovslagare har jag inte haft ett enda sår efter broddar på hästbenen.

Jag har också broddar normalt på vintern men har inte kommit till sliding stop.
Finns det broddhål på slidingskor ?

Nä, men vi får för det första inte ha några broddar alls på i hagen, så jag måste ändå hålla på och joxa med broddar...16 till antalet då hästen går 4-broddad runt om.
För det andra har jag sett vilka hemska han kan ordna genom att trampa sig själv i transporten UTAN brodd och MED DUNDERskydd på alla fyra!

Vet inte hur du tänker, men jag sätter min hästs säkerhet i första hand. Broddar kan ge hemska sår och senskador och SÅ kul är det inte med en skadad häst! Särskilt inte en som är 22 år!
Jag har en av de bästa och noggrannaste hovslagarna i Sverige, vågar jag påstå, aldrig tappskor, aldrig trasiga hovar, perfekt steg, åldern till trots, och han är supernoga med hästens hov och benvinklar, men det hör faktiskt inte hit. Om jag rider sidepass och min häst trampar sig med ena sidans benpar på det andra så är risken för djupa slitsskador ÖVERHÄNGANDE och varför låta honom slitsa sönder skydden när det bara tar mig 5 minuter att brodda ur och i?

Hur DU vill göra är upp till dig, JAG riskerar INTE min häst, NÅNSIN!

/TIGERHEART

det är säkert skitkul att lasta ut en häst när det är isgata utanför transporten utan att ha brodd i! ;)

eller lasta på en häst där det är halt och isigt för den delen. :smirk:

Är det vinter så lastar jag alltid på ur stalldörren eftersom vi kan gör adte i vårat stall och vid urlastning så får jag väl ha med mig en hhink med sand eller liknande om jag nu måste ut och åka i värsta blankan. Vill helst inte ens köra dem i trailer när det är halt ute om det går att undvika!
Broddar när jag rider. Inga brodd i stall och hage pga skaderisk. Är det blanka ut till hagen o i hagen får de hellre stå innen en dag elelr två än riskera skador med broddar inblandade.

stackars hästarna i norrland om alla tänkte så! :D

så som vissa av våra hästar halkar UTAN broddar även om det inte är is skulle det inte fungera utan broddar..

Jo men Norrland är inte samma som GBG. Hade jag bott i Norrland hade jag säkert oxå haft brodd hela tiden men kan jag slippa så slipper jag. Har helst inte brodd i mer än nödvändigt och om jag hade kunnat hade hästarna fått gå barfota hela vintern. Tycker ofta att de halkar mindre när de är helt barfota än med skor o brodd - om inte annat för att snön inbland bäddar in broddarna helt och då gör de ju ingen nytta alls =/

Jag broddar på hösten och broddar av till våren, jag skruvar aldrig ur broddarna under vintern...
Nu tränar jag ju inga avancerade rörelser, ska man göra det kanske det kan vara ide att brodda av, men för vanlig ridning är det mest onödigt tycker jag, känner man sig osäker kan man ju ta på benskydd :)

En såpass gammal häst skulle jag aldrig våga släppa ut ur stallet ens utan brodd. Då skulle jag hellre ha den barfota, de får ju bättre grepp då än med skor utan brodd. Det är inte kul när hästen halkar och sträcker sig, det kan ta evig tid innan det är bra igen.

Om din häst trampar sig så mycket så kanske det vore idé att ha den barfota istället.

Pearls hovar fläks sönder på ett par timmar utan skor, han är väl medveten om underlaget och anpassar sig därefter. Vi har 14 hästar i stallet och jag har haft min häst där i 2 vintrar och INGEN har skadat sig till, från eller i hagen utan brodd, däremot har vi haft ett flertal trampskador med brodd under ridning. (jag är ensam om westerninriktning, resten rider dressyr/hopp).

Min häst trampar sig inte i hagen, och under ridning gäller det enbart vid sidepass övningar och då har jag skydd. I transport har han problem med balansen såvida han inte står själv och utan mellanvägg. Innan vi kom underfund med detta fick han ett antal trampskador och trasade sönder skydden helt, ensam och brett står han still.

Han klarar sig utmärkt med obroddade skor och snowgripsulor till/från och i hagen. Rider jag ut när et är halt broddar jag, likaså till och från ridhuset, ibland rider jag även där med brodd, men då tränar jag inte sidvärts.

Jag tror du missuppfattar mig, jag har definitivt inga problem med/utan brodd överhuvudtaget, jag diskuterar, liksom övriga här för och nackdelar, samt personliga vanor gällande brodd.

Varför skulle jag sko av min häst så att jag inte kan rida honom när vi har ett fint ridhus, välsandad stallplan och jag inte har några som helst problem med vårt system?

Han må vara gammal, men just därför är han klok och far inte omkring när det är halt, han är dessutom fräsch i både ben och kropp.Att låta honom stå skulle däremot innebära döden för honom! Just pga sin ålder behöver han röra på sig, MYCKET, varje dag.
Dessutom halkade vår oskodda ponny omkull på is ett flertal gånger, innan jag skaffade stor häst, så jag anser INTE att barfota skulle vara särskilt bra eller ohalt.
/TIGERHEART

jag tränar ju slidestop ofta,men inte med broddarna,derför har det blivit en tid nu jag inte har tränat det,
då blir min häst glömsk och rostig när vi sätter igång slide igjen.tror jag.derför kommer jag nog brodda av nån gång.men min skötare måste ha broddar i när hon rider,då hon rider mycke ut och så.
hjälp vad förrvirrande dette kan vara.
men nu gör jag så här istället,
jag skruvar av broddar BARA vid slide stop träning.

NÅN skrev här om att det finnes slide stop skor???????
det vill jag gärna veta mer om
om det är möjligt.

Klokt skrivit, jag håller med dig till 100%
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
Min häst går alltid obroddad om hon inte rids ute i terräng. Inga broddar i ridhus.

//Elisabeth

Jag visste inte att din häst har dålig hovkvalitet. Fast det menar ju en del kan förbättras av att de går barfota. Något jag vet är att de har bättre grepp utan skor än med skor utan brodd.

Går alla era hästar i varsin hage? Isf förstår jag om ingen halkat, då blir det ju inte så mycket bus.

Det här med inställningen till broddar verkar variera otroligt med var i landet där man bor. Bor man i mina trakter (norrbotten) så skruvar man i broddarna på hösten och ur dem på våren. Ev kan man skruva ur bakbroddarna när de går i hagen om de lever om mycket. Men det är det inte många som gör.

Jag blir nästan lite chockad när jag läser om folk som inför varje ridtur skruvar i broddar, el skruvar ur dem för transport. Fast det värsta var nog hon som skruvade ur broddarna varje kväll. Har man sånt klimat som vi har så ids man nog inte hålla på med det, det funkar liksom inte. Men det är väl lite samma sak som att en del söderut kör med sommardäck året om på bilen.

Men vill man besvära sig med att skruva broddar så får man ju givetvis göra det. Jag tycker bara inte att det behövs.

Liknande trådar

Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 858
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 831
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: Roxy
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 411
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar