Någon som kan med tömkörning??

urkella

Trådstartare
när ja tömkör min polla "knäpper" hon bara av i nacken, hur ska jag göra för att hon ska börja använda bekdelen och höja ryggen?, någon som har någon bra övning som jag kan göra, ska tömköra igång henne nu efter fölningen innan hon börja ridas. Har bara tömkört ett fåtal gånger innan.

Sv: Någon som kan med tömkörning??

ut i skogen och knalla, inte på stigar då utan i terräng så hon måste se sig för. Dels måste hon lyfta på benen och dels söka sig mer framåt-nedåt för och se var hon går. Ge långa tömmar och knalla på :)

Jag skulle föreslå att strunta i vart hon har huvudet som man alltid ska göra och fokusera på att rida/tömkör fram till handen. Rätt så nödvindigt är att ha ett spö som du bara kan toucha henne med ibland, å då ska hon helst reagera med att "hoppa till" lite med ett bakben. Eller att hon ökar sitt övertramp.
Sen när du börjar bli mer erfaren så kan du trampa henne lite och försöka få henne att förstå vad piaff innebär vilken medföljer naturlig bärighet och hon kommer inte knäppa av.
Så, se till att ha energi när hon bla travar och rid fram henne. Bromsa henne inte i handen., för att hon ska gå så kallat "på tygeln". Ett mycket dumt ord som borde bytas ut men det hör inte hit.
När du travar med henne också kan du göra mycket volter och se till att hon inte faller int i volten, oftast brukar häster skjuta bogen till höger så passa bogen därför i vä, varv och ställ henne noga i hö varv å se till att hon inte trycker sig mot din innrtygel.
Hoppas du fick något att använda. Lycka till.

Om hon knäpper av i nacken så är det nog främst framåtbjudningen som tryter, såvida du inte är vansinnigt hård i handen och det tror jag nog inte. som nån annan sa, om du och hästen inte är så vana vid tömkörningen ännu utan bara gjort det ngra gånger, så är det ganska vanligt att hästen går och vinglar och "trycker" när man tömkör. När den väl börjat fatta vad som önskas brukar bjudningen och glädjen komma, för de flesta brukar tycka tömkörning är roligt.

Om du upplever att hon knäpper av så se som sagt till att hon verkligen kliver på framåt, dvs inte går och såsar och trycker i skritten eller traven. En långpisk är nödvändig att ha som pek och styr pinne i all tömkörning för att du ska ha den kontroll du behöver.

Lycka till!

urkella skrev:
när ja tömkör min polla "knäpper" hon bara av i nacken, hur ska jag göra för att hon ska börja använda bekdelen och höja ryggen?, någon som har någon bra övning som jag kan göra, ska tömköra igång henne nu efter fölningen innan hon börja ridas. Har bara tömkört ett fåtal gånger innan.

Gör öppnor och slutor med henne. Syrran har en hingst som inte heller kunde använda bakdelen tills hon började träna akademiskt med hjälp av klicker med honom. Vilken skillnad det blev :banana: nu har han fått riktig styrka i bakdelen och i ryggen och han vet hur han ska använda den.

Vi har pratat ganska mkt tömkörning på olika forum här, om du söker på ordet så tror jag att du får upp massor av nyttig info!!!

:p

jo men vet inte hur man gör öppnor och slitor när man tömkör :crazy: annars fungerar det säkert jättebra,sen finns det inga tränare där jag har henne och har inte råd att lägga 1000 lappar på något få träningspass :p

mackan: hård i handen har ju inte med saken då man inte hinner mer än att plocka upp tömmarna/tyglarna så gör hon det, men ska testa gå ut i skogen med henne sen kanske hon blir mer framåt av sig :)

Cut3Leo: har aldrig krävt att hon ska gå iform när jag tömkört henne innan vill att hon ska gå i låg form tills hon fått lite rygg och bak sen kan man börja kräva lite, men är långt tills dess :D

Nej självklart är det inte en sak man begär utan en sak som bara kommer Så fort hon kommer ta för sig och vågar röra vid din hand(via bettet såklart) så kommer hon suga tag och du kommer få den där fina känslan. Att göra öppnor slutor mm är ungefär som att sitta på fast du använder pisken mer som skänklar då det är lite svårt att skänkla från marken :D , viktigt är ju att hon inte är rädd för den.Lycka till igen!

men om det är som du säger att hon drar i hop sig innan du ens har fattat tömmarna så vore nog skogspromenader att utmärkt alternativ.
MvhMichaela

Senast ändrad:

hmm... läste du över huvud taget mitt inlägg? jag skrev att jag TVIVLADE starkt på att du var hård i handen..... det är framåt bjudningen det brister i....

jo jag läste det, men skulle bara förkalara att hon gör så hur lite man än tar i tyglen

Hur sätter du tömmarna när du tömkör?

Bett-deckel-hand, eller deckel-bett-hand. eller?

Det kan påverka mycket

Blandrastik skrev:
Hur sätter du tömmarna när du tömkör?

Bett-deckel-hand, eller deckel-bett-hand. eller?

Det kan påverka mycket

Tömkör henne bett-deckel-hand när vi går ute eller arbetar över hela ridhuset & deckel-bett-hand på inner tömmen när jag arbetar henne på volt.Är så jag blivit lärd iaf att man ska göra

Om du inte har tänkt köra häst och vagn så ser jag ingen anledning att tömköra hästen bett-deckel-hand, speciellt inte i skogen, blir hästen rädd och drar iväg så har du inte en sportmössa att hålla i den. Kör du alt. B, deckel, bett hand så kan du släppa ytterygeln i skogen och hålla i inner om häster vill dra. Det innebär iof att du måste rodda om tömmarna mitt i passet, men det tycker jag är smällar man får ta.

En häst som går bakom hand är lika lite lösgjord som en som går framför hand, sätt tömmarna enl "ridhusprincipen" och lossa innersidan, dvs korta den och på samma sätt som när du rider så får du ju driva hästen, i tömkörning alltså andväna pisk för att få fram den. Jag skulle vilja påstå att det är få förunnat att kunna lösgöra en häst på töm, och kan du inte det så skulle jag enbart se tömkörningen som ett "idag ska vi hitta på något annat-alternativ"

Som du beskriver ditt problem är jag tveksam att tömkörningen gör någon nytta för hästen så länge du inte kan få den att jobba rätt.

Sen om du tycker att det är ok att ta "en promenad i skogen" på töm, så varför inte.

En fördel är om man själv (vid longering på volt) är placerad bakom hästen, alltså longerlinan/tömmen ska vara riktad lite snett bakåt mot dig.(hoppas ni fattar). Annars kan man "bromsa" hästen så att den inte vill gå framåt. På mina hästar är det stor skillnad beroende på vart JAG är placerad.

kanske inte riktigt hör till här men kan tillägga en sak från filmen "Betsling". där påstår de att sidepull fungerar UTMÄRKT vid tömkörning! :)

okey, meningen är att hon ska tömköras och longeras så hon får tillbaka lite mer ryggmuskler innan jag sätter mej upp på henne och rider.

Då tror jag i ärlighetens namn att du bygger fortare ryggmuskler genom att helt enkelt rida. Hoppa över tömmkörningen det är för svårt.

Var en av Kyras clinicar där hon berättar att hon gärna skulle jobba en häst via tömköring om hon bara kunde. Tänkvärt!

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 407
Senast: Cs218
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 122
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 712
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama