Någon som har erfarenhet av speedi beet?

Blubbis

Trådstartare
Jag har kollat runt och läst om speedi beet att det skulle vara bra för äldre ponnys som har svårt att hålla hullet. Det skulle även funka att ge till ponny som haft problem med fång.
Någon som testat detta? Tacksam för svar.
 
Jag hade det för 15 år sen när min skulle banta och kompisens häst hade fång. Så inte för att han hade svårt att hålla hullet, tvärt om.
 
Speedi beet till häst som har haft/har fång är ett utmärkt foder tack vare sitt låga sockerinnehåll (5%). Betfiber räknas som grovfoder så efter invänjning kan man ge det fritt. Precis som med allt annat foder beror det på hur mycket man ger om det hjälper till att få upp/hålla hull. Ger du bara någon dl så ger det inte mycket men 1 kg torrt (all betfiber ska alltid blötläggas men man mäter torrvikten) ger 11 Mj och 57 smb rp.
 
Speedi beet till häst som har haft/har fång är ett utmärkt foder tack vare sitt låga sockerinnehåll (5%). Betfiber räknas som grovfoder så efter invänjning kan man ge det fritt. Precis som med allt annat foder beror det på hur mycket man ger om det hjälper till att få upp/hålla hull. Ger du bara någon dl så ger det inte mycket men 1 kg torrt (all betfiber ska alltid blötläggas men man mäter torrvikten) ger 11 Mj och 57 smb rp.
Läste att man även kan ge urlakad/blötlagd betfor som är sköljd flera ggr.
Jag har ju 1/2 säck betfor kvar hemma. Visst det är lite pyssel.
 
Läste att man även kan ge urlakad/blötlagd betfor som är sköljd flera ggr.
Jag har ju 1/2 säck betfor kvar hemma. Visst det är lite pyssel.

Ja det kan du göra. Det är dock inte säkert att hästen äter urlakad betfor, det gör inte mina men det är ju värt att prova iallafall. Speedi beet äter dock mina utan problem. Om du vill skölja ur sockret ur vanlig betfor så blötlägg i massor av vatten, sedan häller du över den färdigsvällda betforn i ett durkslag och sköljer tills vattnet är helt klart.
 
Ja det kan du göra. Det är dock inte säkert att hästen äter urlakad betfor, det gör inte mina men det är ju värt att prova iallafall. Speedi beet äter dock mina utan problem. Om du vill skölja ur sockret ur vanlig betfor så blötlägg i massor av vatten, sedan häller du över den färdigsvällda betforn i ett durkslag och sköljer tills vattnet är helt klart.
Tack vår ponny har älskat betfor tidigare så jag tror hon kommer att äta. Hon är rätt glupsk.
 
Min lilla fångponny köpte jag speedi beet till, det slutade med att halvblodet fick äta upp den säcken då den annars glupska ponnyn vägrade ha med speedi beeten att göra :D han får nu någon deciliter lusernpellets att blanda mineralerna med istället
 
Jag har kollat runt och läst om speedi beet att det skulle vara bra för äldre ponnys som har svårt att hålla hullet. Det skulle även funka att ge till ponny som haft problem med fång.
Någon som testat detta? Tacksam för svar.

Min får Speedi beet för att ha ngt att blanda hans tillskott med. Jag är inte så sugen på att ge betfor och han äter inte kraftfoder nu.
Han äter gärna sin sörja iaf. Han har inga problem med varken att falla ur eller bli fet/fång-risk etc.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: misswilma
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
643
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
508
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
501

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp