Något måste saknas

M

Moej

Min häst äter grus, sand och lera. Hon har saltsten men hon äter aldrig på den. När jag är ute och rider går hon och släpar tungan i backen väldigt ofta, till och med i galoppen. Ibland får jag till och med knappt upp henne. Det måste ju vara nåt hon inte får i fodret? Men vad kan det vara? Hon äter vanligt hö på kvällen, vi började med ensilagebollar i hagen för ett par veckor sedan. Krafft grov morron och kväll.
 
Sv: Något måste saknas

Ger du inga mineraler? Oftast behöver de mer mineraler än de som kraften innehåller (beroende på hur mycket kraft du ger vill säga)
 
Sv: Något måste saknas

En mineralsten kanske skulle vara nått?
 
Sv: Något måste saknas

Säger som kicki.
Mineraler är det som brukar saknas när hästarna gär som din.

Hoppas du får bukt med "problemet". Lycka till
 
Sv: Något måste saknas

Det kan det kanske vara, risken tycker jag är att de då kan smälla i sig hela stenen på direkten om de känner för det (det finns faktiskt sådana hästar som älskar att knapra på dessa stenar!) Själv föredrar jag mineraler som man ger lite av varje dag, i grus eller pelletsform beroende på vad hästen föredrar, så beror det ju lite på vad höet innehåller i mineralväg också! ;)
 
Sv: Något måste saknas

Ger du mineraler i fodret?

Min "sköt/medryttar"-häst får salt tillskott för hon äter inte på saltstenen. Jag ger henne vanligt salt utan jod. funkar jättebra! :)

kanske något för din häst eftersom hon inte äter av saltstenen?
 
Sv: Något måste saknas

:bow:

Hur mycket salt / mineraler ska det ungefär vara per dag då?
 
Sv: Något måste saknas

Salt ska det vara 20 gr per dag har jag hört, det är väl en toppad matsked tror jag. Det är vad jag ger iallafall. Mineraler är så olika beroende på vilka man väljer. De blå krafftmineralerna tror jag att man ger typ 1/2 eller 1 dl av, men det var länge sen jag fodrade med de... :p
 
Sv: Något måste saknas

Okej. Nu kan jag passa på och fråga också:
Är det bra att ge b-vitamin nu när hästarna fäller?
 
Sv: Något måste saknas

Jag har alltid hört att man ska ge B-vitamin speciellt under de tiderna som de fäller. Min häst får det nu och han har blivit väldigt blank och fin i pälsen. Brukar ge 30 ml om dagen till min, men på flaskan står det att man ska ge 30 ml morgon och kväll när de fäller, altså 60 ml om dagen...
 
Sv: Något måste saknas

Okej :) Då ska jag börja ge henne det igen.
 
Sv: Något måste saknas

Doneloge skrev:
Mineraler är så olika beroende på vilka man väljer. De blå krafftmineralerna tror jag att man ger typ 1/2 eller 1 dl av, men det var länge sen jag fodrade med de... :p

Nu måste jag bara fråga, mineraler är väl typ alger och soja mfl eller har jag fel?

Vad använder du för mineraler?
 
Sv: Något måste saknas

Nja, ja tänker mer på de mineraler som finns i pelleterad form eller pulver form. Soja är om jag fattat rätt nåt annat. För tillfället ger jag inga extra mineraler till min häst, utan han får rätt mycket med i fibergin. Tänkte jag skulle börja ge extra mineraler efter sommaren. Hippo foder har väldigt bra mineraler men kan ge.. Ska leta fram några...
 
Sv: Något måste saknas

Lite länkar till sidor om hästfoder:

Hippo foder

Kraffts hemsida

Kraffts har gröna, blåa eller röda mineraler, som innehåller olika mängder mineraler och vitaminer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Något måste saknas

Doneloge skrev:
Jag har alltid hört att man ska ge B-vitamin speciellt under de tiderna som de fäller. Min häst får det nu och han har blivit väldigt blank och fin i pälsen. Brukar ge 30 ml om dagen till min, men på flaskan står det att man ska ge 30 ml morgon och kväll när de fäller, altså 60 ml om dagen...


Tänkte bara tillägga att hur mycket b-vitamin man ska ge beror också helt på vilka som tillverkat den =). ;)
 
Sv: Något måste saknas

jäst är ju som ett slags mineraler me. vissa ger bara det(alltså inga andra mineraler) det är ju billigt me.

men du som sa det med saltet. varför får det inte vara jod i saltet?

ja hur mkt man ska ge av allt läser du på påsen/hinken som mineralerna är i.

och B-VITANMIN KAN MAN ALDRIG GE FÖR MKT AV.
 
Sv: Något måste saknas

jag tänkte oxå på det somnågon skrev att den inte ger mineraler nu (på vintern) men ska ge det till sommaren/efter sommaren...hm är det inte bättre/viktigare att ge mineraler på vintern för då får de ju inte i sej några miner från marken/gräset.
 
Sv: Något måste saknas

Jag skulle nog ge mineraler efter sommaren, altså på vintern. Jag har inte gjort det nu, men jag ska gå igenom det med en foderexpert efter sommaren och skriva ett bra foderstat med extra mineraler och allt. Som du säger, så inehåller gräset på sommaren många av de viktiga ämnen, men de kan fattas i höet. Men bäst är att ta analys och se vad man behöver ge utöver det de redan får i sig :).
 
Sv: Något måste saknas

Om en häst behöver mineraler eller ej och vilken sort de skall ha framgår när man gör en noggrann beräkning av foderstaten med analyserat hö. Tex behöver ingen av mina hästar tillskott på mineraler trots att de inte äter något färdigfoder utan deras behov täcks helt med bara havre, kli, lucernhack och hö trots att de har ganska höga behov då de tävlar på högre nivå. Att bara pytsa på mineraler efter vad som står på en burk utan att ha en aning om vad hästen redan får i sig genom fodret - kan gå käpp rätt åt h***e om det vill sig illa.
Jäst är inte mineraler däremot innehåller det B-vitamin.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 268
Senast: exotic
·
Hästmänniskan Hej allihopa! I Oktober förra året köpte jag min D-ponny. Skulle vara en underbart snäll häst, inga olater och den tryggaste som...
2
Svar
30
· Visningar
6 298
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 352
Senast: Blubbis
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp