Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
lucillehornline skrev:i de flesta stall som jag vart i så kör man en halvtimma efter "frukosten" för första hästen.. de andra får ju givetvis längre tid på sig. då har man hunnit släppt ut de som inte skall köras eller köras sent och gjort rent i boxarna..
så om du ger frukost och väntar en halvtimma så ska det nog gå bra. ofta behöver man bara ge kraftfodret så kan dom äta höt ute i hagen om man har brottom
jag tror det blir väldigt stressigt för hästen och att den blir orolig om den skall ut innan den fått sin mat. det är ju det den väntar på när man tänder lyset i stallet..
Djurjouren skrev:Det gör jag ofta , de har ju stått och petat i höet/gräset hela natten så de är inte tomma i magen. Defenitivt bättre än att som de flesta gör köra en halvtimme efter krafftfodret.
konstiga att alla hästar hos tex robert bergh klarar av att träna 30 in efter fodergiva - men hankanske skaffar specialkonstruerade hästar som klarar av det - ni får väl göra det ni åxå så dom klarar av att träna när ni vill.. fast hans hästar kanske e katastrofala?? vad vet jag?Zandrah skrev:Sant, när de går på lösdrift. Det är det jag menar, att det måste blir en chock för magen om man redan efter en halvtimme ska köra. .....funkar säkert olika på alla hästar, men som sagt, min han blir så loj....
lucillehornline skrev:konstiga att alla hästar hos tex robert bergh klarar av att träna 30 in efter fodergiva - men hankanske skaffar specialkonstruerade hästar som klarar av det - ni får väl göra det ni åxå så dom klarar av att träna när ni vill.. fast hans hästar kanske e katastrofala?? vad vet jag?
man har inte tid att vänta längre! ska man köra fort med 10 hästar samma dag så har man inte tid att vänta i 3 timmar efter att man fodrat. om inte nån vill kliva upp kl 3 vill säga..Zandrah skrev:Sen vad Robert Bergh gör är en helt annan sak, men jag har svårt att tro att hästarna får gå några hårdare jobb 30 min efter att de ätit några kilo kraft!
lucillehornline skrev:men om du nu vet att din häst inte kan köras direkt - varför fråga oss hur du skall göra? antingen låta han vänta i 4 timmar, eller köra utan mat, eller köra på kvällen..
jag har bara sagt att man kan köra ganska direkt efter - sen om du ska tjaffsa om att det inte går hit och dit och att din häst inte klarar det - så låt bli! du känner din häst bäst och gör som den mår bra av. vet du att du inte kan köra direkt så behöver vi inte disskutera det förslaget något närmare.. då hittar vi på nån annan lösning istället!
Min fråga var - hur funkar det att köra innan frukost, inte hur jag skulle göra....lucillehornline skrev:men om du nu vet att din häst inte kan köras direkt - varför fråga oss hur du skall göra?
70% var då att överdriva!!! vi gjorde ett försök på wången där vi kollade magarna på häsarna. vi kollade 50 hästar - 25 varmblod - 20 kallblod och 5 ponnyer, alla startbara travare. vi hittade EN häst med blödande magsår (hon kryper ur skinnet och e tokhet att köra, mager och ful - så ganska väntat - varmblod) sen hittade i två varmblod med små rodnader på slemhinnan - åxå det varmblod. ingen ponny eller kallblod hade ett enda spår av rodnader!! så vi kan säga tre hästar på 50! de e väl ca 6%??Djurjouren skrev:Och så undrar man varför 70 % av travarna har magsår?!?!?!?!?
Djurjouren skrev:Travhästar däremot har enligt undersökningar det i 70 % av fallen.