Någon som har ett LD:3 protokoll?

A

Annki

Hej på er! Jag letar efter någon som har ett LD:3 protokoll. Det kommer att anordnas en tävling för ridtravare där det skall ridas LD:3 och LC:1 och när jag skulle beställa hem protokollen från Ridsports hemsida så kan man inte köpa LD:3 protokollen där...:confused:
Är det hemmagjorda bedömningar som sker när man rider LD:3 eller hur bedömer man? Finns det protokoll att köpa någon annan stans?
Kan någon berätta hur det går till? Eller är det någon som har ett LD:3-protkoll hemma?
Hoppas på svar.... :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Någon som har ett LD:3 protokoll?

På den sidan finns PROGRAMMET, de vägar som ekipaget ska rida, uppritat.

PROTOKOLL, är det förtryckta papper, som domaren har och skriver upp poäng och kritik på.

mvh

/IH

Lätt D-programmen används även till märkestagning och är även lämpade för "programridningar" inför kommande dressyrstarter.

Mvh

IngelaH
som nyligen fick veta det på ridläger av Strömsholmsutbildad ridinstruktör och domaraspirant, som därmed bör veta.

Hmm.. känns bara lite konstigt, eftersom man ju inte behöver visa att hästen kan galoppera typ. Och det var ju dessutom inte en programridning inför en kommande start - utan en tävling.

Men jag trodde att det bara var handikapprogram, så jag tackar för den nya kunskapen :bow:

Det finns även halvblod och andra raser, där unghästar ofta har svårt med balansen i galoppen. Men där ryttaren ändå vill ut och "nosa" på banor. Och då i stället för att starta LC elelr LB och "hoppa över" galoppen, så är det väl mycket lämpligt att starta LD?

Jag har sett MÅNGA trådar här på dressyr, där tävlingsryttare frågar om de kommer med sina unghästar och inte visar höger/vänster galopp, pga att hästen inte är stark nog i det varvet än.

Så jag kan inte se det konstiga att ha tävlingar med program utan galopp. Men så är jag lite konstig också... :D

Mvh

IngelaH

Hmm.. känns bara lite konstigt, eftersom man ju inte behöver visa att hästen kan galoppera typ. Och det var ju dessutom inte en programridning inför en kommande start - utan en tävling.

Men jag trodde att det bara var handikapprogram, så jag tackar för den nya kunskapen :bow:

JAG ska starta en LD den 29:e sep. i osby på en nordis tävling..
"Min" häst är riden i bara 5 månader då (när tävlingen äger rum), och jag har inte ens påbörjat galoppskänkeln än.. hans känns inte tillräckligt mogen för det och jag har tränat jätte mycket på reaktionsförmågan, eftersom han gärna ville "vänta" lite..
Vilket juinte är spec bra framför allt vid en galoppfattning.
På en såpass tung och "seg" häst så behöver hjälperna (svaret på dom då) bli explosiva, för annars blir det gärna så flackt, trist och segt att titta på/rida..
MEN, jag vill ut och tävla + sätta lite rutin i honom inför andra lite mer "allvarliga" tävlingar och då var LD perfekt.. Behövs ingen galopp och man kan få rutin utan att behöva sressa in en ung och obalanserad häst i nytt sammanhang till galopp.. JAG vill att det vara trevlig och roligt för hästen att komma ut och Framför allt inte nu i början göra något obehagligt som kommer sitta kvar lääänge..

OJ! Nu blev detta långt, men hoppas att du förstår vad jag menar.

Bubbel: Tävligen är som sagt för ridtravare som skall få testa på att tävla dressyr för första gången... och har man då ett program med galopp i så är det inte säkert att så många vågar sig iväg på tävlingen. Men vi kommer ju även ha LC:1 och där är det ju galopp i alla fall ;o)

Men det jag frågarefter är alltså ett PROTOKOLL.... ingen som vet vart man kan få tag i det? Eller om det är någon som har fått ett sådant någon gång och kanske kan tala om vilka bedömningspunkterna, koefferna, poängantalen mm är?

Hej!
Poängtalet är max 180
Hästens framåtbj, form och förtroende koeff 2
Ryttarens inv, finh, i hjälp. koeff 2
Programmets korrekta utf. koeff 2

Lycka till!
:D

Ridtravare: Du råkar möjligen inte ha protokollet så man kan få en kopia/fax, scanna eller så? Som sagt jag får inte tag på ett via Ridsportsföbundets hemsida... börjar bli lite desperat och har börjat ringa dem men inte fått svar den vägen heller....

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·
M
Dressyr Hej, min lilla ridskola ska ha som en liten klubbtävling där de flesta som rider där ska vara med :) Och min favorithäst (Ponny ;) ) är...
Svar
1
· Visningar
1 148
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 679
M
Ridning Jag har börjat rida efter många års frånvaro och undrar vad det är som gäller. När jag slutade hade de just börjat med det här med...
Svar
2
· Visningar
1 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka