Några frågor ang unghästflock o liknande!

IrpaSnirpa

Trådstartare
Halloj!

Jag och stallägaren har pratat lite om att man kanske skulle få till någon form av unghästflock/vintervila/sommarbete för Islandshästar.

Det finns c.a 20 hektar mark att använda som skall delas på en vinterhage på 7 hektar och resten sommarhage, liggskjul byggs och fritillgång på ensilage kommer att finnas. Tror ni detta är en ide att spinna vidare på och vad skall man isådanafall tänka på?

Vi tror att vi ligger ganska bra på kartan, för unghästägare och vuxenägare, det finns bra träningsmöjligheter om det är en ridhäst och som sagt så är markerna underbara, finns bra avdelningar för eksemhästar men ändå lite kulligt och gulligt så dom lär sig vart fötterna skall vara, nackdelen är bara att det inte finns någon skog vad vi vet just nu, förhoppningsvis kan man få arrendera lite sådant med. Vinterhagen är tänkt att den skall få vila 1 - 2 månader för att sedan användas som sommarhage för eksemhästar som kan söka skydd för knott och annat jävulskap.

Detta är något som finns på tapeten till kanske 2006 - 2007. Vi vill båda bli mer insatta i vad som krävs och vad som kommer behövas. En fundering är att bygga rundkorall så man även kan erbjuda viss hantering, NH-träning samt lyfta hovar o liknande. En viss summa betalas varje månad och då behöver man bara komma ut till hästen när man själv känner för det (självklart) Daglig visitation, vatten, verkning, avmaskning osv är allt vi i sådanafall skulle stå för.

Så, kom med tips och ideér om detta verkligen är något att satsa på eller om vi kan ge upp direkt.
Och om man inte får ha sådanahär trådar så ber jag om ursäkt och hoppas att det inte är för mycket jobb att radera den.. :angel:

/Anna

Sv: Några frågor ang unghästflock o liknande!

Jag tror det är en jättebra idé för just utrymme för unghästar verkar ofta vara bristvara.

Att tänka på med unghästar kan vara att man skriver lite längre kontrakt för vistelsen - alla flockar "tål" inte lika bra att byta/ sakna individer, och man vill ju att de skall få en harmonisk uppväxt. Och kanske framför allt till en början fokusera på uppväxten, träning etc tycker jag kommer i andra hand.

Det är ganska krävande att ha en väl fungerande lösdrift med bra foder och tillsyn - och då tycker jag man kan satsa på att göra den delen *utmärkt* innan man breddar verksamheten.

Som ägare skulle jag vilja ha referenser, ett bra kontrakt med alla villkor och såväl rättigheter som skyldigheter specificerade för att jag skulle bli intresserad. Och ett hyfsat pris, förstås.

grrr.. hade skrivit ett låååångt inlägg så blev jag utloggad. Suck, får ta det en annan gång - blev lite putt nu :D

ok, nu ska jag försöka ta djupa andetag och börja om...:smirk:

I sommar har jag haft min unghingst på sommarbete. 30 ha, naturligt vattendrag och tillsyn en gång om dagen. Lämnade i maj och hämtade hem sista helgen i okt. 1500:- för hela perioden.

Nu i vinter går han på lösdrift, hos en tjej som jag hört mycket gott om.
Hon ser till hästarna två-tre gånger om dagen. De binds upp och utfodras individuellt. De har i princip fri tillgång på hösilage.
En fd maskinhall som vindskydd/ligghall med halm i som de kan gå ut och in i hur de vill.
Under perioden okt-maj ingår det två (eller tre??) verkningar samt avmaskningar.
Jag betalar 1100 :-/Månaden.
Jag har räknat på det och det skulle bli ett par hundringar billigare att ha honom hemma men de pengarna är det värt att han får växa upp i flock med jämnåriga.
Priset tycker jag är på smärtgränsen :o jag skulle inte vilja betala mer, men jag är kanske bortskämd med billiga stallhyror. Man får ju se geografiskt på det också, runt storstäderna är man kanske lite mer van att betala ett lite högre pris...??

Det enda jag saknar är en analys på grovfodret (fast det är det kanske bara att inte jag vet det...) eftersom det är så viktigt med en bra balans för unghästarna.

När det gäller vindskydd/ligghall så läs på vad reglerna säger och ta hellre i lite extra. Är det för litet kommer de inte att gå in... Vilket de inte brukar göra i vilket fall som helst...:D Vindskydd verkar mest vara till för våra oroliga själar och hästarna brukar mest tycka att de duger åt att göra sina behov i men iget annat :D :p Men vi måste ju följa reglerna...

Som ang skriver tycker jag också att det är viktigt att det inte blir för mycket "hattande" i flocken, att man släpper ungf. samtidigt och sen hämtar ungf. samtigt och inte massa nya hästar där i mellan...

Sen tycker jag att två månaders vila för en hage låter väldigt lite. Jag är kanske lite extra nojig men min häst drabbades av bärrandsröta som gick till hålväggar och fick lida i onädan, jag tror att bärrandsrötan delvis kom av att fd ägarens marker ansträngdes mycket hårt då h*n hade en rätt stor flock på en ganska liten mark ÅRET OM :eek:
En hage ska va antingen sommar eller vinterhage, tycker jag! Det har ju också med parasiter att göra.

Tänk också på att om ni ska ta på er att sköta eksemhästar kräver det MYCKET jobb!!

Åk runt och kolla på många andra gårdar: hur har de satt staketen, hur fungerar foderrutinerna, hur ser vindskydden ut, hur mycket tid tar det - på så sätt ser man snabbt hur man själv vill ha det eller inte ha det....

Tack så jättemycket för båda svaren.

Vi har som sagt inte planerat så mycket, vi vill gärna ha islandshästar men finns inte det intresset hos folket så kan vi tänka oss andra raser istället. Jag vet inte riktigt hur stora flockar man brukar vilja ha, men vi har sagt 10-15 hästar ungefär, inte mer för man vet inte vad markerna räcker till och ju större det är för dem som kommer desstu bättre.

Stallet ligger ju rätt centralt, c:a 10 - 15 min med buss men ändå är det mitt ute på landet, en negativ sak är att Säve flygplats ligger en bit bort och att planen flyger in över ängarna. Ingen häst i närheten bryr sig, men man vet ju aldrig med unghästar.

En annan fundering är att inte ta unghästar utan bara vuxna hästar, kanske de som skall vila eller för att bara vara inackorderade. Just nu spånar vi bara och vill veta mer om hur man gör osv. Meriter finns ju inte direkt från islandshäst folk, men från galoppvärlden och jag vet inte riktigt hur folket ser på det.. ;)

Vårat mål som sagt är väl mer att få användning för de markerna som finns och få en chans att ge lite mer utrymme åt småttingarna så dom kan leva loppan och vara hästar.

Hur länge bör en mark vila? Där jag stod med min stora häst (1996-2000) så vilade vinterhagarna bara två månader och det var när våra hästar var på bete.

Vi har inte planerat det här med eksemhästar, kommer det till unghästar med eksem så är det en fråga man får ta då och förmodligen komma med några alternativ till ägaren, vuxna hästar som kommer till detta stället med eksem kan man väl räkna med att ägaren själv kommer och tar hand om hästen eller att även detta nämns i kontraktet.

vinterhage.jpg

det inom det lila är tilltänkt som vinterhage, c.a 7 hektar, eftersom det inte är några 30 hektar så vill man ju inte ha för många hästar där heller, det skall ju finnas gott om plats för de som kommer så man kan ta det så som det är. Hur många hästar hade ni kunnat tänka er att ha på en sådan mark?

Ligghallen är planerad att den skall ligga så man antingen kan få med den i sommarhagen eller att den ligger högt upp, fast förmodligen är långt ner mer rätt eftersom det där skyddas av träden.. :crazy:

skiss.jpg

Det där röda där är så vi tänkt att ligghallen skall se ut, det blir en nybygge på rätt storlek + lite till :D

Senast ändrad:

Spara betesmarken till sommarhage.

En vinterhage ska vara väldränerad, kanske grusad/gjuten vid belastade ställen. Smartast att lägge där det är berg/skog/lutningar.

Gärna i anslutning till sommarhage/bete som man kan öppna upp till för extra lekyta när marken är genomfrusen.

Men slit inte på betet när det inte är fruset, det blir bara lera för pållar och förstört bete. I Gbgstrakten måste man ha ordentlig markbearbetning för att undvika gegga!!!!! vår och höst krävs väldigt mycket av hagarna.

Innan betessäsongen putsar man betet noga med tex slagslåtter så alla parasiter dör och så väntar man tills det vuxit minst 1 dm.

Satsa hellre på att dränera mark och hitta bra kuperat område för vår/höst, gör det superdränerat kring grindöppningar och matplatser och ta in fler hästar istället.

Det där betet räcker säkert till 15 islänningar på sommaren om det sköts rätt, men då måste det finnas annan slitstark mark att använda vår och höst. Dränerar man bra kan man ju ha samma 15 hästar på betydligt mindre mark de kritiska perioderna.

Jag är kräsen men en spontan tanke är att där skulle jag inte vilja ha en unghäst. En unghäst ska ha kuperat, skog, berg, stock och sten m.m för att utvecklas på bästa sätt.
Vuxna hästar låter bättre.
Slät mark utan träd och grejor är väl mer ett ont måste för exemhästar i mina ögon.
//Djurjouren-"lycklig" ägare av liknande (men mkt mindre) golfbaneliknande hagar :-( )

Vi har haft samma tankar ang just den delen av hagen, det är väldigt fint gräs där och ja, just nu tas det hö där. (det kan förklara "golfbanan" :D :D :D ) Det finns en till del som också har fint gräs och mer terräng, samt en å som rinner rakt igenom, vi har inte riktigt kollat huruvida ån är för bred/djup för att man skall våga ha hästarna där, eftersom vi bara är i förstadiet av tankarna så är det ju en heldel kvar att planera om det ens blir av.

Den andra delen vi har är ju inte heller den backig, men det är mer kringelikrokar och det där där vi hoppas vi kan få använda lite skog med backar och liknande. Den hagen är dessutom mer i lä och rätt mycket torrare än vad de andra är just nu. Dränering av hagar är inga problem eftersom vi båda har sådana kontakter så priserna för det blir minimala, det är då skadorna på marken som skulle svida (grävmaskiner som kör och har sig). Men det är just där det där med unghästbete kruxar lite, för just som ni säger så vill man ju ha dom på blandad terräng. Kanske skall man sikta på något "trädfritt" för eksemhästar istället eftersom samtliga hagar i stortsätt är utan träd (om man inte väljer att ta en del av skogen då).

Vi får kolla våra alternativ helt enkelt, kanske kan man "byta" så storbonnen får ängen nedanför stallet och stallägaren får hans underbara ko-hage (massa skog, backar och angränsar till en sjö, har suktat efter den sen jag såg den första gången). (Ko-hagen går bortanför del lila rektangeln och är upp o ner upp o ner)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka