Någon som vet...

F

Felway

...vad detta betyder? Har tagit ett hud-prov på ett sår som vägrar ge med sig hos pålle, trots penicillin. Fick provsvaret idag: Riklig växt av Staphylococcus aureus i riklig blandflora. :eek: Resistensbestämning bifogas. Står även att man skall kontakta ansarig vet. för tolkning av provsvar+ev. behandling. Men min vet. är bortrest så jag kan inte nå henne förräns på fredag... :(
Undrar alltså om någon vet vad som menas med detta, och vad man nu ska göra med såret. Hästen har ätit Hippotrim i fem dagar, såret har blivit något bättre men finns fortfarande kvar...(ungefär lika stort som en enkrona) Tacksam för hjälp, orkar inte vänta tills fredag! :crazy:

Sv: Någon som vet...

Staph.arureus är vanliga bakt i huden hos oss människor hur det är med hästar vet jag inte.
Resistens best. visar vilket/vilka antibiotika som bakterierna är känsliga för så där kan du se om hästen har fått rätt sorts antibiotika eller om du behöver en annan sort.
Har såret blivit bättre så kan du lugnt vänta tills fredag. /Lisa

Sv: Någon som vet...

Tack!! Nu blev jag lite klokare!! :) Blev bara så :eek: när jag läste provsvaren.

Liknande trådar

L
Hästvård Min åring på hingstbete blev förkyld och febrig. Tog ut distriktsveterinär som tog en odling som visade på just bakterien som rubriken...
Svar
4
· Visningar
3 314
Senast: Snowball
·
Övr. Katt Izze är nu inne på sin 3:e antibiotikabehandling mot detta otyg! Försöker ta det hela lite "kort" Fick det bekräftat just före...
Svar
5
· Visningar
5 895
Senast: plymen
·
Hästvård Flera personer har nu varit på mig om att jag borde anmäla en viss veterinär, men jag vet varken hur man "gör" eller om det ens är...
Svar
10
· Visningar
1 906
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama