Några funderingar.

J

jennyida

Jag rycktes med i en tråd som avslutats, där foderstater för hästar på galoppbanan drogs upp, och kunde liksom inte undgå att skapa en ny angående ämnet. Någon påstod att födan inte var tillräcklig, en annan att fullblodshästar av naturen är små i maten och svåra att hålla i hull, och att grovfodret därför kompenseras med kraftfoder. Jag vill inte skapa en ilsken debatt, men undrar om ni som är insatta i galoppsporten tycker att era hästar ser friska och sunda ut? Jag har mycket svårt att tro på påståendet att galopphästarnas tunnhet skulle vara genetiskt betingad. Jag har haft att göra med många individer som tagits av banan, och som inte har några som helst bekymmer med att hålla hullet. Små i maten är de inte heller och nog ser de betydligt sundare ut? Jag förstår att hästarnas foderstater uträknas väldigt noggrannt, och tror säkert att detta är riskfritt, på kort sikt. Men trots allt handlar det väl om hästarnas förmåga att kunna springa riktigt fort, och inte om dess välmående?

Sv: Några funderingar.

Ja, jag tycker att mina hästar ser sunda och välmående ut! Men visst har jag några hästar i stallet som jag inte är 100% nöjd med, men hade jag varit det så hade det varit urenkelt att träna hästar...

Fullblod är en ädlare typ av häst än tex halvblod det är det inget snack om men de är också "elitidrottare" när de är aktiva galopphästar. Titta på en bra löpare(människa): en sprinter är ett musklepaket och en långdistansare är senig och lätt i kroppen. Det finns ingen som springer med början till ölmage eller "lovehandles". En tjock och otränad häst kan inte löpa och dessutom är skaderisken oerhört stor om hästen är för "tung".

Det betyder inte att hästarna bantas på något sätt men helt enkelt är det inte att få i dem all mat som de behöver för att kompensera den hårda träningen. Det är enormt stor skillnad på en häst som är i tävlingskondition och samma häst i ridhästkondition. Vi tävlar dessutom med övervägande del "unghästar" och jag brukar tycka att precis som på tex halvbloden så växer hästar först på höjden och sedan på bredden :)

Tack för ditt svar Annika. Det är givetvis inte fråga om några tjockisar, utan om hästar med en normal kroppsbyggnad där revben och liknande inte är fullt så framträdade som de ofta är. Jag tycker att det ser olustigt ut. Dock är jag ingen expert och om du säger att de är sunda så är de säkert det. Men rent medicinskt, mår inte hästen bättre i "ridhästkondition" än i "tävlingskondition"?

Jag tror personligen att många av landets ridhästar är både alldeles för feta och otränade för sitt eget bästa. Mycket är upp till individen men att vara vältränad har aldrig skadat någon.

Tack för ditt svar Annika. Det är givetvis inte fråga om några tjockisar, utan om hästar med en normal kroppsbyggnad där revben och liknande inte är fullt så framträdade som de ofta är. Jag tycker att det ser olustigt ut. Dock är jag ingen expert och om du säger att de är sunda så är de säkert det. Men rent medicinskt, mår inte hästen bättre i "ridhästkondition" än i "tävlingskondition"?

Jag håller med i det som Annika svarat, är dock nyfiken på varför du tror att en häst i ridhästkondition mår bättre?

Tycker mig ha märkt att vissa fullblod äter mindre ju mer de tränar...när de sen vilar så kommer aptiten tillbaka. Kanske är det därför det är lättare att få dem att äta som ridhästar!

Sen ser ju många två-tre-fyra-åriga halvblod sätt slanka ut också....

Finns det ingen som kan lägga upp bild på hur en typisk fullblodshäst ser ut, varken fet, eller för smal?

Vore kul att se då jag har en fullblodsvalack som kommer från banan men tycker att han är lite för smal enligt min mening..

Mvh

Det finns ju en massa olika typer av fullblod, även sinsemellan.
En sprinter ser oftast inte ut i kroppen som en stayer, en hinderhäst är lite olika i typen från en "slät-häst"

Väldigt svårt.

Om du går in på
www.isolaracing.se ( JÄTTEbra sida f.ö ;) ) och tittar på träningsbilderna så ser du en ganska stor variation på olika typer av löphästar i träning :)

mvh// Cassie

Många löphästar klarar inte stressen. och tappar då matlusten men det är precis som oss människor och de är likadant m hopp,fälttävlan och distanshästar.mm.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst
  • Kollagentillskott?

Omröstningar

Tillbaka