Sv: Någon som kan med tömkörning??
Om du inte har tänkt köra häst och vagn så ser jag ingen anledning att tömköra hästen bett-deckel-hand, speciellt inte i skogen, blir hästen rädd och drar iväg så har du inte en sportmössa att hålla i den. Kör du alt. B, deckel, bett hand så kan du släppa ytterygeln i skogen och hålla i inner om häster vill dra. Det innebär iof att du måste rodda om tömmarna mitt i passet, men det tycker jag är smällar man får ta.
En häst som går bakom hand är lika lite lösgjord som en som går framför hand, sätt tömmarna enl "ridhusprincipen" och lossa innersidan, dvs korta den och på samma sätt som när du rider så får du ju driva hästen, i tömkörning alltså andväna pisk för att få fram den. Jag skulle vilja påstå att det är få förunnat att kunna lösgöra en häst på töm, och kan du inte det så skulle jag enbart se tömkörningen som ett "idag ska vi hitta på något annat-alternativ"
Som du beskriver ditt problem är jag tveksam att tömkörningen gör någon nytta för hästen så länge du inte kan få den att jobba rätt.
Sen om du tycker att det är ok att ta "en promenad i skogen" på töm, så varför inte.