Någon som har en ide´?

S

savage

Tog in hästen i fredagskväll, hon hoppade på tre ben och var rejält svullen i vänster bak. hade på kylande. Lördag morgon fortfarande svullen så jag ringde ut vet. Hon hittade inget och var mest inne på mjukdelsskada, att hon hade sparkat sig själv eller blivit sparkad. Igår söndag så upptäcker jag lite gula "flarn" som jag pillar bort, funderar på om det kan vara mugg som har börjat med svullnad och värme? Idag är hon fortfarande rejält varm och svullen, pratade med vet som skulle skriva ut hippo-trim(?) och finadyne. Kan det vara mugg? Att det är en lindrig lymfangit kan jag nästan räkna ut men kan den komma av muggen? Hästen är i princip ohalt idag men som sagt rejält svullen och varm, ingen feber. Någon som har någon ide´? Kan dessa gula flagor komma av svullnaden och spritbandaget? så att det är en sparkskada i grunden ändå? Känner mig helt villrådig :confused:

Sv: Någon som har en ide´?

Gula flarn låter som en blistringsskada. Hittade du det efter den hade haft omslag? Om svullnade inte går ner inom ett par dagar så skulle jag nog försöka pallra mig till klinik för att röntga. Mugg brukar ju bli sårskorpor.

tycker inte att det låter som mugg. det brukar bli sårskorpor och sprickor. Bör ha ganska mycket mugg om det ska blli svullet av det.

Det gula uppkom efter spritbandaget, men det satt bara på i 3 timmar..., ger det blistringsskador så snabbt?
Var ner till hästen nu, fortfarande varm och mycket svullen, ingen temp och det gula var borta nu när hon har gått utan bandage i ett par timmar. I karleden är det väldigt rosa/rött men inga sår direkt. Antar att den fula fägen i karleden beror på att det är så utspänt pga av svullnaden?

Hej! Din häst kan mycket väl ha fått lymfangit av att hon har fått lite mugg. Min kompis häst hade mkt allvarlig lymfangit pga lite mugg förra sommaren. Men de där gula flaren undrar jag lite över....Vad kylde du med? Kan kanske vara så att det var lite mugg spm blev upplöst av det som du hade på???
hoppas det ordnar sig,

Liknande trådar

Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: aramis
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 155
Senast: Hedwig
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Hästvård Har en grabb här hemma som jag för 5v sedan hittade svullen från kota till has vänster bak. Eftersom att alla runt omkring sa till mig...
Svar
3
· Visningar
1 049
Senast: Saraoliv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama