Några tips?

ii-ssa

Trådstartare
Har ni några tips om hur man kna få en häst mindre huvudskygg? :confused:

mvh Isabelle skötare på en väldigt huvudskygg häst. :smirk:

Sv: Några tips?

Jag skötte en mycket huvudskygg häst förut. Han slutade vara huvudskygg. Jag gjorde så att jag började stryka just där halsen börjar. Nästa dag strök jag mycket just där huvvet börjar. När han tillät mig strök jag på ganaschen osv. Det tog några dagar, men han slutade vara huvudskygg när han hade fått förtroende för mig och vant sig succesivt vid att jag rörde hans huvud. Det var en f.d. travare, ganska illa behandlad.

Moejs tips låter bra. Jag brukar också börja vid hals och jobba mig upp via nacke (bakom öronen) och sedan tillåter han mig att komma nära pannan etc. Fast min slutar nog aldrig vara huvudskygg ändå, man får ta varje dag som den kommer och respektera när han tycker det är otäckt. För mig som han känner väl går det ganska bra, men så fort nya personer kommer så blir han lite ängslig igen.
hehe har man en godissugen pålle så kan man alltid muta lite, det brukar funka (om man inte har en häst som naffsar och tigger dvs).

Ett annat tips kan vara att stå och mysa lite och pyssla med hals och manke tills hästen blir lugn och trygg.

Jag har/haft en huvudskygg häst. Mén där är bara att vara försiktig och klappa/borsta lite det man behöver. Va inte mkt i ansijtet, när han väl börjar lita på dig så kommer du att kunna klappa och borsta honom i ansiktet när du vill utan att han skyggar mycket. Lycka till!

Jag skötte en häst en gång (varmblod) som tidigare blivit slagen mot huvudet. Jag tog det alltid försiktigt när jag höll på med henne och klappade henne varje dag försiktigt längst upp på halsen och fortsatte mot huvudet. Efter ett tag kunde jag till och med "svinga" en långpiska bredvid hennes huvud utan någon reaktion. :D

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
810
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
764
Senast: Buzzter
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama