Någon som har provat..

_Sascha_

Trådstartare
BoT Paddar med kardborre?
Vill bara höra hur de sitter och så, mitt älskade sto har börjat få gallor fram (Det är inga farliga gallor och hon har haft gallor bak sen jag köpte henne, men hon börjar ju bli äldre nu..) och de bak har blivit värre, inte mycket men jag tänkte att det är bäst att prova sig fram till något som kanske hjälper :D.

Tror ni man kan ha dom i hagen också? Hon rejsar aldrig i hagen utan på sin höjd tar några galoppsprång, annars travar hon eller skrittar hon.

Vill inte köpa vanliga paddar och linda för jag är så osäker eftersom dom har dom så länge vill jag inte linda för hårt.

Sen vet jag att BoT inte funkar för alla, ska prova en annans paddar ett par dagar men själv vill jag ha med kardborre.

Sv: Någon som har provat..

Jag har dem på min häst fram på nätterna, man ska inte ha dem dygnet runt enligt tillverkaren, så du borde nog försöka få dem avtagna innan hagutsläpp. De sitter bra, har aldrig lossnat. Däremot verkar de inte jätteslitstarka, det har gått några små revor i mina, så jag undrar om de överlever hagvistelse så länge. De ska inte tvättas för mycket, det verkar som om effekten anses minska vid tvätt (svårt att testa...), och i hage blir de väl lätt blöta/leriga.

BoT paddarna sitter bra, kardborren är nästan för bra i början de sitter som berget, men jag skulle inte rekommendera dig att ha dem i hagen. Dels för att det blir många timmar i sträck men också för att innerdelen, den verksamma, inte är slitstark på det viset. Annars så har jag bara gott att säga om BoT.

Har både med kardborre och den gamla sortens "ridpaddar". De med kardborre är himla smidiga och sitter kvar bra!

jag gillar inte dom med korreborre, dom glider på min hästs ben och sitter inte kvar bra..sitter kanske kvar sålänge han inte rör på sej.
så ja gillar dom inte.

Att hästen känns lite tjock och gallig fram kan bero på att det börjar komma upp små grässtrån i hagen som de går och plockar och får i sig en massa jord och skit, om du har märkt det nu senaste veckan/veckorna. Det går över när gräset kommer upp på riktigt. Känn efter om hon inte är lite svullen vid ganascherna också, det är nästan alla i mitt stall nu. Ingen anledning att köpa bot för tycker jag när det ändå försvinner om ett par veckor:)

Det kan ju bero på annat och du var förmodligen mer intresserad av att höra om paddarna, men jag måste bara inflika det här som en liten tanke:)

Jag har dessa paddar till min häst och de fungerar suveränt på gallor!
Det sitter som berg och jag har även haft dem på i hagen.

Dock bytte jag från växelströ till permanent bädd och då försvann gallorna så jag kastade pengarna i sjön. Men jag slipper krångla med paddarna. :)

BoT med kardborre funkar utmärkt :bump:.. har sånna till min pålle.. det går fort och smidigt att ta på o av.. :)

Tack för alla svar!

Känns lite riskabelt att ha dom i hagen, så det blir nog under natten isåfall :p. Hon går i hagen med en busig 3-åring så det är nog bäst att ha dom inne.

Till heidi maria:
Jo, jag är väl medveten om dom där hemska små stråna (hon är även fånghäst..) men hon har aldrig fått gallor fram förut av det. Men jag ska ju ha dem även för gallorna bak, som hon har haft sen jag köpte henne. Bara för att se om det hjälper liksom :D.
Sen har hon haft kotinflammationer så det stod ju att det kunde hjälpa att förebygga för det med, så det verkar ju väldigt mycket som dom är värda pengarna (GUD vilken sjuk häst jag har haft :p).

Har sådana nu och de sitter fin fint , har mina i hagen med och det har fungerat bra :d

*KL, trådkapningen och myyyycket off topic.(Ursäkta)
Jag fick tipset att vid gallor så kan man använda kål(salladskål) och linda benen med över natt. Då skulle gallorna gå ner. Har aldrig provat men en kompis gjorde så med sin häst med gott resultat. Mvh xoya.

Det däremot vet jag inte riktigt hur man ska göra med.
Tror att det ska räcka över en natt.
Eller så fortsätter man tills gallorna gått ner.

Hej!

Först ska man vänja in när man börjar använde BoT. Mkt viktigt! (kommer dock ej ihåg varför)

Jag har iaf med kardborre och använder dem inne som ute. Bara det är torrt=) Min går med en 2 åring och en minishettis och de sitter på hela dagen=)

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 101
Senast: super
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
749
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka