Någon som förstår hur BLUP-värdena kommer till???

Trevita

Trådstartare
Kan någon förklara hur de kommer fram till hopp- resp dressyrblup-värdet? Hur kan en individs totalblup vara 118, men inget av "delblup" är högre än 103? Följande indexexempel är hämtat från ett sto, och jag kan bara inte få ihop varför har hon ett relativt högt blup (118), när delindex är så låga? Jag tycker att totalen borde röra sig nånstans kring medelvärdet för alla egenskaperna i grenen, men jag har ju sett på en del hingstar också att så inte är fallet?

Typ 97
Extremiteter 100
Skritt 83
Trav 101
Galopp 100
Temperament gångarter 103
Dressyr 118
 
Sv: Någon som förstår hur BLUP-värdena kommer till???

Del-indexen är baserade på resultaten från unghästbedömningar, medan det i totalindexet ingår även tävlingsresultat.
Hästen du syftar på har lämnat avkommor som presterat bättre på tävlingsbanorna än på unghästtesterna.
 
Sv: Någon som förstår hur BLUP-värdena kommer till???

Förklara lite mer för en som VILL förstå...
Det här stoets äldsta avkomma är född 2004, så det kan inte vara pga av hennes egna avkommor. Hon har själv inte gått treårstest då hon är född 1991. Om de är visade innan treårstesten infördes och fick diplom så står ju det, men inte annars. Så kanske stoet är visad men höll inte diplomkvalitet. Hon har bara ett syskon "okänt namn", utan meriter, så där finns heller inget att gå på.
Däremot har hon själv 8 placeringar i msv, så det är anledningen till att totalen är hög, men delindexen bara är skattade i brist på "kalla fakta"?
 
Sv: Någon som förstår hur BLUP-värdena kommer till???

Det är mer än mor och helsyskon man räknar på, hur många avkommor har hingsten efter sig ? De finns också med.
 
Sv: Någon som förstår hur BLUP-värdena kommer till???

Jo, det är ju sant. Hon är efter Magini och det skulle förklara både att unghästtesterna låga men tävling är höga, låga delindex - hög total!
 
Sv: Någon som förstår hur BLUP-värdena kommer till???

Blup räknas ut med ett komplicerat system utifrån stoet själv (meriter från tävling och tester), hennes avkommor, föräldrar, förfäder och släktingar. Det är helt enkelt siffror på ett förväntat avelsvärde utifrån de fakta som finns.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp