Något som går? Virus?

M

Mayara

Halloj! Kring julhelgen var min pålle litet knackig. Han ville inte äta höt ordentligt men kraftfodret och lusernen gick bra. Han hade feber mellan 38,5 och upp till 39,2 när det var som värst. Veterinären var ute och vi kollade munnen som var OK förutom ett litet sår på insidan av kinden. Raspade några pyttehakar. Vet. sade att han inte trodde att hakarna hade orsakat såret eftersom de var så små, utan menade på att det kanske kunde vara något som liknade virusblåsor. Detta kan förklara oviljan att äta hö men det förklarar inte febern. Blodprov (vissa avvikelser på HB och lymfocyter (stavning?))och Erlichia-prov togs som var negativt. Han hade vid ett tillfälle segt snor i näsan och hördes hosta 3-4 ggr vid ett tillfälle. Hästen är vaccinerad. Efter ungefär 10 dagar var han som vanligt igen och äter nu som en hel häst igen. :bump:

Eftersom vet inte kunde hitta någon annan förklaring måste det ha varit någon form av förkylning/virus/influensa. Någon som känner igen dessa symptom? Mayara

Sv: Något som går? Virus?

Svar ja, vet flera hästar som drabbats av detta i min närhet.

fler i mitt stall har drabbats av feber( och vill då inte äta ). vet sa att det går febervirus i de flesta stall

OK, det kan ju förklara det hela. Men då borde ju fler i stallet drabbas, eller? Vad kan inkubationstiden vara i så fall och hur smittsamt är det?

Samma här

Min hade varierande feber, allt mellan normaltemp och som högst 39.7 under en veckas tid, mycket dålig aptit och hängig. Inga andra symptom. Blodprov visade lågt HB (114), lågt vita (4.0) och kraftigt förändrad diff. Enligt veterinären tydde detta på en kraftig virusinfektion.

Vände "helt plötsligt" på sjunde dagen och var sen hur pigg som helst, och åt helt normalt igen.

Tog nytt blodprov 14 dagar efter det första och då var alla värden normala igen - HB (135), vita (6.0) och diff.

Hade också ut veterinären som för säkerhets skull fick lyssna på hjärta och lungor (de kan ju få blåsljud på hjärtat om man har otur).

Enligt vet. här (Stockholm) så är det många hästar som haft liknande symptom. I mitt stall - 22 hästar - var det bara min som blev sjuk.

Min fick vila tills jag fått svar på andra blodprovet och är nu på väg igång igen och verkar helt frisk (lite väl pigg faktiskt). Eftersom det gick över så pass fort och inte utvecklades till något annat - så kan man nog vara rätt säker på att det var ett virus. Varför ingen annan häst drabbades - ja, det kan man ju fråga sig... Varför blev jag förkyld i fredags men ingen annan jag känner är förkyld nu, och ingen i familjen? Det är ju inte ovanligt att det är så. Jag kanske råkade rida ett hårt pass just när hästens kropp kämpade mot viruset i början... eller nåt.

/Dobben

Senast ändrad av en moderator:

Min häst vart vaccinerad och raspad här om veckan. Dagen efter hade han 39,3 i feber och åt bara kraften. Han ville inte gå ut och inte äta höet. Bara stog i ett hörn och såg ledsen ut. Sen märkte jag att han försökte äta höet men kom liksom inte ner till marken. Som att han hade ont i halsen eller nacken. Han åt höet sedan när jag gav det i hönät.
Märkte att han svettades så jag tog av honom täcket och tempade 1 timme efter. Då hade tempen gått ner till 38,2 så man får inte klä på dom för mycket för det höjer ju tempen(det är svårt att veta för när man själv är förkyld fryser man ju och svettas omvartannat). Sedan höjs tempen ungefär en halv grad på eftermiddagen berättade veteinären för mig.

Dagen efter hade han ingen feber alls men kunde fortfarande inte äta från marken. Veterinären sa att han förmodligen blivit stucken på en nerv när han vaccinerade så det fick bli Finadyn i 3 dagar. Tog 1 dag sen var allt som vanligt igen.

Lite konsigt alltihop eftersom han aldrig nånsin reagerat på vaccin förr.:smirk:

Jag har en häst som står med 40,6 i feber nu.
Hon hade 41,1 igår kväll. Inga andra symtom men vill inte äta :(
Försöker få tag i veterinären igen som inte verkade vara speciellt orolig igår när han tittade på henne.

Har det gjorts någon bakterieodling på hästen?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka