Några frågor om klinikbesök

Nikki o Fabian

Trådstartare
Jag ska ta Fabian till kliniken för en koll då han bråkar vid skoning, men nu funderar jag på några saker som någon här kanske har bra svar på.

*Kan man springa med hästen på gången fast man har blindbrodd i skorna?

*Måste ett böjprov göras när man går igenom en häst för att upptäcka om den har ont någonstans?

*En häst som har pålagringar i kotlederna, visar den alltid hälta vid böjprov/tas det någon "hänsyn" till det?

Kanske det kommer fler frågor sen.

Sv: Några frågor om klinikbesök

Jag ska ta Fabian till kliniken för en koll då han bråkar vid skoning, men nu funderar jag på några saker som någon här kanske har bra svar på.

Kan, kan du väl, men veterinären brukar rekomendera att de är urtagna.

*Måste ett böjprov göras när man går igenom en häst för att upptäcka om den har ont någonstans?
Jag har bara sluppit en gång, men den hästen var så halt att dom inte behövde göra nåt...:crazy:

*En häst som har pålagringar i kotlederna, visar den alltid hälta vid böjprov/tas det någon "hänsyn" till det?
Det beror säkert på hur stora de är, min valack visade hälta trots mildare pålagring. Men dom ser pålagningar om dom slår en plåt på misstänkt ben.

Kanske det kommer fler frågor sen.

Mvh Domino_s

Det beror på hur många. Har du bara traktbrodd måste du ta ut dom. Men jag skulle nog ta ut dom om jag hade fyra också.

Både ja och nej. Normalt sett börjar man med att skritta och trava rakt fram. Beroende på hur mycket hälta som syns går man vidare med longering i trav och därefter böjprov. Det är enbart om hästen är mycket halt och veterinären inte behöver se hästen på böjt spår och/eller göra böjprov för att ställa diagnos, som man inte gör det.

Alltså pålagring är ju en kronisk skada. Min har gått igenom böjprov med pålagringar (syntes på UL, inte röntgen). Men det finns andra hästar som inte går igenom böjprov. Då får man ju ta ställning till HUR mycket hästen markerar och hur det påverkar hästens användningsområde. Ofta tolererar man viss markering på äldre hästar. Men det beror ju på varför man åker till kliniken och vad problemet är.

Markerar hästen på böjprov går man ofta vidare med röntgen/UL. I vissa fall väntar man med det till återbesöket.

Har hästen fyrbroddat så går det bra, men har den bara traktbrodd så måste man ta ur dem. Detta för att bara traktbrodd ger en ojämnhet som kan medföra att hästen påvisar felaktiga reaktioner/symptom.

Nej, det beror helt på var hästen tros ha ont. Om hälta kan uteslutas redan i löpgång eller vid longering så behövs ju inget böjprov. Är det av något särskilt skäl som du inte vill att böjprov ska göras? Säg det i så fall direkt till veterinären.

Om du vet att hästen har gamla skador, så tala om dessa för veterinären, då kan de bortse från de reaktioner som kan häröras till redan känd skada/skador. Om det nu inte är på grund av de kända skadorna som din häst har ont..
Min gamla häst hade spatt i ett bakben, men min veterinär hade inga problem att göra böjprov på honom för att kolla hältreaktion i annat ben.
Mitt tips är att du ringer till kliniken och ställer dessa frågor, så att du kan vara väl förberedd när du kommer dit.
Lycka till med din häst!

På de klinker jag varit på tillåts inga grepp, inte heller blindbroddar. Allt måste ur innan utredning påbörjas (självklart annat om man kommer in för hosta, men för hältutredning gäller broddar ur).

Det tillvägagångssätt jag föredrar är rörelseprov (longering/ridning) och därefter böjprov. Det är också så min klinik gör. Ibland behövs inte böjprov för det är så uppenbart att hästen är superhalt lågt hf t ex.

Börja med att berätta vad du vet för veterinären, t ex att det finns pålagningar. Det är en del av utredningen. Det kan ju mycket väl vara så att pålagringarna börjat ge sig till känna.

KL
Mitt svar utgick från att du TS ska till klinik för att hästen bråkar vid skoning, vilket inte behöver innebära att hästen är halt. Eller är det hältutredning du ska göra?
Skoningsproblem eller när hästen inte vill lyfta hovarna kan bero på att den har ont i högre regioner (rygg, kors t.ex.).
Jag var på klinik med min ena häst för ett par veckor sedan för diffusa ryggproblem. Inget böjprov behövde göras, då hästen inte påvisade hälta/markering i varken löpgång eller vid longering. Problemet satt i si-leden på min häst.

KL
Mitt svar utgick från att du TS ska till klinik för att hästen bråkar vid skoning, vilket inte behöver innebära att hästen är halt. Eller är det hältutredning du ska göra?
Skoningsproblem eller när hästen inte vill lyfta hovarna kan bero på att den har ont i högre regioner (rygg, kors t.ex.).
Jag var på klinik med min ena häst för ett par veckor sedan för diffusa ryggproblem. Inget böjprov behövde göras, då hästen inte påvisade hälta/markering i varken löpgång eller vid longering. Problemet satt i si-leden på min häst.

Hästen är inte halt som jag kan se.
Han har pålagringar i kotlederna i båda fram, det har vi sett på röntgen förr. Han har oxå behandlats två ggr pga kotledsinflammation på båda fram.

Jag misstänker att det kan vara nått högre upp, tex korset, ryggen eller liknande, om det nu är nått.
Han har haft snedhet i si-lederna förr.

Kl
Intressant tråd! Berätta hur det gick för dig och hästen.
I morgon ska jag med in till klinik med ponnyn för samma problem :(

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 592
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka