Inga värre olyckor och aldrig med sulky. Däremot en och annan lättare "olycka" med speedcart. Den första var med våran första travhäst och jag var ganska färsk och hade inte kört speciellt många gånger. Dessutom var det en unghäst vi köpte
. Jag var på väg hem och satt och slöhöll i tömmarna då vi skrittade och hon höll på att joxa med huvudet som hon alltid gjorde. Helt plötsligt röck hon tömmarna ur händerna på mig och jag blir sittandes ivagnen utan tömmar. Vi är bara 250 meter från en hårt trafikerad väg och jag sitter kvar i vagnen en bråkdels sekund och funderar vad jag ska göra
.
Helt plötsligt börjar hon trava och jag trillar ur
(snacka om nybörjare) och hon sätter iväg i galopp mot vägen. Jag springer efter och ropar på henne, samtidigt som jag ser att hon kommer att kollidera med bilarna på vägen. Ut på vägen springer hon, det tjuter i däcken och bilarna väjer. Jag ser framför mig en död, blodig häst med en massakrerad vagn och en nybörjare som för alltid får ha dåligt samvete. Lyckligtvis så missar alla bilarna henne och vagnen och hon står där förvirrad ensam på vägen med tömmarna släpandes kring benen. Då jag ropar på henne vänder och genast och kommer stortravande bort till mig som kommer springandes ur skogen som för att be om hjälp. Det ögonblicket glömmer jag aldrig, hon vänder alltså tillbaka till mig istället för att skena hemåt. Ett sådant förtroend har ingen annan häst för mig
.
En annan olycka med hennes första avkomma händer ett par år senare. Jag har skickat ut en tjej att skritta med honom och hon tar 1-sits rocharden och med sig har hon sin lilla hundvalp i korgen. På vägen hem dyker det plötsligt upp en älg i skogen varav hästen skenar ut på ett kalhygge och tjejen och hundvalpen flyger ur någonstans på hygget. Det har börjat mörkna och flickan hittar inte sin hund som blev skrämd och hon hittar inte hästen heller.
En stunds letande senare hittar hon hästen i en bäck, halvt druknandes fastlindad i järntråd med en vagn och sele som är kaffeved. På något underligt sätt lyckas hon få lös hästen med oanade krafter som man får ibland vid paniksituationer och lyckas haltande stödja sig hem på hästen till stallet. Det har hunnit bli mitt i natten och vi var bortbjudna på middag så ingen var hemma då hon kom tillbaka
. Flickan fick gå på kryckor, hästen uppsöka klinik och hundvalpen återfanns 2 dygn senare.
Då hästen tillfrisknat från bravaden kör vi fort på rakbanan då en gubbe med sin hund dyker upp bland snåren från sidan. Hästen kastar sig hejdlöst åt vänster och skenar rakt genom hallonbuskarna rätt in i ett stänsel där han kilar fast vänster fram, tappar huvudlag och förmodligen knäcker nacken. Han har gått snett med huvudet sedan dess. Det "enda" som händer är att hästen får uppsöka kliniken igen då vi äntligen fått lös han från stängslet och att jag stukade handlederna lite.
Nu i sommar händer en smärre olycka inne i stallet och åter igen är det en avkomma till stoet fast hennes andra, en 2-åring. Åter igen har jag skickat ut en tjej med honom och jag och min pappa åker för att handla. Vad som händer är att hon glömt att stänga boxdörren och med sele och vagn går han in i boxen, mosar vagnen, fastnar och lägger sig ner i panik att komma lös. Både boxen, vagnen och selen fick stryk av det men tack och lov skadade sig inte flickan och hästen får smärre småsår men går kval ändå 2 dagar senare.
Det är väldigt lätt att det händer olycker då man arbetar med levande varelser och det ända man vill är att det inte händer någon allvarlig personskada. Du behöver inte känna dig värdelös, olycker händer för oss alla-erfarna eller ovana. Det är bara ut och köra igen.
Just det, glömde min bravad med nordisen som lyckades ta sig lös och skena med loksele och lastvagn in på en parkering där han repade ett 10-tal bilar innan han kilades fast emellan. Hästens ägare fick skotta snö på deras gårdar hela vintern som betalning
.
mvh jesse