Något att tänka på vid import och uppstallning

Masse

Trådstartare
Nu har man hittat salmonella hos häst i Sverige. Enligt ATL så ska det vara ovanligt hos svenska hästar och den aktuella hästen är importerad från Lettland. Det smittar tydligen via gödsel från sjuka djur. Så man får tydligen vara observant både vid import och om det finns importerade hästar där man har stallplats.

Länk till artikeln i ATL
http://www.atl.nu/hast/importerad-hast-hade-salmonella

Sv: Något att tänka på vid import och uppstallning

Nja inte mer ovanligt än att helsingborg har lyckats smitta ner ett stort antal innestående hästar vid mer än ett tillfälle de skickade dessutom glatt hem dessa hästar med salmonella utan särskilt noggranna förhållningsregler. En av mina bekanta hade häst som blev smittad där när den var inne för operation och den smittade sen även ner den sällskapshäst de var tvungna att "offra" hemma då den inte kunde stå själv och helsingborg naturligtvis inte tog sitt ansvar och behöll hästarna tills de var friska.

Glömde även brodda fick ju isolera om det var ifjor eller förrfjor pga stort salmonellautbrott bland sina unghästar.

Senast ändrad:
Sv: Något att tänka på vid import och uppstallning

När jag köpte min häst för 2 år sedan fick vi vänta med besiktningen för att veterinären hade fullt upp pga. Salmonella hos häst i Göterborg(?).

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 573
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka