Någon som vet vad detta är?

S

shorty

Jag hittade en svullnad mellan hakan och ganascherna på min häst i går och den är ganska stor och mjuk. Han har inte ont när man känner på den och han äter normalt och beter sig normalt. Någon som vet vad de kan va? lägger ut bilder men dom är inte så bra(tagna med mobilkamera).

från sidan
P090710_172101.jpg

Underifrån
P090710_172103.jpg

Sv: Någon som vet vad detta är?

Jo men blir inte svullnaden hård då? Den här är mjuk som gele ungefär:confused:

Så har min gammeltant jämt, jag tror inte det är ngt farligt! Hon har iallafall aldrig lidit av det och en veterinär som jag känner har tittat på det och hon säger att det inte är något farligt utan att det kan bli så¨på gamla hästar!

Men det är på min häst, det kan ju vara annorlunda med din!

Hoppas att det inte är något på din häst heller utan bara ett litet skönhetsfel efter ett bett av ngn illbatting till insekt!

Ja ja hoppas oxå att de inte är något. Ska avakta tills måndag och har det inte blivit bättre så tar ja ut vetrinär. Intressant att de kan bli så på gammla hästar han är ju oxå gammal. Han har precis fyllt 21 :) hoppas att de bara är nått sånt man blir ju så orolig..

skulle som de andra gissa på att det där bara är lite hängig hud.. gäddhäng liksom ;)
just med tanke på att han beter sig normalt och inte har ont.

Sådär ungefär ser mitt 11-åriga fullblod varje vår/sommar. Hon har en liten "bulle" under hakan just nu. 4-åringen har det inte, hon är bara mjuk.
Jag har sett många fler hästar som har det, buden är många men jag kopplar ihop det med gräsätandet/betandet. I början på betet har jag sett hästar som ser ut som hamstrar eller som om de har påssjuka ;)

Tant Ester svarar på en liknande fråga här:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=904893

Min häst hade något liknande fram på bogen för någon månad sen och den var också alldeles mjuk men som en stor kula. Antog att det var något bett eller nåt och efter två dagar var den borta...

Tack så jätte mycket allihopa för era svar!

Hmm.. De låter faktiskt som att de skulle kunna va gräsätandet/betandet. Min nordsvensk får små mjuka bullar på skapet (samt att det svullnar upp som en fotboll) om han äter för mycket av gräset i början på betet. Och dom små bullarna liknar faktiskt bullen under hakan när ja tänker efter! :idea:

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 058
Senast: Cactus
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 864
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
646
Senast: julgrisen
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka