Någon som vet något om Blue Hors Soprano?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Natali
  • Startdatum Startdatum
N

Natali

Ja dressyr hingsten Blue Hors Soprano i Danmark - hans far är Sandro Hit (en topp Tysk hingst). Jag är på gång med att köpa ett föl efter Soprano, men har hört att folk klagar på hans gångarter - stämmer det? Har han dåliga gångarter? Och vad tror ni som ev. känner till denna hingst - ger han dåliga avkommor?
Tacksam för hjälp och svar då jag verkligen tycker om hingstungen efter han :bow:

Sv: Någon som vet något om Blue Hors Soprano?

Enligt en bekant till mig har han ganska dålig skritt (Sandro Hit-hästarnas akilleshäl f ö) men är i övrigt en flott individ med bra trav och galopp.

Ja, jag fick höra det att skritten inte var så bra, men att rästen av gångarterna var bra - någon säger också att alla hans gångarter är dåliga :confused: . Jag har tittat på olika video filmer med han och tycker att han går bra i trav och galopp - men har också hört att han har ett fel på det ena frambenet (??) en tjej i USA som också hade hört det - läste det i ett Amerikanskt forum. Någon av er som vet om detta stämmer eller bara är ett löst rykte?

Från HesteData:

Vid Herning 17/3-2002 fick han följande omdöme;

Beskrivelse:
Stor, højtstillet hingst af særdeles god type. Kønt hoved. Velformet, velansat hals. Lang, skrå skulder. Velmarkeret, lang manke. God overlinie, men lang lænd. Velformet, musluløst kryds. Lemmerne passende føre og tørre.
Bevøgelsen middel i skridt, særdeles god og elastisk i trav, særdeles god i galop med god balance og rummelighed.

Krop: 9-8-8
Lemmer: 7-8
Bevægelse: 8-8
Helhed:8
Springteknik løsspringning:7
Kapacitet løsspringning: 6

Resultat 30-dagarstest

30-dages test
Avlsforbund: DV
Sted: Vilhelmsborg
Resultat: EJ BESTÅET
Dato: 17-04-2002
Kortvis: EJ BESTÅET
Rapportvis: Dansk Varmblod 30-dages test Vilhelmsborg 02-04-17
Resultat: EJ BESTÅET
Træningsleder Dommer Testrytter
Ridelighed: 8.0 8.0 9.0
Kapacitet: 8.5 6.5
Skridt: 7.0 4.5
Trav: 8.0 6.5
Galop: 8.5 8.0
Springkapacitet: 7.5 7.5
Springteknik: 7.5 7.0
Samlet resultat: 763.3;
Ridelighed/gangarter/springning: 829.4 / 722.7 / 737.9

Jag vet inte vad Ej Bestået betyder

Resultat hingstkåring 6/4-2004

Beskrivelse:
Stor, højtstillet hingst af særdeles god type. Kønt hoved. Velformet og velansat hals. Lang, skrå skulder. Velmarkeret, lang manke. God overlinie, men lang lænd. Velformet, muskuløst kryds. Lemmerne passende føre og tørre. Bevægelsen middel i skridt, særdeles god i trav og særdeles god med med god balance i galop.

Krop: 9-9-8-8
Lemmer: 7-8
Bevægelse: 6-8-8
Helhed:8

Oj, "ej bestået" kan inte vara bra - läste i ett annat forum i Danmark om att han inte var godkänd i Danmark men att han var godkänd i Tyskland.. Nu vet jag inte hur gammla dom inläggen var (hittade dem på google söket)..Hmm, vad tror ni? Skall jag leta vidare efter en annan hingst unge?

Det ska jag göra - måste fråga då jag inte är så hemma på detta, fölet blev född i år, så med andra ord så var inte Soprano godkänd i fjor i Danmark (skall kolla upp det också) - innbär det något som är negativt då? Om du förstår vad jag menar?

Han har redan 38 reggade avkommor födda i år, så jag är nästan säker på att han var godkänd förra året också!

*Puh* - vart hittade du resultatet ang. reggade avkommer? Tack för hjälpen by the way :bow:

Jag har abbonemnag på HesteData, danska lantbruksstyrelsen databas! Det kostar 5 - 600:- per år i avgift.

Vill du veta något om fölisen du är spekulant på kan du pm:a så ska jag se vad jag kan hitta :)

Pm:ar dig med mer info :) Tack för hjälpen igen ;)

Liknande trådar

Avel Har ett sto som jag funderar på att betäcka till våren. Hon är väl egentligen avlad för hoppning e: Lipton ue: Walör uue:Brilliant...
Svar
15
· Visningar
2 202
Senast: Vikan
·
N
Avel http://sporthastportalen.com/?p=2874 Det jag undrar över är hur det påverkar både de som har föl och de som väntar föl detta året...
Svar
7
· Visningar
1 837
Senast: _Nena_
·
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Ramona
·
Avel Hej på er, blir troligtvis tvungen att avsluta mitt stos hoppkarriär på grund av ett gaffelben. Skall till vet på ons och får besked då...
Svar
6
· Visningar
984
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka