Nagot att ta efter?

Sv: Nagot att ta efter?

Inget nytt och väldigt vanligt. Speciellt i södra Europa.

Gatulopp är ett otyg.

Sök på Corse cavalli clandestine så får du se värre än värst :(

AM

Men blä, det där såg inget roligt ut. :( Stackars djur att behöva löpa på asfalt med packet hängandes som apor genom bilfönstrena bakom. Är det för mycket att hoppas på att åtminstone nån av gubbarna ramlar i backen och blir överkörd av resten av konvojen? :devil:

Nej, inget nytt i England. Det ar lopp varje vecka har... polisens attityd ar mer at hallet att "de har ratt att anvanda vagen de med"

Men i Sverige har jag inte sett nagra gatulopp.
Har vi helt enkelt battre vett eller finns det specifika lagar som satter stopp?

ATG ställer inte upp med prispengar till gatulopp här. ;)

Sen är vi nog kanske lite mer rädda om våra hästar, plus att bilister i allmänhet och polisen i synnerhet skulle bli tokiga om vi tog upp en hel vägbana till detta spektaktel och riskerade liv och lem på oss själva och andra.
(Och så skulle den arga bukemobben komma jagandes och dom vill man ju inte reta upp i onödan. ;) )

Skulle gissa på att anledningen till loppet är vadslagning, sk bookmakers som håller i det, och deltagarna får betalt för att ställa upp, eller vinnaren får procent på det spelade. Det finns ju boxningsmatcher, hundslagsmål, tuppfäktning mm.

Hur som helst är det avskyvärt...... :mad:
Obehagligt stressande också för den hästen som inte hänger med, att pressas bakifrån av en flock galningar i bil.

Blir nyfiken på vad det är för sorts hästras? någon som vet eller tror sig veta?

Usch vad ledsen man blir :(

Fast jag är ändå impad av att såna raser faktiskt kan trava såpass fort ( som det ser ut iallafall)

Fast jag är ändå impad av att såna raser faktiskt kan trava såpass fort ( som det ser ut iallafall)

Hästarna på videon travar väl inte utan gå i passgång? Då är det lite lättare att springa fort.

Senast ändrad:

Blir nyfiken på vad det är för sorts hästras? någon som vet eller tror sig veta?

Hastarna ags av Travellers (Gypsy) det ar tradition att tavla pa detta vis, och travellers haller hart pa sina traditioner...sa nu med dagens trafik innebar det att det ser ut pa detta (idiotiska) vis.

Hastarna ar Irlandska, ingen registrerad ras. Kallas kort och gott Trotters (om de travar) eller Pacers (Om de ar passgangare) De har funnits snabba passgangare pa Irland och i England i hundratals ar, de exporterades till USA och la tillsammans med fullblod grunden till Standardbreds.

Detta ar val igentligen hur travtavlingar startade en gang i tiden, man tavlade mot varandra i gatulopp.

Tack, vad intressant de såg rejäla och friska ut trots vad de går igenom så man blir lite nyfiken på hur de håller ihop :)

Vi är väl kanske lite mer civiliserade i det här landet vad det gäller djurskyddslagar och trafiklagar och anpassar oss efter utvecklingen :angel:

När det gäller kallblodstravet i norr, så startade det med att man roade sig genom att använda brukshästar på deras lediga tid och köra istrav på vintern... Men is är ett betydligt bättre underlag (faktiskt toppen) att köra på!

Det går riktigt fort ibland kan jag lova, brukar se folk som tränar sina hästar mitt i trafiken där jag bor nu, (Irland) jag undrar jag om vissa av dem inte skulle kunna ge våra varmblod sig en match i våra svenska travlopp, vissa jag har sett (när jag setat på bussen, vilket i sig är en rätt udda upplevelse, speciellt när bussen blir omkörd av ett hästekipage i full kareta) springer ruskigt snabbt, vad jag har sett har de flesta gått i trav, några gått i passgång.

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: MJLee
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
936
Senast: Cattis_E
·
Kläder & Bli fin Halloj, Jag tror här finns några som har piercingar och kanske vet. Har provat googla, men känner mig ändå lite osäker. Jag har...
Svar
15
· Visningar
573
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
693
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka