Någon som kan hjälpa mig - bodelning pga makes död, efterarvsrätt, kvotberäkning?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag är en matematisk idiot. Jag läste juridik för att slippa matte - trodde jag ;)

Nån som kanske jobbar med sånt här och har koll, eller bara är matematiskt bevandrad och kan hjälpa mig.

Omständigheterna:

Make A dör, efterlämnar make B och 4 barn varav 2 är gemensamma och 2 är särskullsbarn.

Make As kvarlåtenskap är efter bodelningen totalt 700 000 kr netto.
Fyra barn = 175 000 kr var i arv. Särkullsbarnen får ut sitt arv direkt, de två gemensamma barnen får vänta på sin del, som totalt är 350 000 kr (175' * 2).

Efterlevande make får 600 000 kr i giftorättgods som hon äger, och får även 350 000 kr med fri förfoganderätt, dvs de två gemensamma barnens arv. De har efterarvsrätt i dem.

Så totalt får efterlevande make 950 000 kr, varav 350 000 kr är med efterarvsrätt för de två nämnda barnen.

Det ska tydligen bli en kvotjävel av den där efterarvsrätten, och där är det kört - jag fattar inte? Jag kan räkna ut att 350 000 av 950 000 kr är 36,84% men det verkar jag ju inte hjälpt av?

Heeelp!

Sv: Någon som kan hjälpa mig - bodelning pga makes död, efterarvsrätt, kvotberäkning?

Kvotdelen är ju det som den efterlevande maken fått med fri förfoganderätt / Den totala kvarlåtenskapen

Detta är kvotdelen som utgör efterarv efter först avlidne. Den kan räknas ut i procent som du har gjort d.v.s. 350 000/950 000 kronor är kvotdelen.

Hade det t.ex. varit 20 000 som varit efterarv av 80 000 så kanske man hade uttryckt det som 1/4 eller 25%.

Sv: Någon som kan hjälpa mig - bodelning pga makes död, efterarvsrätt, kvotberäkning?

Tack, där är jag ingen idiot i så fall. Det tvistas rejält bland klasskompisarna om det ska vara efterarv/total behållning, eller efterarv/enbart gg och några andra alternativ.

Men, hur blir det sen då. Efterlevande maken gifter om sig, skaffar ett barn med nya maken, har två särskullsbarn (de vars efterarv hon förvaltat) samt som bonus två andra särkullsbarn med en tredje man. Sitter på 1 800 000 kr i tillgångar netto.

Efterarvsdelen ska väl tas undan innan bodelning mellan kvarvarande make och arvingar? Men hur tar man fram efterarvsdelen? Procentdelen på 1 800 000 kr?

Efterarvsdelen ska väl tas undan innan bodelning mellan kvarvarande make och arvingar? Men hur tar man fram efterarvsdelen? Procentdelen på 1 800 000 kr?

Så hade jag tänkt. Kvotdelen gånger tillgångarna och sedan ny bodelning.

Jag är en matematisk idiot. Jag läste juridik för att slippa matte - trodde jag ;)

Nån som kanske jobbar med sånt här och har koll, eller bara är matematiskt bevandrad och kan hjälpa mig.

Omständigheterna:

Make A dör, efterlämnar make B och 4 barn varav 2 är gemensamma och 2 är särskullsbarn.

Make As kvarlåtenskap är efter bodelningen totalt 700 000 kr netto.
Fyra barn = 175 000 kr var i arv. Särkullsbarnen får ut sitt arv direkt, de två gemensamma barnen får vänta på sin del, som totalt är 350 000 kr (175' * 2).

Efterlevande make får 600 000 kr i giftorättgods som hon äger, och får även 350 000 kr med fri förfoganderätt, dvs de två gemensamma barnens arv. De har efterarvsrätt i dem.

Så totalt får efterlevande make 950 000 kr, varav 350 000 kr är med efterarvsrätt för de två nämnda barnen.

Det ska tydligen bli en kvotjävel av den där efterarvsrätten, och där är det kört - jag fattar inte? Jag kan räkna ut att 350 000 av 950 000 kr är 36,84% men det verkar jag ju inte hjälpt av?

Heeelp!

Ärver inte makan 50% av de 700 000 (1/2 A;s kvarlåtenskap? 1/2 döds boet
Är hela boet värt 1,4 mille så ska hon väl ha 1,05 miljon, resten ska väl fördelas på barnen, För hennes giftorätt är väl värd 50% om inget är skrivet?

Ärver inte makan 50% av de 700 000 (1/2 A;s kvarlåtenskap? 1/2 döds boet
Är hela boet värt 1,4 mille så ska hon väl ha 1,05 miljon, resten ska väl fördelas på barnen, För hennes giftorätt är väl värd 50% om inget är skrivet?

Nej hur tänker du nu?

Man man bodelar ju först, och kvinnan får då lika mycket som hon skulle fått vid en skilsmässa. I vårt fall är det 600' i giftorättsgods hon får via bodelningen.

Mannen, nu dödsboet, får andra halvan av giftorättsgodset - 600', dessutom finns i mitt exempel 100' i enskild egendom.
Kvarlåtenskapen efter mannen är alltså 700 000 kr. Som de fyra barnen (det finns inget testamente) ärver och får dela på, dvs 175' var.
Men makan kommer att förfoga över de gemensamma barnens arv fram till sin död, först då har de gemensamma barnen rätt få ut sitt arv.

Hade det varit 4 särkullsbarn så hade makan fått sitt giftorättsgods och inget mer...

Tänkte mig inte för, antog att efterlevande maka/e har arvsrätt likvärdig barnens, så är ju inte fallet.
Giftorätten är allt som går hennes väg.
25% av boet går till särkullbarnen direkt
25% disponerar modern (för de gemensamma barnen)
50% giftorätt.
allt exklusive enskild egendom som fördelas på barnen
50%åt de gemensamma barnen.som modern disponerar.

Tänkte mig inte för, antog att efterlevande maka/e har arvsrätt likvärdig barnens, så är ju inte fallet.
Giftorätten är allt som går hennes väg.
25% av boet går till särkullbarnen direkt
25% disponerar modern (för de gemensamma barnen)
50% giftorätt.
allt exklusive enskild egendom som fördelas på barnen
50%åt de gemensamma barnen.som modern disponerar.

I just vårt exempel bör efterlevande makan åberopa jämkningsregeln då hon har mer giftorättsgods än den avlidna maken. Det kommer att innebära att dina siffror kan fallera.

Dessutom kan basbeloppsregeln ställa till det.

Så, bodela först och sen dela ut den avlidnes kvarlåtenskap på arvingarna, i vårt fall fyra barn. Annars kan du få fel, om du beräknar på hela boet innan bodelning.

Som ex så i vårt ex så vid makens död har han 500' i giftorättsgods, 100' i enskild egendom. Makan har 700' gg och 200' ee. Sker normal bodelning så (700+500)/2 = 600' till änkan och 600' till dödsboet som gg. Kvarlåtenskapen blir 600+100 = 700 som fördelas på barnen.

Men om jämkningsregeln används, så kommer änkan att få behålla sina 700' i gg, och avlidne maken behåller sina 500'. Hans kvarlåtenskap blir då 500' + 100' = 600' som fördelas på barnen.

Så, kan blir fel siffror om du räknar på oskiftat bo =) Lättare att "göra klart" efterlevande makes giftorättsandel och ta bort den innan man börjar "dela ut" arvet på de som ska ärva.

efterarv/total :up:

Fråga, hur stor andel av hennes förmögenhetsmassa innehar hon med fri förfoganderätt?

Fri förfoganderätt / totalen
Fri förfoganderätt = den avlidnes bodelningsdel & enskilda egendom
Totalen = den avlidnes bodelningsdel & enskilda egendom + hennes bodelningsdel & enskilda egendom

Procentdelen på 1 800 000 kr? :up:

Fråga, hur mycket av hennes förmögenhet idag innehas med fri förfoganderätt?

Under förutsättning 1 800 000 är hennes egendom = hennes bodelningsdel från tidigare äktenskapet + fri förfoganderättsdelen från tidigare äktenskap + hennes ee + hennes giftorättsgods i nya äktenskapet

Rätt arv av Singer och Brattström är väldigt pedagogisk.

Vems är förresten de extra särkullsbarnen? Hennes eller är det den avlidne makens barn. Eller har hon hunnit skaffa barn med någon mer mellan den först avlidne och den hon nu håller på att göra bodelning med?

Senast ändrad:

Edit:

Vem är det som avlidit i det nya äktenskapet?

Samt varför har jag fått för mig att det rör sig om en kvinna ;)?

Rätt arv av Singer och Brattström är väldigt pedagogisk.

Vems är förresten de extra särkullsbarnen? Hennes eller är det den avlidne makens barn. Eller har hon hunnit skaffa barn med någon mer mellan den först avlidne och den hon nu håller på att göra bodelning med?

Den har ett grymt opedagogiskt exempel eftersom alla är oense - med utgångspunkt från samma bok.. :S

Ska den efterlevande makens enskilda egendom räknas med i totalen? Alltså när man ska beräkna efterarvskvoten?

Tex efterlevande make har 800' i GG och 200' i ensk egendom. Får även 300' som är barnens med efterarvsrätt. Tar man 300/1 200 000 eller 300/1 000 000?

Exemplet är i korthet såhär:
A och B är gifta. Har två gemensamma barn, C och E.
A har även två barn från tidigare äktenskap, och B har ett barn från tidigare äktenskap.

A dör. Skifta arvet

Sen dör E. Skulderna överstiger tillgångarna. Inga barn, en sambo.

B gifter om sig. Får ett gemensamt barn med nya maken.

Sen dör B.

Sen är det lite extra saker, som en aktieportfölj från À som ökat i värde, att B skrivit ett regelvidrigt testamente osv.

Men det är räkna ut efterarvskvoten så jag vet vad C och E (ja Es arvingar) ska ha "först" när B dör, innan hennes arv skiftas

Här är hela exemplet vi ska utgå från:

Alfons avled för 5 år sedan och efterlämnade makan Beata och de med henne gemensamma barnen Carla och Erland samt sönerna Franz och Gustaf från ett tidigare äktenskap. Beata har också sonen Henry med en annan man än Alfons. Henry har under hela sitt liv bott hos Alfons och Beata.
Alfons efterlämnar giftorättsgods till ett totalt värde av 700 000 kr bla bestående av en aktieportfölj som vid hans död var värd 300 000 kr. Hans skulder uppgick till 200 000 kr. Han hade dessutom enskild egendom värd 100 000 kr. Beatas tillgångar utgörs av hennes giftorättsgods värt 800 000 kr. Hon har skulder uppgående till 100 000 kr. Hennes enskilda egendom är värd 200 000 kr.

Erland omkom vid 21 års ålder i en olycka, ett år efter Alfons frånfälle. Han hade inga bröstarvingar men var sedan ett knappt år sambo med Gunnar. Hans tillgångar värderas till 440 000 kr varav 40 000 kr kan klassas som samboegendom. Gunnars tillgångar överstiger inte hans skulder.

För tre år sedan flyttade Beata ihop med Ingo med vilken hon för ett år sedan fick dottern Älva. I samband med att Älva döptes ingick Beata och Ingo äktenskap. All egendom i det nya äktenskapet är giftorättsgods. Beata har upprättat ett testamente för att förhindra framtida tvister i den familj som nu blivit ganska omfattande. I augusti i år avled Beata och efterlämnar sina barn och Ingo. Tillhopa värderas hennes tillgångar till 1 800 000 kr netto. Bland tillgångarna finns bla ovan nämnda aktieportföljd som ökat i värde från 300 000 till 600 000 kr. Ingo har giftorättsgods till ett värde om 300 000 kr och skulder om 80 000 kr.

Beata har genom testamente förordnat att aktierna ska tillfalla Henry och Älva, som är hennes yngsta barn och därför i stört behov av trygghet. Resten ska tillfalla Ingo.

Fördela kvarlåtenskapen efter Alfons, Erland och Beata. Utgå från att alla vill ha så mycket som möjligt så snart som möjligt. Antag att basbeloppet är 45 000 kr.

Senast ändrad:

Den har ett grymt opedagogiskt exempel eftersom alla är oense - med utgångspunkt från samma bok.. :S

Ska den efterlevande makens enskilda egendom räknas med i totalen? Alltså när man ska beräkna efterarvskvoten?

Vad roligt att man kan uppleva samma bok så totalt olika.

Ja, den efterlevandes makens ee ska räknas med i totalen. Allt blir en förmögenhetsmassa i efterlevandes hand. Vad du vill veta är hur mycket av denhär massan innehas med enbart fri förfoganderätt. Om du utelämnar efterlevandes ee så får du ju bara reda på hur mycket av en viss andel av förmögenhetsmassan innehas med fri förfoganderätt.

Se exemplet på s 75
160 000 = avlidnes bodelningsdel = ff
160 000 = efterlevandes bodelningsdel = fä
80 000 = efterlevandes ee = fä
Den totala förmögenhets massan blir alltså 400 000

Q = 160 000 / 400 000

Q = ff / ff + fä
ff = avlidnes bodelningsdel + ee
fä = efterlevandes bodelningsdel + ee

Nu måste jag rusa så jag återkommer om resten

Senast ändrad:

Vad roligt att man kan uppleva samma bok så totalt olika.

Ja, den efterlevandes makens ee ska räknas med i totalen. Allt blir en förmögenhetsmassa i efterlevandes hand. Vad du vill veta är hur mycket av denhär massan innehas med enbart fri förfoganderätt. Om du utelämnar efterlevandes ee så får du ju bara reda på hur mycket av en viss andel av förmögenhetsmassan innehas med fri förfoganderätt.

Se exemplet på s 75
160 000 = avlidnes bodelningsdel = ff
160 000 = efterlevandes bodelningsdel = fä
80 000 = efterlevandes ee = fä
Den totala förmögenhets massan blir alltså 400 000

Q = 160 000 / 400 000

Q = ff / ff + fä
ff = avlidnes bodelningsdel + ee
fä = efterlevandes bodelningsdel + ee

Nu måste jag rusa så jag återkommer om resten

Tack! Nu föll bitarna på plats!

Jag hade en av de mer korrekta tolkningarna av boken - om än inte helt korrekt eftersom jag missade att ta med ee, men som sagt det är knappt två personer som fått samma siffror inledningsvis.

Vi har seminarium i em, så du behöver inte ägna tid åt att räkna ut allt. Men jag återkommer gärna om frågetecken kvarstår efteråt - vår lärare är inte alltid så bra på att förklara och det är inte ovanligt man förstår mindre när man går ut än när man kom ;) (Därför det skapar vågor av panik när man inte förstår alls innan, för man kan inte räkna med att förstå efter alla gånger ;))

Tja hade du lektion i em så är det ingen större nytta att jag gör uppgiften nu. ;) Du får väldigt gärna återkomma om du har andra frågor. Jag lär mig bäst när jag förklarar för andra.

Tja hade du lektion i em så är det ingen större nytta att jag gör uppgiften nu. ;) Du får väldigt gärna återkomma om du har andra frågor. Jag lär mig bäst när jag förklarar för andra.

Har lite frågetecken, men tar de sen när jag kommer hem :) jättesnällt!

Oj, glömde ju bort att uppdatera med frågetecknen. Just nu är det PM-skrivning så pennan glöder dock, så får återkommaåterkomma

Liknande trådar

Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka