Något slog mig igår!

alice

Trådstartare
Jag har precis börjat gå över från pelleterat till ett muslifoder för att testa. När jag tittade närmare på det såg jag att det fanns krossade sädeskorn av olika sort. Vet att just denna tillverkare har en garanterad hållbarhet på 12 mån. Jag har ju, bla genom buke, "lärt" mig att krossade sädesslag skall ges inom en mkt kort tidsintervall från det det blivit krossat. Därför började min lilla hjärna jobba när jag såg att det var krossade korn i muslin...hur kommer det sig? Gör ångkokningen att näringen/vitaminerna/fettet i kornen håller sig bättre efter krossning och att de därför kan ha så lång hållbarhet? Eller tappar kornen sitt innehåll ändå och man betalar för "bukfylla"?

//Alice - som inser att hon ibland funderar för mycket

Sv: Något slog mig igår!

Reykur skrev:
Kornkross håller, det är havrekross som härsknar ;)
Alltid lär man sig något nytt.....dock innehöll denna även krossad svarthavre. Men skalets färg kanske spelar in? :devil:

//Alice

Det beror väl lite på om det är yrat/osyrat/varmlufttorkat/kallufttorkat, vilken sädsort mm mm
Sen är väl muslin i sig behandlad på något sätt har jag för mig?!
Innehållet i muslin ser lite "blankt" ut, som om det är behandlat (kokt/ångat edyl) med melass eller något.

Nu fann jag ordet!

Hydrotermiskt behandlat spannmål och melasserade flingor.

alice skrev:
Jag har precis börjat gå över från pelleterat till ett muslifoder för att testa. När jag tittade närmare på det såg jag att det fanns krossade sädeskorn av olika sort. Vet att just denna tillverkare har en garanterad hållbarhet på 12 mån. Jag har ju, bla genom buke, "lärt" mig att krossade sädesslag skall ges inom en mkt kort tidsintervall från det det blivit krossat. Därför började min lilla hjärna jobba när jag såg att det var krossade korn i muslin...hur kommer det sig? Gör ångkokningen att näringen/vitaminerna/fettet i kornen håller sig bättre efter krossning och att de därför kan ha så lång hållbarhet? Eller tappar kornen sitt innehåll ändå och man betalar för "bukfylla"?

//Alice - som inser att hon ibland funderar för mycket

Varför inte maila eller ringa generalagenten, som är väldigt serviceinriktad, och helt enkelt fråga?

Tölva skrev:
Varför inte maila eller ringa generalagenten, som är väldigt serviceinriktad, och helt enkelt fråga?
Man kan göra så! ;) Risken är att man får en mycket partisk förklaring. Aja, det är nog mest jag som funderar för mycket.

//Alice

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka