Någon som vet något om frostkolik?

M

malinrehnby

Har blivit ifrågasatt angående att mina hästar går ute på nätterna sen en vecka tillbaks. De har fri tillgång på ensilage och är vana att vara ute 12-14 timmar om dagen på vinterhalvåret. En person ansåg sig vara mycket bekymrad för mina hästar då de kunde få frostkolik av att beta av gräset på nätterna. Nu är det så att de går kvar i sin vinterhage där det inte finns något gräs att tala om, plus att det som kallast varit -1C på natten. Jag brukar alltid släppa mina hästar tidigt på våren om vädret tillåter. Har dom även ute sent på hösten. På hösten kan det ibland vara frost i gräset som de betar. Vad anser ni om detta? Själv anser jag att mina hästar inte är några porslinsfigurer, men jag kan väl förstå om de helt plötsligt skulle släppas på stort gräsbete en frostig dag att det inte kanske är att rekommendera...

Sv: Någon som vet något om frostkolik?

Jag har lärt mig av en duktig veterinär som forskat på området att det är farligt med så kallat frostnupet gräs. Men om du inte har särskilt mkt gräs i hagen är dte nog ingen fara. Mina går oxå ute dygnet runt nu trots att det ibland är frost på natten/morgonen. Men i deras hage är inget gräs och jag släpper dem i en större hage med lite gräs några timmar på eftermiddagen.

Risken för fång ökar markant med frost i gräset! Men det är ju svårt att undvika om man vill ha dem ute dygnet runt så mycket som möjligt. Vilket jag vill... :)

Det strömmar upp mycket glycos i strået när frosten går ur på morgonen, så då finns det risk för akut fång, men frostkolik har jag inte hört talas om. Du har ju som sagt inget gräs i hagen så då lär ju risken för detta vara obefintlig.

Joda visst kan de få kolik av fruset gräs, men vi som har hästarna på lösdrift har ju hästarna ute året om liksom...

Det strömmar upp mycket glycos i strået när frosten går ur på morgonen

Var har du hört det?
Gräset tillverkar glukos mhj solljuset. Detta använder det sedan till att växa. När det är kallt kan det inte växa utan då lagras glukosen som fruktan tills det blir varmt igen. Fruktan är alltså en kolhydrat som kan orsaka fång.

Jag har hört talas om frostkolik men vet inte säkert om hästar kan få kolik av fruset gräs.

Strömsholm förklarade det för mig när hästen fick akut fång våren för två år sedan, att vid minus drar sig glykosen ned i strået för att rusa upp när solen kommer och frosten släpper, har ingen anledning att tro att de inte vet. Jag tyckte det var konstigt att hästen fick fång när de gick på just inget gräs och var inne på natten.

Senast ändrad av en moderator:

Strömsholm förklarade det för mig när hästen fick akut fång våren för två år sedan, att vid minus drar sig glykosen ned i strået för att rusa upp när solen kommer och frosten släpper, har ingen anledning att tro att de inte vet. Jag tyckte det var konstigt att hästen fick fång när de gick på just inget gräs och var inne på natten.

Det är klart att man bör kunna tro på vad de säger men jag undrar ändå.
Glykos finns det inget som heter däremot glukos som är den sockermolekyl som bildas vid fotosyntesen. Jag har läst det jag skrev tidigare att när temperaturen sjunker lagrar gräset den bildade glukosen som fruktan. Det är en kolhydrat som hästen har svårt att bryta ner på rätt sätt. Den rinner vidare till grovtarmen där den skapar tarmstörningar vilket sedan kan utlösa fång. Det är mkt möjligt att den återgår till glukos som gräset sedan använder för att växa. Men att just detta skulle ge fång? Men det är inte jag som är expert utan snarare den du har pratat med så jag ska inte vara envis. Men det kanske är ngn annan som vet?

Ja, nu frågade jag inte om hur det stavas utan ville bara ha en förklaring hur en häst som aldrig har haft fång kan få det bara så där, (min egen reflektion) när den inte ens var ute på bete och inte hade någon ändring på foderstaten, och det var deras förklaring och som sagt, den duger gott för mig.:D

Att frostbitet gräs kan öka risken för fång vet jag, men kolik? Aldrig hört

det är fruktanet som orsakar fång, inte glukos.

det är fruktanet som orsakar fång, inte glukos.

Jag skall genast ringa och skälla ut dom för att de inte brydde sig om att förklara att glukos bildar något som heter fruktan och så vidare, summa sumarum det orsakade fång:banana:

Tack för alla svar. Jag har heller aldrig hört om någon häst som har fått frostkolik. Det där med fång visste jag inte heller. Det var mycket intressant att få veta lite mer om det. :bow:

Men är det lika farligt för hästen att gå på fruset gräs på hösten?
I höstas gick hästarna in på stall i mitten på oktober men gick på ganska mycket gräs på dagen. På morgonen kunde det vara mycket frost när jag släppte dom.

Jag måste bara tillägga att jag inte är utbildad veterinär, biolog utan bara en helt vanlig hästskit skottare, så om någon fler vill förklara hur naturen funkar för mig, så är det nog bara att ge upp. Jag snappar vad veterinärer råder mig att göra och sedan följer jag det rådet och ibland kan jag även vidarbefodra det till någon annan, om det kan tänkas påverka hästars hälsa.

Med risk för att bli tjatig :o .... Men hur funkar det för hästar på lösdrift?

Ja det kan man ju undra, ni som vet hur sakerna funkar, bildas det lika mycket sånt där på senhösten

Dom hästarna kanske är vana, genom att de alltid går ute och pillar i sig?

delvis knapplån

Jag tror i och för sig att även ett stort intag av socker skulle kunna orsaka fång men det är nog större risk att fruktan gör det. I alla fall för visa hästar. Men det är vad jag tror.

När det gäller fruktanhalt i gräs, fruset eller ej så har jag förstått det som att det nästan är omöjligt att bilda sig en uppfattning om när det är farligt eftersom halten kan ändra sig snabbt. Men hösten är vad jag förstår en period när en del hästar får fång. Gräset är som "farligast" när det just har satt igång att växa och det händer ngn gång under hösten också.

Sedan har jag förstått det som att det är bara vissa hästar som får fång andra kan gå på gräs utan att bli dåliga. De som går på lösdrift i stora hagar alltid utsätts ju inte heller för några större foderbyten som det blir om man släpper hästar på bete mer plötsligt. Men det är också vad jag tror.

Senast ändrad:

Ja, nu frågade jag inte om hur det stavas utan ville bara ha en förklaring hur en häst som aldrig har haft fång kan få det bara så där, (min egen reflektion) när den inte ens var ute på bete och inte hade någon ändring på foderstaten, och det var deras förklaring och som sagt, den duger gott för mig.:D

Det var inte min mening att platta till dig och klaga på stavfel. Om du uppfattade det så ber jag om ursäkt. Jag försökte bara förklara varför jag inte riktigt tror på det du skrev. Men jag uttryckte mig kanske lite klumpigt.

Det är lugnt, jag skojjade till det lite. Jag har svårt för att komma ihåg fakta ord, läste ekologi på högskolenivå och klarade otroligt nog ett G,nån gång på nittiotalet, nu kommer jag inte ens ihåg vad fotosyntesen är:rofl:
Så vet kanske till och med förklarade det mycket bättre än vad jag här har återberättat, men jag mins bara glukos åker upp när frosten släpper och fångvarning.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 760
Senast: Stereo
·
Anläggning Hej! Jag har kommit på att jag vill förstora den sk vinterhagen och tänkte ta ca 500 kvm från en angränsande hage som jag använt som...
Svar
2
· Visningar
632
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en gamling, 24 år i år, som är i fint skick och får mycket beröm för att han fortfarande är pigg och fräsch. Han har dock börjat...
Svar
9
· Visningar
1 547
Senast: Masse
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 290
Senast: Djurvän
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka