Någon som känner till prognosen för detta?

oki

Trådstartare
Har en travhäst som för 1,5 år sedan började fuska lite med travet. Kollades upp av olika veterinärer som sprutade kotor och knän fram. Hästen fortsatte att trava dåligt ffa på vä bak. Nya besök hos vet som återigen sprutade kotor och knän fram samt vä kota bak. Hästen fortsatt dålig, eg bara sämre o sämre. Nya vet besök och inga fel hittades. Hästen började tappa muskler på vä korshalva. Själv var jag inne på att det satt i vänstra bakknät då han hade den typiska rörelsestörningen samt nötte hovens utsida extremt mycket, men det ville inte veterinärerna lyssna på.
Hästen fick ta det lugnt med enbart mycket skrittarbete och lätta joggingpass, men travet var inte riktigt som det skulle ens i så låga tempon. Drog då ner hästen till Sundsvall på rullmatta för ny undersökning. Återigen kotor och knän fram samt vä kota bak som behandlades igen. Inget fel hittades på återbesöket tre veckor senare.. Började så smått jobba i gång den igen men så snart hästen rörde sig lite snabbare började problemen igen. Dessutom kickade han ofta med vänstra bakbenet när man gick med honom till hagen, ungefär som en katt gör om något fastnat under tassen...
Alltså blev det nytt veterinärbesök, på ett nytt ställe och inga fel i lederna hittades. Inga fel på bakknäna enligt denna veterinär heller. Då tog jag hem en equiterapeut som kollade igenom hästen och upptäckte en låsning i SI-leden (ganska vanligt vad jag förstår), hästen var dessutom mycket spänd i myusklerna. Försvagad i vänster bak och överansträngd i höger trots den lätta träningen.
Två behandlingar av equiterapeuten räckte så var ryggen ok igen. Kompletterade detta med en Finadyne-behandling för att få musklerna att slappna av ordentligt vilket hjälpte. När så hästen skulle igång igen travade han fortfarande inte som han skulle...
Gjorde då en ultraljudsundersökning av bakknät och tog en diskussion med undersökande veterinär som höll med om att det lät som ett problem fån bakknät, trots att inga fel påvisades på undersökningen.
Hästen bedövades i knäna och rörde sig då mycket bättre. Alltså sprutades båda bakknäna och hästen har nu börjat träna så smått igen. Ännu endast lätt motion. I skritt och i vändningar rör sig hästen mycket ledigare, får med sig benet i vändningar åt båda håll och musklerna är fortsatt mjuka och avslappnade. Hästen travar bra än så länge och ser mycket gladare ut.

Nu till saken: Hur tror ni prognosen för denna häst ser ut efter ett så långvarigt problem.
Jag vill givetvis att hästen ska ut på travbanan igen. Kommer han inte upp i samma standard som innan är det bättre att låta bli att jobba honom och han får bli promenadhäst i stället. Än så länge, peppar, peppar, ser det bra ut i alla fall.

Sv: Någon som känner till prognosen för detta?

Hade det varit min häst hade jag nog gett upp travet efter så här lång tid. (Om ni inte hästen är synnerligen lovande och inte mer än 4-5år). Du verkar ju ha gjort "det mesta" och han är fortfarande inte problemfri... Han måste funka väldigt bra för att kunna springa in vad han har kostat. Tror helt enkelt att det kostar mer än det smakar, tyvärr. Hoppas att du inte tycker att jag är taskig, det är inte meningen. Kanske är det bättre att låta honom få ett liv som ridhäst istället?

All heder åt såna som du som verkligen försöker rätta till saker som inte är bra med hästen! :bow:

Lycka till!

Hej!
Måste bara få förtydliga. Hästen är idag problemfri. Frågan var om man kan tro att det håller framöver eller om vi måste behandla knäna fler gånger.
Hästen är nu 8 år men har varit fruktansvärt bra (menar det verkligen) och även om alla veterinär räkningar har kostat massor så om han återkommer till normal standard har han troligen tjänat in dessa pengar på ett eller två lopp...
Övriga leder som behandlats hos veterinären är det ju eg inga fel på. Något som han överbelastat pga ömma bakknän. Inga pålagringar eller broskskador.

Men kan han inte komma tillbaka som han var, med beaktande av ålder och att han varit borta länge, så ska han givetvis inte tävla mer.

Skulle tippa på chanserna ligger 50/50... Men det enda sättet du kan ta reda på det på är ju att prova han. Det som kanske talar för han är väl att han lär ju vara en kämpe så han kanske kämpar mycket av egen vilja och då finns det ju hopp...
Risken sen är ju att han har gått så länge med detta så det numera finns i hans rörelsemönster och då lär det nog tyvärr vara kört...
Men testa och går det då inte, så ge upp då!
Jag önskar bara lycka till!!:banana:

Tack. Vi ska kämpa på ett tag till sedan får vi se...

Förutsatt att han är helt fräsch nu, att det är riktigt hög kapacitet i honom, och han fortfarande visar att han vill springa hade jag absolut provat förutsatt att han är relativt obrukad. Hur många starter har han gjort?

Hästar med kapacitet och löphuvud är inte så lätt att få tag på. Vad heter hästen?

Kollade din länk och förstod vilken det är. Det är klart att han ska få en chans att komma tillbaka.

Håller med! Finns många med tveksam moral...

Sen om ryggen håller sig och den tränas/matchas på rätt sätt tror jag inte att knäproblemen behöver komma tillbaka.

Finns det några extriöra avikelser bak? typ "hjulbent" mellan haserna. Kan ju bidra till dessa problem tror jag.

Jo, tyvärr är han hjulbent bak och dessutom ganska rakhasig. Han är inte speciellt rätt i framstället heller, och har lätt för att slå på sig.

Då skulle jag rekomendera att ridträna alternativt tömköra för att gymnastisera och hålla den smidig. ty öppna och sluta och cavaletti.
Ju smidigare den håller sig desto bättre "tål" den banjobb och start.

För det var väl så att när han började bli "sliten" då slets skon på utsidan.
Ha det som "signal" så tror jag den kan ha en lika god chans som ngn annan...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 627
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka