Något foder som lagrar fett

lovehorses

Trådstartare
Jag har en arab som smalnar av under våren. (han är 17 år)
Min fråga är:
Finns det något foder som är mera fettbildande? Jag ger redan korn.
Är lusern bättre för det än betfor? Ger betfor nu.

Hjälp mig han är så smal, skymtar av revbenen + att benen på rumpan sticker ut, höftbenen?
Jo jag har gett avmaskningsmedel
 
Lusern eller krafft groov skulle jag tippa i hästen för att få upp den i hull. Samt så mycket grovfoder den vill ha.
 
Mer mat! Och även se till att han får ordentligt med protein redan från hösten. Analysera höt så vet du vad du behöver komplettera med.
 
De flesta hästar fäller fortfarande och vissa smalnar av väldigt mycket då. Framförallt äldre hästar har problem med att fälla av vinterpälsen, även om vinterpälsen är kort. Ger du vitaminer i vanliga fall? Även om du gör det kan det hjälpa med extra B-vit (B-vitaminer är vattenlösliga så hästen kissar ut överskottet så du kan ge dubbel dos om du inte ger vitaminer i vanliga fall, ger du i vanliga fall kan det räcka med en extra kanske...) Även öka på maten, framförallt grovfodret, om han äter upp det vill säga, men i andra hand även kraftfodret.

Sen är korn ett lite skumt foder också. För hästar har svårare att smälta det än tex havre och ger man för stora mängder (tex om du ökar på givan under våren) så kan det hända att han inte kan tillgodogöra sig den ökningen. Många hästar funkar jättebra på korn. Vissa funkar dock inte alls. och sen finns ju alla mitt emellan. Så det kan hjälpa att byta foder till ex. lusern som är ett grovfoder men som finns i pellets så det "känns" lite som kraftfoder för hästen
 
Du har redan fått bra tips, men jag är nyfiken på hur mycket han äter idag. Mina gamla hästar behöver ganska mycket mat, också ponnyn som alltid varit väldigt lättfödd som yngre.
 
Extra vitaminer och mineraler är alltid bra, prova att ge honom 1dl soja och 1dl majsolja morgon och kväll. Det är bra både för hull och päls. Annars innehåller korn mer fett än tex havre. Stöp den gärna fast den är krossad. Allt detta funkar bra på min "magra" häst.
 
17 år är ju rena ungdomen!!

Har du kollat tänderna, analys på fodret??

Ett blodprov kan också ge ett bra svar.. om något är fel i kroppen, ämnesomsättningen t.ex!

Jag har gamla araber (sto 23 & hingst 25 år nu) som är jättefina i hull & kondition.. hade en hingst som blev 31,5 år, men foderstat- tand- och Veterinärkoll ett par ggr/år är *A & O* för att uppnå den åldern!!!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 832
Senast: gloiredor
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 832
Senast: Buck
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 073
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp