namn betydelse?

O

Osis

hej!
jag har en undran om namnbetydelser för islänningar. jag vet ej om jag hr lagt in denna tråd på rätt ställe men jag provar.

jag var på ett "dagsläger" för ca 2 år sedan och då red jag två isländshästar, jag skulle gärna vilja få reda på vad namnen har för betydelse och hur man stavar dom riktigt. Hon som ägde hästarna sa namnen och deras betydelse men jag har tyvärr glömt dom. Detta är vad jag kommer ihåg:

Fleigur (har bara stavat som det låter) = ska betyda snabb som vinden eller något liknande

"kungen, konungen" = är den svenska betydelsen, men jag har ingen aning om självaste namnet.

hoppas på hjälp!

//Mari :bump:

Fleygur betyder flygfärdig på svenska och kung eller konung på islaändska är Kongur eller Konungur.

/Malin

Fleygur betyder flygfärdig på svenska och kung eller konung på islaändska är Kongur eller Konungur.

/Malin

tack jag känenrigen Kongur så det måste vara så han hette..
tack tack

Fleigur betyder "Kil" eller kan också vara en "halva" altså en halvflaska...
Fleygur betyder helt riktigt "Flygfärdig"

// Doddi

verkligen en bra sida =) hittade min pålle Komma där, man man kund enästan lista ut hennes namn innan (tecknet på mulen ser ut som ett komma) =)

ja din sida är superbra!! tur att det finns sånna som du som orkar göra sånna.. tack tack

Liknande trådar

T
Western ...och att just quarterhästen sluter sina leder och "stelnar till" snabbare än andra raser. Vad har ni westernnissar för åsikt om ett...
Svar
5
· Visningar
1 305
Senast: tirnanog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur